Black Friday - 5 praktycznych porad jak przygotować sklep

Istnieją na świecie umowne święta komercyjne, okazje, które zna prawie każdy człowiek na ziemi. Jednym z nich jest dzień zwyczajowo następujący po Dniu Dziękczynienia w USA, nazwany Czarnym Piątkiem. Każdego roku Klienci dokonują w sklepach tego dnia rekordowych zakupów. W 2021 r, ponad 108 milionów amerykanów deklarowało wzięcie udziału w polowaniu na najlepsze promocje. W Polsce zaś, klienci tylko za wykorzystaniem płatności BLIK zrobili 3,2 mln transakcji, wydając 538 mln zł.

Święto szaleństwa zakupowego

Skąd właściwie pochodzi termin Czarny Piątek? Aby odnaleźć źródło tego terminu musimy odbyć podróż do amerykańskiego stanu Philadelphia. W 1961 roku na skutek przedświątecznych promocji, tłumów ludzi i generujących się korków. Policja ze stanu Philadelpia użyła pierwszy raz określenia Czarny Piątek. Wstępnie komercyjne święto rozwijało się bardzo powoli. Dopiero w 1975 roku gazeta The New York Times opublikowała opis tego wydarzenia jako najbardziej ruchliwego dnia sprzedażowego w stanach zjednoczonych.

Czarny Piątek a oczekiwania Klientów

Ideą nowoczesnego Czarnego Piątku są wyprzedaże, to świetna okazja dla sklepów, aby pozbyć się nadwyżki towarów i wyprzedać go w bardzo krótkim czasie. Praktycznie w 1-3 dni. Z drugiej strony jest to wyjątkowa okazja dla Klientów na znalezienie rzeczy w jeszcze lepszych cenach. Wielu z nich specjalnie czeka przez większość roku z zakupami, aby duży budżet przeznaczyć właśnie na listopadowe wyprzedaże. Popkultura pełna jest mody na wyprzedaże. Podróżowanie po sklepach w celu znalezienia okazji, to nie tylko chęć zaoszczędzenia pieniędzy, ale swojego rodzaju rozrywka.

Jak odpowiednio przygotować się na Czarny Piątek?

Przygotowanie sklepu na dzień szalonych wyprzedaży nie jest tak proste jak się wydaje, trzeba pomyśleć na wielu płaszczyznach. Poniżej znajdziesz 5 praktycznych porad, jak podejść do tego profesjonalnie.

1. Zaplanuj promocje z wyprzedzeniem

Dobrze zaplanowana promocja praktycznie zawsze wiąże się ze zwiększeniem przychodu dla sklepu. Na wstępie trzeba jednak przekalkulować i zaplanować jej realizację. Pojawiają się następujące pytania: jakie artykuły będziemy przeceniać, jak mocno możemy obniżyć cenę oraz czy rabatowane produkty będą dostępne dla wszystkich czy może tylko dla Klientów w programie lojalnościowym? Tutaj z pomocą przychodzi nam rozwiązanie jakim jest centralny system lojalnościowy od Positive Retail. Pozwoli on zarówno zarządzić promocjami, ale także naliczać je automatycznie dla beneficjentów programu lojalnościowego, aby wszystko przebiegało w należytym porządku.

2. Zadbaj, aby klienci wiedzieli o promocji

Poinformowanie Klientów o planowanej promocji w Czarny Piątek to klucz do sukcesu. Musimy zadbać, aby wszyscy mieli szanse dowiedzieć się o akcji wyprzedaży i zaplanowali wizytę w sklepie. Można wykorzystać do tego reklamy w Internecie, kampanie w social media, bądź reklamy zamieszczane w przestrzeni miejskiej. Każdy sposób na komunikacje jest mile widziany.

3. Przygotuj przestrzeń sklepu i magazyn

To czas na porządki w sklepie. Zapewnij Klientom przestrzeń do robienia zakupów oraz przejrzystość towaru na półkach. Takie samo zadanie czeka Cię w magazynie, tutaj z pewnością pomogą rozwiązania do zarządzania magazynem takie jak WMS czyli Warehouse Management System. System ten pozwoli Ci szybciej i sprawniej przyjmować i wydawać towary z magazynu, a także poinformuje Cię o położeniu danego produktu, aby szybciej go znaleźć. Klient z zasady nie lubi czekać. Największą zaletą systemu WMS, jest jego praca w trybie on-line. Wszystkie operacje wykonywana na magazynie są aktualizowane w czasie rzeczywistym i dostępne dla pracowników.

4. Uzupełnij opisy i ceny produktów

Aby sprawnie sprzedawać musimy zapewnić właściwe opisy produktów oraz ich aktualne ceny. Już na wstępie powinniśmy wyeliminować widmo możliwych strat z powodu nieaktualnych cen. W momencie, kiedy w sklepie pojawi się tłum Klientów, nie będzie czasu na zmiany. Warto wykorzystać nowoczesne narzędzia do zarządzania produktami, aby proces ten przeprowadzać sprawnie i centralnie. Jednym z narzędzi do takich zabiegów jest Product Data Management od Positive Retail, dzięki niemu możemy globalnie zmieniać opisy produktów, zarządzać cenami i udostępniać informacje dla konkretnych sklepów nawet w kilku językach.

5. Sprawdź sprzęt i wiedzę pracowników

Ostatnia rada, ale równie ważna to kwestia sprawności sprzętu i obsługi. Wszystko powinniśmy sprawdzić przed dniem zero. Elektornika sklepowa powinna pracować szybko i niezawodnie. Warto sięgnąć po rozwiązania sprawdzonych marek jak Posiflex czy Posline24. Z drugiej strony pojawia się pracownik – to w końcu z nimi ma styczność Klient na froncie. Dobry i dobrze poinformowany pracownik, to skuteczny pracownik. Dzięki szybkiej i rzeczowej pomocy może mocno zwiększyć sprzedaż.

Czarny Piątek niedługo, bądź gotowy!

Dzięki powyższym podpowiedziom z pewnością przygotujesz się na tegoroczny Czarny Piątek. Wykorzystanie profesjonalnych narzędzi do zarządzania sklepem, które są na wyciągnięcie ręki przybliży Cię do rekordowego zysku, który możesz osiągnąć. Warto poświęcić szczególną uwagę na popkulturowe święta, ponieważ z roku na rok coraz więcej osób bierze w nich udział, a każda z nich to twój potencjalny Klient.
Facebook
Twitter
LinkedIn

Więcej do przeczytania

Szansa na dofinansowanie dla firm z województwa! – Przemysł 4.0

Automatyzacja w nowoczesnej firmie to kluczowy element strategii biznesowej, kształtujący jej efektywność i konkurencyjność. Zautomatyzowane procesy przynoszą oszczędności czasu i zasobów, podnosząc produktywność pracowników i redukując koszty. Jednak warto zauważyć, że teraz jest szczególnie korzystny moment na automatyzację, dzięki dostępnym dofinansowaniom. Województwo Łódzkie oferuje przedsiębiorcom nawet 1 mln zł wsparcia na modernizację i robotyzację działań w kierunku Przemysłu 4.0.

Czytaj więcej >

Jaki sklep internetowy wybrać przy prowadzeniu działalności?

Jeśli prowadzisz działalność e-commerce, musisz wybrać odpowiedni sklep internetowy. W Polsce działa już ponad 55 tysięcy sklepów online, a popularność zakupów online rośnie. Sprawdź do czego musisz się przygotować oraz jakie najlepsze narzędzia wybrać, aby skalować swój biznes na dzisiejszym rynku. Na co zwrócić uwagę, aby odnieść sukces.

Czytaj więcej >

Opinie klientów Zalando – główne czynniki zadowolenia

Opinie klientów od lat kształtują popularności sklepów Internetowych. Każdy człowiek poszukujący przedmiotów do kupienia zwraca uwagę właśnie na opinie. To właśnie opinie kształtują w konsumentach lojalność oraz zachęcają innych do zakupu. Firma Zalando to jeden z największych sklepów w Europie gromadzący tysiące opinii. Sprawdź jakie czynniki wpływają na zadowolenie Klientów właśnie w niej!

Czytaj więcej >