Branża retail w okresie epidemii

Sytuacja w branży Retail jest bezprecedensowa. W związku z epidemią spowodowaną przez koronawirusa (SARS-Cov-2) znaczna większość sklepów została zamknięta.

W Dz.U.RP opublikowano Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii. Rozporządzenie to stanowi mi.in., iż od 20.03.2020 do odwołania będzie obowiązywało ograniczane handlu w obiektach handlowych o powierzchni powyżej 2000 m2. Rozporządzenie to wymienia obszary takie jak handel: wyrobami tekstylnymi, wyrobami odzieżowymi, obuwiem i wyrobami skórzanymi, meblami i sprzętem oświetleniowym, sprzętem radiowo-telewizyjnym lub sprzętem gospodarstwa domowego, artykułami piśmiennymi i księgarskimi. Pełna treść rozporządzenia dostępna jest tutaj .

Jest to niewątpliwie duże wyzwanie dla handlu detalicznego w Polsce. 

Wiele firm z branży Retail,. które bazowały na sklepach stacjonarnych spotka się w tym roku ze spadkiem przychodów w tym kanale sprzedaży. Należy się z kolei spodziewać wyraźnego wzrostu udziału sprzedaży on-line w strukturze przychodów. Stanowi to kolejny argument za tym, że firmy powinny dbać o dywersyfikację kanałów sprzedaży. Duże sieci już od dawna inwestowały w rozwój sprzedaży on-line i pełną jego integrację z innymi kanałami, a obecna sytuacja powinna stanowić zachętę dla wszystkich pozostałych by to uczynić. 

Czy długofalowym skutkiem pandemii może być zmiana nawyków konsumentów?

Wyszukiwanie frazy “zakupy online” na terenie Polski według Google Trends niesamowicie wzrosło w tygodniu 8 – 14 marca 2020 roku. Wiadomo, że przy zachowaniu wszystkich środków ostrożności kurierzy są w stanie dowozić przesyłki minimalizując ryzyko przenoszenia wirusa dalej. Oznacza to, że nawet w czasie pandemii konsumenci są dalej w stanie otrzymywać przesyłki. Ten rodzaj robienia zakupów może bardzo zyskać na popularności nawet po ustaniu zagrożenia, warto więc być na to gotowym. 

Jak wykorzystać ten czas?

Ten trudny okres to z pewnością dobry moment na podjęcie działań strategicznych i zaplanowanie ścieżek rozwoju na przyszłość. Może to być również czas na optymalizację systemów teleinformatycznych, dokonanie niezbędnych aktualizacji oprogramowania i upgrade sprzętu. Moment zmniejszonego obłożenia pracą to również czas na podnoszenie kompetencji pracowników. 

Pozostajemy do Państwa dyspozycji i niezmiennie służymy pomocą. w przypadku pytań lub wątpliwości zachęcamy do kontaktu z naszymi specjalistami. 

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Więcej do przeczytania

e-commerce

E-commerce – krótka historia i przyszłość w Polsce

Dziś zakupy za pomocą urządzeń cyfrowych to nie tylko codzienność ale jedna z najważniejszych gałęzi światowej gospodarki. Co drugi Polak kupuje w internecie. Jakie są początki handlu wirtualnego? Jaka czeka przyszłość e-commerce w Polsce? Czy sklepy elektroniczne będą coraz bardziej popularne?

Czytaj więcej >
Cross selling - dodatkowy zysk z transakcji

Cross selling – obsługa “pod wymiar”

Pomimo trendów prowadzących do sprzedaży internetowej, handel detaliczny offline nadal ma się dobrze. Dzięki nowym narzędziom marketingowym i zintegrowanym systemom właściciele sieci sprzedażowych mogą podnieść obroty swoich sklepów bez dużych nakładów sprzedażowych. Jak to działa?

Czytaj więcej >
e-konsument

Polski e-konsument

Coraz bardziej rozwija się w Polsce e-commerce. Szczególnie w ostatnim czasie można było zaobserwować mocne nasilenie zakupów przez internet. Jak powstawał polski rynek e-commerce? Z jakich urządzeń korzystają Polacy? Jakie są trendy?

Czytaj więcej >