Czy warto otworzyć własny sklep stacjonarny?
Dynamiczny rozwój Internetu otworzył nie tylko przed internautami nowe możliwości, ale przede wszystkim przed przedsiębiorcami. Branża e-commerce (sprzedaż internetowa) coraz bardziej rozwija się, a wiele młodych osób decyduje się otworzyć własny sklep internetowy.
Czy e-commerce oznacza kres tradycyjnych sklepów? Czy w dzisiejszych czasach warto otworzyć własny sklep stacjonarny? Przekonajmy się, czy sklep stacjonarny jest wciąż opłacalny.
Czy Polacy kupują przez Internet?
Zakupy online zyskują na popularności, jak możemy przeczytać w raporcie międzynarodowej firmy badawczo-technologicznej Gemius za 2017 rok, ponad połowa internautów (54 proc.) kupowała kiedykolwiek coś online. Szczególnie tę formę zakupów preferują młode osoby (88 proc. ma mniej niż 50 lat), które mieszkają w mieście i mają wyższe wykształcenie.
Czy zakupy online zdominowały polski rynek?
Powyższe dane jasno pokazały, że ponad połowa polskich internautów robi zakupy w sieci. Jednak wcale nie oznacza to, że tradycyjna forma kupowania produktów odeszła w niepamięć. Wciąż 46 proc. badanych osób preferuje tradycyjny kanał sprzedaży. Głównym powodem nierobienia zakupów w sieci jest chęć obejrzenia produktu przed zakupem (52 proc.), a także obawa o bezpieczeństwo płatności (30 proc.).
Raport Gemius pokazuje jedynie wady i zalety od strony konsumenta. Branża e-commerce rozwija się i dla wielu przedsiębiorców jest to szansa na założenie własnej firmy. Jeśli jednak myślisz o rozkręceniu sklepu internetowego, musisz wziąć pod uwagę fakt, że konkurencja na tym rynku jest ogromna. Jeśli chcesz być dystrybutorem danej marki, a nie jesteś jedynym w kraju, to przebicie się może być trudnym zadaniem. Tym bardziej że sklep stacjonarny działa na lokalnym rynku, a sklep internetowy ma najczęściej ogólnopolski zasięg (e-commerce z zasięgiem lokalnym zazwyczaj odnosi się jedynie do artykułów spożywczych).
Czy warto otworzyć własny sklep stacjonarny?
Skoro już wiesz, ile procent internautów decyduje się na zakupy online oraz wiesz, jak na tle Internetu prezentują się tradycyjne kanały sprzedaży, warto odpowiedzieć na tytułowe pytanie: czy warto otworzyć własny sklep stacjonarny?
Tradycyjna forma sprzedaży nadal ma ogromny potencjał i oznacza dla przyszłych przedsiębiorców spore zarobki. Jak pokazują dane z raportu Gemius, wciąż wielu Polaków preferuje stacjonarne sklepy. Otwarcie sklepu stacjonarnego nie wiąże się też w ogromną konkurencją, jaka jest w Internecie. Jeśli widzisz, że w Twoim mieście brakuje np.: sklepu z naturalnymi kosmetykami, może to być Twoja szansa na zarobek.
Otwierając sklep stacjonarny, musisz wziąć pod uwagę jeszcze 3 kwestie. Pierwszą z nich jest dobra lokalizacja – to w dużej mierze klucz do sukcesu, nawet przy wyższych cenach niż u konkurencji.
Drugim jest dobry asortyment. Twoją przewagą nad sklepem internetowym jest możliwość dokonania natychmiastowego zakupu i brak kosztów związanych z otrzymaniem produktu.
Ostatnim aspektem, który musisz wziąć pod uwagę, jest profesjonalny personel. Pracownik, który potrafi doradzić klientowi i pomóc mu w podjęciu decyzji zakupowych, jest niezwykle cenny. To kolejna przewaga sklepu stacjonarnego nad internetowym.
Nie rezygnuj całkowicie z Internetu
Oczywiście, otwarcie sklepu stacjonarnego nie musi wiązać się z rezygnacją z działań w Internecie. E-commerce można połączyć z tradycyjnymi kanałami sprzedaży. Wraz z rozwojem firmy możesz zdecydować się również na stworzenie e-sklepu. Warto też zainwestować w stronę internetową, na której będą umieszczane informacje o promocjach czy o tym, co ciekawego dzieje się w sklepie. Dobrym narzędziem promocji będzie również fanpage na Facebooku. W ten sposób klient będzie mógł się z Tobą w dowolnym momencie łatwo skontaktować.
Więcej do przeczytania

Zastosowania KAS Samoobsługowych w branży retail: Kasa Samoobsługowa – przyszłość czy teraźniejszość?
W ostatnich latach technologia KAS (Kasa Samoobsługowa) zyskuje na popularności w branży retail. Coraz więcej sklepów decyduje się na wprowadzenie samoobsługowych punktów kasowych, co staje się nie tylko odpowiedzią na potrzeby klientów, ale również próbą zwiększenia efektywności operacyjnej.

PIM – Product Information Management – 10 najczęstszych pytań!
RFID (Radio-Frequency Identification) to technologia automatycznej identyfikacji i śledzenia przedmiotów za pomocą fal radiowych. W skrócie, systemy RFID umożliwiają bezprzewodowe odczytywanie danych przechowywanych na tagach RFID, które są przyczepione do różnych przedmiotów lub wbudowane w nie. Tagi RFID zawierają unikalny identyfikator, który może być odczytany przez czytnik RFID za pomocą fal radiowych.

Jak wdrożenie w sklepie RFID może zwiększyć sprzedaż?
RFID (Radio-Frequency Identification) to technologia automatycznej identyfikacji i śledzenia przedmiotów za pomocą fal radiowych. W skrócie, systemy RFID umożliwiają bezprzewodowe odczytywanie danych przechowywanych na tagach RFID, które są przyczepione do różnych przedmiotów lub wbudowane w nie. Tagi RFID zawierają unikalny identyfikator, który może być odczytany przez czytnik RFID za pomocą fal radiowych.