Decyzje zakupowe a szalejąca inflacja - trudne czasy dla Polaków

Współczesne warunki społeczno-ekonomiczne zmuszą coraz więcej osób do myślenia o oszczędzaniu i rezygnacji z poważniejszych zakupów. Inflacja, jako skomplikowany mechanizmy polityki ekonomicznej rządzi się swoimi prawami, na co jednak ogromny wpływ mają decyzje zakupowe Polaków. Czy ograniczenia konsumentów zduszą wewnętrzną inflację i pozwolą szybciej ustabilizować rynek finansowy?

Inflacja a wzrost cen

Badania zachowań i decyzji zakupowych w dobie kryzysu to zbiór bardzo cennych danych, które mówią nam wiele o naszym społeczeństwie i jego stylu życia. Z najnowszych badań wynika przede wszystkim, że na wzrosty cen reagujemy natychmiastowo i bardzo radykalnie. Obecnie aż 80 proc. Polaków deklaruje obniżenie swoich wydatków w najbliższym czasie. Według analityków finansowych to najlepszy hamulec dla gospodarki, który pozwala powstrzymać wewnętrzną inflację i zahamować wzrost cen. 

Ograniczenia i decyzje zakupowe w czasach wzrostów

Ograniczenia wydatkowe konsumentów nie dają pożywki do podnoszenia cen i pozwalają ustabilizować sytuację ekonomiczną. Z drugiej strony jednak programy społeczne, które transferują ogromne sumy do kieszeni Polaków – destabilizują całą sytuację i podsycają wzrost cen. Dotyczy to jednak ekonomii wewnętrznej. Coraz ważniejsza w obecnej sytuacji zaczyna być inflacja importowana, która wynika ze wzrostu cen surowców i produktów pochodzących z zagranicy. Wpływ na tak wysoką inflację ma m.in. wymiana handlowa z innymi krajami i szybciej rozwijający się import niż eksport. Na obecną sytuację gospodarczą, która studzi entuzjazm zakupowy konsumentów – nie ma jednej metody. Jak zauważają ekonomiści – badania konsumenckie często mają wyłącznie charakter deklaratywny i mówią o naszych intencjach, a nie zachowaniach. Jak wynika z bieżących prognoz, Polacy w czasie inflacji niechętnie oszczędzają i mają zamiar wydawać więcej szczególnie na te produkty najmniej dotknięte wzrostem cen.

Oszczędzanie a decyzje zakupowe

Wysokie ceny w dobie inflacji nie pozwalają na oszczędzanie pieniędzy. Dla gospodarstw domowych decyzje zakupowe są proste. Często są to zmieniane decyzje zakupowe konsumentów z dóbr “luksusowych” na rzecz artykułów pierwszej potrzeby. Według najnowszych raportów największe ograniczenia zakupowe dotyczą takich kategorii, jak nowe samochody, sprzęt elektroniczny czy wydatki na remonty. Sondaż agencji ARC Rynek pokazuje również, że znacznie ograniczamy m.in. wyjścia do restauracji czy weekendowe wyjazdy rekreacyjne. Są jednak takie kategorie, gdzie mimo wysokiej inflacji Polacy deklarują zwiększenie wydatków. Z najnowszych badań DHL Parcel Polska wynika m.in., że w najbliższym czasie planujemy wydać więcej na: żywność (20 proc), artykuły biurowe (20 proc.) i odzież (19 proc.).

Wzrost cen na rynku

Wzrost cen najmniej dotknął głównie kategorię odzieży, gdzie podwyżki nie przekraczają najczęściej poziomu inflacji. Takie nastroje sprzyjają przede wszystkim rozwojowi e-commerce, gdzie wciąż mając dostęp do największej ilości ofert możemy znaleźć najbardziej atrakcyjne cenowo produkty. Poza tym Polska wciąż jest jednym z największych rynków e-commerce w kategoria moda, a nasze roczne decyzje zakupowe w tym sektorze przekraczają 6,49 mld USD. Według PwC przez internet kupujemy również coraz więcej produktów spożywczych i właśnie ta kategoria ma największy potencjał wzrostu. Szacowana wartość sektora to obecnie ok. 5 mld zł brutto, ale według Strategy&Polska do 2027 wzrośnie ona do poziomu 13 mld zł brutto.

Ekonomiczne wyzwanie

Wysoka inflacja wciąż budzi w nas bardzo duży niepokój i weryfikuje decyzje zakupowe. Według badania krakowskiego Uniwersytetu Pedagogicznego wzrostu cen obawiamy się bardziej niż sytuacji za naszą wschodnia granicą. Największy niepokój dotyczy długości trwania tak niesprzyjających warunków ekonomicznych. Naszą reakcją na kryzys cenowy są również zmiany na rynku pracy. Jak wynika z badania “Polaków Portfel Własny: czas oszczędzania” – co szósty Polak podjął w ostatnich miesiącach dodatkowe zatrudnienie, a blisko 10 proc. badanych zadeklarowało zmianę pracy na lepiej płatną. Wyższa produktywność i zaangażowanie w pracę są standardowym mechanizmem w czasie kryzysu. 

Nowe radykalne zachowania konsumentów

Ekonomiści wyróżniają dwa najważniejsze zachowania konsumenckie: radykalne oszczędzanie, które zmusza nas do mniejszych wydatków oraz rezygnację z oszczędzania i wydawanie niezależnie od cen. Wiele oczywiście zależy od zasobności portfeli. W czasie inflacyjnego kryzysu Polacy wiedzą, że gromadzenie pieniędzy na lokatach jest najmniej opłacalne – dlatego chętniej wydają większe sumy na bieżące potrzeby. Posiadający mniej zasobne portfele nadal będą ograniczać wydatki w najdroższych kategoriach zakupowych, ale jak widać – wielu konsumentów woli nawet poświęcić więcej czasu na pracę niż zrezygnować z codziennych zakupów.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Więcej do przeczytania

PIM – Product Information Management – 10 najczęstszych pytań!

RFID (Radio-Frequency Identification) to technologia automatycznej identyfikacji i śledzenia przedmiotów za pomocą fal radiowych. W skrócie, systemy RFID umożliwiają bezprzewodowe odczytywanie danych przechowywanych na tagach RFID, które są przyczepione do różnych przedmiotów lub wbudowane w nie. Tagi RFID zawierają unikalny identyfikator, który może być odczytany przez czytnik RFID za pomocą fal radiowych.

Czytaj więcej >

Jak wdrożenie w sklepie RFID może zwiększyć sprzedaż?

RFID (Radio-Frequency Identification) to technologia automatycznej identyfikacji i śledzenia przedmiotów za pomocą fal radiowych. W skrócie, systemy RFID umożliwiają bezprzewodowe odczytywanie danych przechowywanych na tagach RFID, które są przyczepione do różnych przedmiotów lub wbudowane w nie. Tagi RFID zawierają unikalny identyfikator, który może być odczytany przez czytnik RFID za pomocą fal radiowych.

Czytaj więcej >