Cross selling – obsługa „pod wymiar”
Prosta droga do maksymalizacji zysków
Cyfryzacja procesów sprzedażowych nie oznacza tylko przenoszenia firm do internetu i kupowania przez klikanie. Coraz częściej narzędzia tworzone przez programistów są wykorzystywane w tradycyjnym handlu ze względu na możliwość automatyzacji wielu procesów. Jednym z takich narzędzi są zintegrowane systemy retailowe, które nie tylko pomagają kontrolować proces sprzedaży w sklepach detalicznych (point of sale), ale także organizować pracę całego sklepu, a nawet sieci. Najważniejszymi cechami systemu są:
dostęp do aktualnych stanów magazynowych
zautomatyzowany proces komunikacji, przesyłu danych i obiegu dokumentów
możliwość składania zamówień i kierowania dostawami
tworzenie i obsługa programów lojalnościowych
prosta obsługa inwentaryzacji
łatwa obsługa reklamacji i zwrotów
Sam system POS umożliwia wszechstronną obsługę klienta. To tak naprawdę początek przygody z elektronicznymi narzędziami sprzedażowymi. Jedną z wielu możliwości systemu POS jest obsługa programów lojalnościowych, które pozwalają nie tylko maksymalizować zyski z jednej sprzedaży, ale przede wszystkim tworzyć konsumencką więź, która buduje bazę stałych klientów.
Cross selling - szansa na większe obroty
Cross selling i up selling to jedne z najpopularniejszych technik marketingowych, które dążą do tego, aby zwiększyć zysk z każdej pojedynczej sprzedaży, a nie skupiać się na ciągłym pozyskiwaniu nowych klientów. W lepszy lub gorszy sposób techniki te są wprowadzane zarówno w e-commerce, jak i w tradycyjnym handlu detalicznym. Popularny zwrot “a może frytki do tego?” jest niczym innym, jak prostym zabiegiem crosssellingowym, który ma przynieść dodatkowy zysk przedsiębiorcy. W dużych sieciach sprzedażowych pracownicy obsługi są zobligowani do każdorazowego wygłoszenia komunikatów marketingowych, co jest coraz gorzej postrzegane przez klientów. Skuteczny cross selling powinien opierać się bowiem głównie na:
- indywidualnym podejściu,
- spersonalizowaniu oferty,
- dodatkowej korzyści (“frytki do tego?” czy “frytki do tego w promocyjnej cenie 2,99?”).
Klient, który podjął właśnie decyzję o dokonaniu zakupu to tzw. klient z otwartym portfelem. Teoretycznie ten moment jest najlepszy na zaoferowanie produktu komplementarnego (dodatkowego). Wielu marketerów wyznaje zasadę, że cross selling może przynieść albo efekt pozytywny (udana sprzedaż dodatkowa) albo odmowę klienta, która teoretycznie nie przyniesie żadnych negatywnych skutków. W praktyce sytuacja wygląda nieco inaczej. Zbyt duża liczba “marketingowych” komunikatów zniechęca klienta do dalszych zakupów i powoduje, że szybko zamyka swój portfel.
Jak w takim razie właściwie stosować technikę cross selling? Nieoceniony okazuje się POSitive Retail Cross Selling, system, który wykorzystując algorytmy, gdzie zapisane są nawyki konsumenckie – wspiera sprzedawcę w lepszym doborze produktów dodatkowych. Nie wystarczy, że produkt znajduje się na stanie sklepu, ale także jest często wybierany przez innych klientów z produktem podstawowym. Dzięki temu prosty komunikat marketingowy ma szansę stać się atrakcyjną ofertą, która skusi klienta. Wartością dodaną takiej transakcji będzie z pewnością satysfakcja, która utrwali relacje zakupowe.
Więcej danych - większa sprzedaż
Wykorzystanie programów lojalnościowych do zwiększenia sprzedaży opiera się głównie na profilowaniu oferty, dzięki zebranym wcześniej danym. Klienci, którzy korzystają z programu, mogą nam za każdym razem dostarczyć informacje o swoich preferencjach i możliwościach zakupowych. System, który gromadzi i przetwarza te dane potrafi oszacować, jaki produkt może zaproponować sprzedawca, aby podnieść wartość koszyka i wygenerować wyższy rachunek. Według najnowszych badań, przeprowadzonych przez Marketing Metrics, znacznie łatwiej jest namówić stałych klientów na dodatkowy lub ponowny zakup (60-70% klientów), niż pozyskać nowych nabywców, z których tylko 5-20% finalizuje zakup przy kasie.
Cross selling to popularne narzędzie, po które sięga coraz więcej marketerów, zwłaszcza w sieciach sprzedaży detalicznej. Warto jednak wykorzystać do tego cyfrowe narzędzia, które sprawią, że proste komunikaty marketingowe zabrzmią jak atrakcyjne oferty, którym trudno będzie się oprzeć.
[1] TOP 20 Największych sieci handlowych w Polsce. Zestawienie magazynu „Forbes”
Więcej do przeczytania

Bezpieczeństwo danych w systemie ERP a RODO
Bezpieczeństwo danych w systemie ERP to kluczowa kwestia, która wymaga stałego nadzoru. Wprowadzenie unijnych regulacji RODO skupia uwagę na ochronie danych osobowych, jednak ostatnie wycieki danych dowodzą, że bezpieczeństwo to nie tylko jednorazowe działanie. Sprawdź już teraz jakie niebezpieczeństwa niesie za sobą obrót danymi oraz na co musisz przygotować się w obliczu RODO.

PayPo – rewolucyjny system płatności online w e-commerce?
Wartość Polskiego rynku e-commerce rośnie z dnia na dzień osiągając rekordowe poziomy. Bezpośredni wpływ na to mają z pewnością pojawiające się nowości w płatnościach. PayPo to serwis, który oferuje odroczone płatności dla konsumentów, jednocześnie opłacając zamówienie w całości do sklepu. To wyjątkowa szansa na zwiększanie płynności finansowej sklepów internetowych oraz ich rozwój. Sprawdź czy to szansa również dla twojego biznesu!

Szansa na dofinansowanie dla firm z województwa! – Przemysł 4.0
Automatyzacja w nowoczesnej firmie to kluczowy element strategii biznesowej, kształtujący jej efektywność i konkurencyjność. Zautomatyzowane procesy przynoszą oszczędności czasu i zasobów, podnosząc produktywność pracowników i redukując koszty. Jednak warto zauważyć, że teraz jest szczególnie korzystny moment na automatyzację, dzięki dostępnym dofinansowaniom. Województwo Łódzkie oferuje przedsiębiorcom nawet 1 mln zł wsparcia na modernizację i robotyzację działań w kierunku Przemysłu 4.0.