Click & Collect w praktyce
Polski rynek e-commerce jeszcze nigdy nie rozwijał się tak dynamicznie. W trakcie pandemii do wirtualnych zakupów przekonało się wielu konsumentów, którzy coraz więcej swoich potrzeb realizują w sieci. Szybki rozwój sektora wspomaga wiele nowych rozwiązań i udogodnień, które mają połączyć tryb online z trybem offline. Odpowiedzią ma być coraz popularniejsza formuła zakupowa click&collect, która przynosi wiele korzyści obu stronom transakcji. Jak w praktyce wygląda to rozwiązanie i czy ma szanse na większy udział w rynku e-commerce?
Click & Collect - szybciej, taniej i wygodniej?
Bezpośredni odbiór zakupów w sklepach stacjonarnych w czasie pandemii był jedną z najpopularniejszych form robienia prostych zakupów spożywczych. To między innymi za ich sprawą wielu klientów chętniej dzisiaj przekłada taką formę dystrybucji na sklepy z innymi artykułami. Obecnie już co dziesiąte zakup odbieramy stacjonarnie. Rosnący trend rozwija się wraz z ponowną dostępnością tradycyjnych sklepów i wdrażaniem przez nie strategii omnichannel. Ponadto z badań nad rynkiem e-commerce wynika, że aż 66 proc. kupujących w Internecie deklaruje, że informacje znalezione w sieci zachęcają ich do odwiedzenia sklepów stacjonarnych. Dla rozwijającej się branży to doskonały moment, aby rozszerzyć dystrybucję o dodatkowy kanał, który jest coraz bardziej popularny wśród kupujących.
Szybsze zakupy w realu?
Forma dystrybucji click&collect to przede wszystkim zbliżenie świata wirtualnego i realnego. Idea robienia zakupów z odbiorem osobistym polega w tym przypadku na udostępnieniu kupującym informacji o dostępności towarów w danym sklepie, możliwości zamówienia do wybranego punktu i zweryfikowania go na miejscu bez konieczności odsyłania. W praktyce oznacza to nie tylko większą satysfakcję klientów, ale także znaczną redukcję porzuconych koszyków w sklepie internetowym. Jakie jeszcze zalety kryją w sobie zakupy click&collect? Jest to między innymi:
- odciążenie personelu — klient samodzielnie i swobodnie wybiera produkt według oczekiwań. Wspierają go w tym dostosowane treści w sklepie internetowym, które mają pomóc w podjęciu decyzji. Pracownikowi sklepu pozostaje skompletowanie i wydanie zamówienia wraz z ewentualną obsługą zwrotu,
- szybsza dystrybucja — click&collect udostępnia informację o produktach dostępnych od ręki. W pozostałych przypadkach można zapewnić dystrybucję towaru do sklepu przy okazji dostawy innych produktów,
- niższe koszty magazynowania — dzięki redystrybucji towarów między oddziałami możliwe jest zredukowanie zapotrzebowania na miejsce magazynowe w centrach logistycznych,
- mniejsza ilość reklamacji — umożliwienie klientom weryfikacji produktu na miejscu eliminuje większość reklamacji lub umożliwia bezpośrednio wymianę towaru na np. inny rozmiar, model czy wzór.
Jak wdrożyć system Click & Collect?
Najpopularniejszą metodą integracji zakupów online i offline jest udostępnienie takiej opcji zakupowej w sklepie internetowym. W przeciwieństwie do wdrożenia w systemach magazynowych WMS, czy punktach sprzedażowych POS, e-sklep zapewnia największy zasięg. Rozwiązanie wymaga nie tylko pełnej integracji ze sklepem i magazynem, ale także współpracy z personelem. Wykorzystanie strategii omnichannel jest przeznaczone głównie dla rozwijających się sieci, które chcą zwiększyć zasięg i dostępność swoich produktów. Dzięki połączeniu wszystkich kanałów sprzedaży uda się nie tylko przeprowadzić rynkową ekspansję, ale także wykorzystać rosnącą popularność internetowych zakupów.
Więcej do przeczytania

Bezpieczeństwo danych w systemie ERP a RODO
Bezpieczeństwo danych w systemie ERP to kluczowa kwestia, która wymaga stałego nadzoru. Wprowadzenie unijnych regulacji RODO skupia uwagę na ochronie danych osobowych, jednak ostatnie wycieki danych dowodzą, że bezpieczeństwo to nie tylko jednorazowe działanie. Sprawdź już teraz jakie niebezpieczeństwa niesie za sobą obrót danymi oraz na co musisz przygotować się w obliczu RODO.

PayPo – rewolucyjny system płatności online w e-commerce?
Wartość Polskiego rynku e-commerce rośnie z dnia na dzień osiągając rekordowe poziomy. Bezpośredni wpływ na to mają z pewnością pojawiające się nowości w płatnościach. PayPo to serwis, który oferuje odroczone płatności dla konsumentów, jednocześnie opłacając zamówienie w całości do sklepu. To wyjątkowa szansa na zwiększanie płynności finansowej sklepów internetowych oraz ich rozwój. Sprawdź czy to szansa również dla twojego biznesu!

Szansa na dofinansowanie dla firm z województwa! – Przemysł 4.0
Automatyzacja w nowoczesnej firmie to kluczowy element strategii biznesowej, kształtujący jej efektywność i konkurencyjność. Zautomatyzowane procesy przynoszą oszczędności czasu i zasobów, podnosząc produktywność pracowników i redukując koszty. Jednak warto zauważyć, że teraz jest szczególnie korzystny moment na automatyzację, dzięki dostępnym dofinansowaniom. Województwo Łódzkie oferuje przedsiębiorcom nawet 1 mln zł wsparcia na modernizację i robotyzację działań w kierunku Przemysłu 4.0.