Click & Collect w praktyce

Polski rynek e-commerce jeszcze nigdy nie rozwijał się tak dynamicznie. W trakcie pandemii do wirtualnych zakupów przekonało się wielu konsumentów, którzy coraz więcej swoich potrzeb realizują w sieci. Szybki rozwój sektora wspomaga wiele nowych rozwiązań i udogodnień, które mają połączyć tryb online z trybem offline. Odpowiedzią ma być coraz popularniejsza formuła zakupowa click&collect, która przynosi wiele korzyści obu stronom transakcji. Jak w praktyce wygląda to rozwiązanie i czy ma szanse na większy udział w rynku e-commerce?

Click & Collect - szybciej, taniej i wygodniej?

Bezpośredni odbiór zakupów w sklepach stacjonarnych w czasie pandemii był jedną z najpopularniejszych form robienia prostych zakupów spożywczych. To między innymi za ich sprawą wielu klientów chętniej dzisiaj przekłada taką formę dystrybucji na sklepy z innymi artykułami. Obecnie już co dziesiąte zakup odbieramy stacjonarnie. Rosnący trend rozwija się wraz z ponowną dostępnością tradycyjnych sklepów i wdrażaniem przez nie strategii omnichannel. Ponadto z badań nad rynkiem e-commerce wynika, że aż 66 proc. kupujących w Internecie deklaruje, że informacje znalezione w sieci zachęcają ich do odwiedzenia sklepów stacjonarnych. Dla rozwijającej się branży to doskonały moment, aby rozszerzyć dystrybucję o dodatkowy kanał, który jest coraz bardziej popularny wśród kupujących.

Szybsze zakupy w realu?

Forma dystrybucji click&collect to przede wszystkim zbliżenie świata wirtualnego i realnego. Idea robienia zakupów z odbiorem osobistym polega w tym przypadku na udostępnieniu kupującym informacji o dostępności towarów w danym sklepie, możliwości zamówienia do wybranego punktu i zweryfikowania go na miejscu bez konieczności odsyłania. W praktyce oznacza to nie tylko większą satysfakcję klientów, ale także znaczną redukcję porzuconych koszyków w sklepie internetowym. Jakie jeszcze zalety kryją w sobie zakupy click&collect? Jest to między innymi:

  • odciążenie personelu — klient samodzielnie i swobodnie wybiera produkt według oczekiwań. Wspierają go w tym dostosowane treści w sklepie internetowym, które mają pomóc w podjęciu decyzji. Pracownikowi sklepu pozostaje skompletowanie i wydanie zamówienia wraz z ewentualną obsługą zwrotu,
  • szybsza dystrybucja — click&collect udostępnia informację o produktach dostępnych od ręki. W pozostałych przypadkach można zapewnić dystrybucję towaru do sklepu przy okazji dostawy innych produktów,
  • niższe koszty magazynowania — dzięki redystrybucji towarów między oddziałami możliwe jest zredukowanie zapotrzebowania na miejsce magazynowe w centrach logistycznych,
  • mniejsza ilość reklamacji — umożliwienie klientom weryfikacji produktu na miejscu eliminuje większość reklamacji lub umożliwia bezpośrednio wymianę towaru na np. inny rozmiar, model czy wzór.

Jak wdrożyć system Click & Collect?

Najpopularniejszą metodą integracji zakupów online i offline jest udostępnienie takiej opcji zakupowej w sklepie internetowym. W przeciwieństwie do wdrożenia w systemach magazynowych WMS, czy punktach sprzedażowych POS, e-sklep zapewnia największy zasięg. Rozwiązanie wymaga nie tylko pełnej integracji ze sklepem i magazynem, ale także współpracy z personelem. Wykorzystanie strategii omnichannel jest przeznaczone głównie dla rozwijających się sieci, które chcą zwiększyć zasięg i dostępność swoich produktów. Dzięki połączeniu wszystkich kanałów sprzedaży uda się nie tylko przeprowadzić rynkową ekspansję, ale także wykorzystać rosnącą popularność internetowych zakupów.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Więcej do przeczytania

PIM – Product Information Management – 10 najczęstszych pytań!

RFID (Radio-Frequency Identification) to technologia automatycznej identyfikacji i śledzenia przedmiotów za pomocą fal radiowych. W skrócie, systemy RFID umożliwiają bezprzewodowe odczytywanie danych przechowywanych na tagach RFID, które są przyczepione do różnych przedmiotów lub wbudowane w nie. Tagi RFID zawierają unikalny identyfikator, który może być odczytany przez czytnik RFID za pomocą fal radiowych.

Czytaj więcej >

Jak wdrożenie w sklepie RFID może zwiększyć sprzedaż?

RFID (Radio-Frequency Identification) to technologia automatycznej identyfikacji i śledzenia przedmiotów za pomocą fal radiowych. W skrócie, systemy RFID umożliwiają bezprzewodowe odczytywanie danych przechowywanych na tagach RFID, które są przyczepione do różnych przedmiotów lub wbudowane w nie. Tagi RFID zawierają unikalny identyfikator, który może być odczytany przez czytnik RFID za pomocą fal radiowych.

Czytaj więcej >

Rewolucyjne e-paragony: kiedy pożegnamy się z papierem?

E-paragony to innowacyjna metoda rejestrowania transakcji, eliminująca potrzebę przechowywania tradycyjnych paragonów papierowych. Dzięki niej w przyszłości osiągniemy większą efektywność w procesie dokumentacji oraz zminimalizujemy wpływ na środowisko. Nowe podejście przynosi korzyści zarówno przedsiębiorcom, jak i klientom, poprzez ułatwiony dostęp do historii transakcji oraz redukcję biurokracji. Zapraszam do lektury, aby poznać pełen zakres zalet, jakie niesie ze sobą wdrożenie e-paragonów w naszym kraju.

Czytaj więcej >