Dyrektywa Omnibus - nowe wymogi zarządzania promocjami!

Dyrektywa Omnibus powstała wskutek unijnej inicjatywy Nowego Ładu Konsumenckiego z 2019 roku i wejdzie w życie 28 maja 2022 r. Do tego czasu, kraje członkowskie UE muszą się dostosować, w tym Polska. Zgodnie z tą dyrektywą, nowelizacja obejmie kilka ustaw, m.in., ustawę o prawach konsumenta, ustawę o informowaniu o cenach towarów i usług oraz ustawę o ochronie konkurencji i konsumentów. Celem dyrektywy Omnibus jest próba zapewnienia większej ochrony konsumentom, poprzez zmuszenie przedsiębiorców do prowadzenia przejrzystej i sprawiedliwej polityki cenowej w ramach rynku Unii Europejskiej.

Kogo dotyczy dyrektywa Omnibus i jakie są założenia?

Wprowadzana dyrektywa obejmuje firmy zajmujące się handlem detalicznym, zarówno podmioty świadczące sprzedaż internetową (online) jak i sprzedaż w sklepach stacjonarnych (offline).

Dyrektywa Omnibus wprowadza największe zmiany w aspekcie informowania o cenie produktu. W przypadku obniżki ceny produktu lub usługi, uwidaczniana jest również informacja o najniższej cenie jaka obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem promocji. Natomiast, gdy dany towar jest oferowany do sprzedaży w okresie krótszym niż 30 dni, obok informacji o obniżonej cenie, uwidacznia się również informację o najniższej cenie tego towaru lub usługi, która obowiązywała w okresie od dnia oferowania tego towaru do sprzedaży do dnia wprowadzenia obniżki. Nowe przepisy regulują również przejrzystość praktyk rynkowych. 

Działania polegające na tym, że przedsiębiorca – w odpowiedzi na wyszukiwanie internetowe konsumenta – dostarcza informacje w formie wyników wyszukiwania bez wyraźnego ujawniania płatnej reklamy lub opłat wnoszonych konkretnie w celu uzyskania wyższego plasowania produktów w wynikach wyszukiwania, nie będą miały już miejsca. Przedsiębiorca będzie musiał w widoczny sposób pokazać konsumentowi, że ten trafił na jego stronę, dzięki płatnym reklamom. Zakończy się również proceder wprowadzanie konsumentów w błąd poprzez powoływanie się na opinie o produkcie pochodzące od konsumentów, którzy tak naprawdę nie używali danego produktu. Sprzedawca będzie zobowiązany do weryfikacji opinii na temat jego sklepu/produktów oraz będzie musiał (w przypadku kontroli) udowadniać jej pochodzenie.

Sankcje i odpowiedzialność!

W parze z wprowadzeniem nowych obowiązków dla przedsiębiorców, ustawodawca wprowadza jednoznaczne kary za ich nieprzestrzeganie. Za niestosowanie się do nowej polityki informowania o cenach, wojewódzki inspektor Inspekcji Handlowej może nałożyć na przedsiębiorcę, w drodze decyzji karę pieniężną do 20 000 zł. Jeśli przedsiębiorstwa zostanie przyłapany na nieuczciwej praktyce 3 razy w ciągu 12 miesięcy, to wysokość kary pieniężnej może wzrosnąć do 40 000 zł. Dodatkowo, jeżeli przedsiębiorcy będą stosować fikcyjne obniżki, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, może uznać to za naruszenie zbiorowe interesów konsumentów. Wówczas wysokość maksymalnej kary może wynieść nawet do 10% obrotu osiągniętego w roku obrotowym poprzedzającym rok nałożenia kary. Nadto ww. podmiot może nałożyć na osobę zarządzającą, karę pieniężną w wysokości do 2 000 000 zł, jeżeli umyślnie dopuściła przez swoje działanie lub zaniechanie do zaistnienia praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Więcej do przeczytania

PDM czy PIM – Nowe oblicze zarządzania informacjami o produktach

Prowadząc mały czy duży punkt sprzedaży. Stacjonarnie czy przez Internet stajemy przed zadaniami opisywania produktów i budowania ich bazy, która zawiera opisy, zdjęcia. W tradycyjnym ujęciu jest to żmudne zajęcie, jednak z pomocą przychodzą nam systemy jak PDM. Czy wiesz jak radzić sobie z zarządzaniem informacjami o produktach? Sprawdź co jest dla Ciebie odpowiedniejsze.

Czytaj więcej >

Najważniejsze trendy w Retail 2022

Branża Retail z roku na rok powraca do świetnej kondycji notując wysokie zyski. Czy sam business plan to sposób na sukces? Warto spojrzeć również na trendy jakie panują na rynku, są one często wyznacznikiem pewnych działań na które trzeba zwrócić uwagę. Rynek i Klienci przynoszą nam mnóstwo informacji, które wystarczy przetworzyć i wyciągnąć najważniejsze wartości. Jedną z tych wartości są właśnie trendy. Sprawdź jakie trendy były najważniejsze w 2022 roku!

Czytaj więcej >