Dyrektywa Omnibus - nowe wymogi zarządzania promocjami!

Dyrektywa Omnibus powstała wskutek unijnej inicjatywy Nowego Ładu Konsumenckiego z 2019 roku i wejdzie w życie 28 maja 2022 r. Do tego czasu, kraje członkowskie UE muszą się dostosować, w tym Polska. Zgodnie z tą dyrektywą, nowelizacja obejmie kilka ustaw, m.in., ustawę o prawach konsumenta, ustawę o informowaniu o cenach towarów i usług oraz ustawę o ochronie konkurencji i konsumentów. Celem dyrektywy Omnibus jest próba zapewnienia większej ochrony konsumentom, poprzez zmuszenie przedsiębiorców do prowadzenia przejrzystej i sprawiedliwej polityki cenowej w ramach rynku Unii Europejskiej.

Kogo dotyczy dyrektywa Omnibus i jakie są założenia?

Wprowadzana dyrektywa obejmuje firmy zajmujące się handlem detalicznym, zarówno podmioty świadczące sprzedaż internetową (online) jak i sprzedaż w sklepach stacjonarnych (offline).

Dyrektywa Omnibus wprowadza największe zmiany w aspekcie informowania o cenie produktu. W przypadku obniżki ceny produktu lub usługi, uwidaczniana jest również informacja o najniższej cenie jaka obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem promocji. Natomiast, gdy dany towar jest oferowany do sprzedaży w okresie krótszym niż 30 dni, obok informacji o obniżonej cenie, uwidacznia się również informację o najniższej cenie tego towaru lub usługi, która obowiązywała w okresie od dnia oferowania tego towaru do sprzedaży do dnia wprowadzenia obniżki. Nowe przepisy regulują również przejrzystość praktyk rynkowych. 

Działania polegające na tym, że przedsiębiorca – w odpowiedzi na wyszukiwanie internetowe konsumenta – dostarcza informacje w formie wyników wyszukiwania bez wyraźnego ujawniania płatnej reklamy lub opłat wnoszonych konkretnie w celu uzyskania wyższego plasowania produktów w wynikach wyszukiwania, nie będą miały już miejsca. Przedsiębiorca będzie musiał w widoczny sposób pokazać konsumentowi, że ten trafił na jego stronę, dzięki płatnym reklamom. Zakończy się również proceder wprowadzanie konsumentów w błąd poprzez powoływanie się na opinie o produkcie pochodzące od konsumentów, którzy tak naprawdę nie używali danego produktu. Sprzedawca będzie zobowiązany do weryfikacji opinii na temat jego sklepu/produktów oraz będzie musiał (w przypadku kontroli) udowadniać jej pochodzenie.

Sankcje i odpowiedzialność!

W parze z wprowadzeniem nowych obowiązków dla przedsiębiorców, ustawodawca wprowadza jednoznaczne kary za ich nieprzestrzeganie. Za niestosowanie się do nowej polityki informowania o cenach, wojewódzki inspektor Inspekcji Handlowej może nałożyć na przedsiębiorcę, w drodze decyzji karę pieniężną do 20 000 zł. Jeśli przedsiębiorstwa zostanie przyłapany na nieuczciwej praktyce 3 razy w ciągu 12 miesięcy, to wysokość kary pieniężnej może wzrosnąć do 40 000 zł. Dodatkowo, jeżeli przedsiębiorcy będą stosować fikcyjne obniżki, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, może uznać to za naruszenie zbiorowe interesów konsumentów. Wówczas wysokość maksymalnej kary może wynieść nawet do 10% obrotu osiągniętego w roku obrotowym poprzedzającym rok nałożenia kary. Nadto ww. podmiot może nałożyć na osobę zarządzającą, karę pieniężną w wysokości do 2 000 000 zł, jeżeli umyślnie dopuściła przez swoje działanie lub zaniechanie do zaistnienia praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Więcej do przeczytania

Bezpieczeństwo danych w systemie ERP a RODO

Bezpieczeństwo danych w systemie ERP to kluczowa kwestia, która wymaga stałego nadzoru. Wprowadzenie unijnych regulacji RODO skupia uwagę na ochronie danych osobowych, jednak ostatnie wycieki danych dowodzą, że bezpieczeństwo to nie tylko jednorazowe działanie. Sprawdź już teraz jakie niebezpieczeństwa niesie za sobą obrót danymi oraz na co musisz przygotować się w obliczu RODO.

Czytaj więcej >

PayPo – rewolucyjny system płatności online w e-commerce?

Wartość Polskiego rynku e-commerce rośnie z dnia na dzień osiągając rekordowe poziomy. Bezpośredni wpływ na to mają z pewnością pojawiające się nowości w płatnościach. PayPo to serwis, który oferuje odroczone płatności dla konsumentów, jednocześnie opłacając zamówienie w całości do sklepu. To wyjątkowa szansa na zwiększanie płynności finansowej sklepów internetowych oraz ich rozwój. Sprawdź czy to szansa również dla twojego biznesu!

Czytaj więcej >

Szansa na dofinansowanie dla firm z województwa! – Przemysł 4.0

Automatyzacja w nowoczesnej firmie to kluczowy element strategii biznesowej, kształtujący jej efektywność i konkurencyjność. Zautomatyzowane procesy przynoszą oszczędności czasu i zasobów, podnosząc produktywność pracowników i redukując koszty. Jednak warto zauważyć, że teraz jest szczególnie korzystny moment na automatyzację, dzięki dostępnym dofinansowaniom. Województwo Łódzkie oferuje przedsiębiorcom nawet 1 mln zł wsparcia na modernizację i robotyzację działań w kierunku Przemysłu 4.0.

Czytaj więcej >