Branża retail w okresie epidemii

Sytuacja w branży Retail jest bezprecedensowa. W związku z epidemią spowodowaną przez koronawirusa (SARS-Cov-2) znaczna większość sklepów została zamknięta.

W Dz.U.RP opublikowano Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii. Rozporządzenie to stanowi mi.in., iż od 20.03.2020 do odwołania będzie obowiązywało ograniczane handlu w obiektach handlowych o powierzchni powyżej 2000 m2. Rozporządzenie to wymienia obszary takie jak handel: wyrobami tekstylnymi, wyrobami odzieżowymi, obuwiem i wyrobami skórzanymi, meblami i sprzętem oświetleniowym, sprzętem radiowo-telewizyjnym lub sprzętem gospodarstwa domowego, artykułami piśmiennymi i księgarskimi. Pełna treść rozporządzenia dostępna jest tutaj .

Jest to niewątpliwie duże wyzwanie dla handlu detalicznego w Polsce. 

Wiele firm z branży Retail,. które bazowały na sklepach stacjonarnych spotka się w tym roku ze spadkiem przychodów w tym kanale sprzedaży. Należy się z kolei spodziewać wyraźnego wzrostu udziału sprzedaży on-line w strukturze przychodów. Stanowi to kolejny argument za tym, że firmy powinny dbać o dywersyfikację kanałów sprzedaży. Duże sieci już od dawna inwestowały w rozwój sprzedaży on-line i pełną jego integrację z innymi kanałami, a obecna sytuacja powinna stanowić zachętę dla wszystkich pozostałych by to uczynić. 

Czy długofalowym skutkiem pandemii może być zmiana nawyków konsumentów?

Wyszukiwanie frazy “zakupy online” na terenie Polski według Google Trends niesamowicie wzrosło w tygodniu 8 – 14 marca 2020 roku. Wiadomo, że przy zachowaniu wszystkich środków ostrożności kurierzy są w stanie dowozić przesyłki minimalizując ryzyko przenoszenia wirusa dalej. Oznacza to, że nawet w czasie pandemii konsumenci są dalej w stanie otrzymywać przesyłki. Ten rodzaj robienia zakupów może bardzo zyskać na popularności nawet po ustaniu zagrożenia, warto więc być na to gotowym. 

Jak wykorzystać ten czas?

Ten trudny okres to z pewnością dobry moment na podjęcie działań strategicznych i zaplanowanie ścieżek rozwoju na przyszłość. Może to być również czas na optymalizację systemów teleinformatycznych, dokonanie niezbędnych aktualizacji oprogramowania i upgrade sprzętu. Moment zmniejszonego obłożenia pracą to również czas na podnoszenie kompetencji pracowników. 

Pozostajemy do Państwa dyspozycji i niezmiennie służymy pomocą. w przypadku pytań lub wątpliwości zachęcamy do kontaktu z naszymi specjalistami. 

Facebook
Twitter
LinkedIn

Więcej do przeczytania

PIM – Product Information Management – 10 najczęstszych pytań!

RFID (Radio-Frequency Identification) to technologia automatycznej identyfikacji i śledzenia przedmiotów za pomocą fal radiowych. W skrócie, systemy RFID umożliwiają bezprzewodowe odczytywanie danych przechowywanych na tagach RFID, które są przyczepione do różnych przedmiotów lub wbudowane w nie. Tagi RFID zawierają unikalny identyfikator, który może być odczytany przez czytnik RFID za pomocą fal radiowych.

Czytaj więcej >

Jak wdrożenie w sklepie RFID może zwiększyć sprzedaż?

RFID (Radio-Frequency Identification) to technologia automatycznej identyfikacji i śledzenia przedmiotów za pomocą fal radiowych. W skrócie, systemy RFID umożliwiają bezprzewodowe odczytywanie danych przechowywanych na tagach RFID, które są przyczepione do różnych przedmiotów lub wbudowane w nie. Tagi RFID zawierają unikalny identyfikator, który może być odczytany przez czytnik RFID za pomocą fal radiowych.

Czytaj więcej >