Dyrektywa Omnibus - nowe wymogi zarządzania promocjami!
Dyrektywa Omnibus powstała wskutek unijnej inicjatywy Nowego Ładu Konsumenckiego z 2019 roku i wejdzie w życie 28 maja 2022 r. Do tego czasu, kraje członkowskie UE muszą się dostosować, w tym Polska. Zgodnie z tą dyrektywą, nowelizacja obejmie kilka ustaw, m.in., ustawę o prawach konsumenta, ustawę o informowaniu o cenach towarów i usług oraz ustawę o ochronie konkurencji i konsumentów. Celem dyrektywy Omnibus jest próba zapewnienia większej ochrony konsumentom, poprzez zmuszenie przedsiębiorców do prowadzenia przejrzystej i sprawiedliwej polityki cenowej w ramach rynku Unii Europejskiej.
Kogo dotyczy dyrektywa Omnibus i jakie są założenia?
Wprowadzana dyrektywa obejmuje firmy zajmujące się handlem detalicznym, zarówno podmioty świadczące sprzedaż internetową (online) jak i sprzedaż w sklepach stacjonarnych (offline).
Dyrektywa Omnibus wprowadza największe zmiany w aspekcie informowania o cenie produktu. W przypadku obniżki ceny produktu lub usługi, uwidaczniana jest również informacja o najniższej cenie jaka obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem promocji. Natomiast, gdy dany towar jest oferowany do sprzedaży w okresie krótszym niż 30 dni, obok informacji o obniżonej cenie, uwidacznia się również informację o najniższej cenie tego towaru lub usługi, która obowiązywała w okresie od dnia oferowania tego towaru do sprzedaży do dnia wprowadzenia obniżki. Nowe przepisy regulują również przejrzystość praktyk rynkowych.
Działania polegające na tym, że przedsiębiorca – w odpowiedzi na wyszukiwanie internetowe konsumenta – dostarcza informacje w formie wyników wyszukiwania bez wyraźnego ujawniania płatnej reklamy lub opłat wnoszonych konkretnie w celu uzyskania wyższego plasowania produktów w wynikach wyszukiwania, nie będą miały już miejsca. Przedsiębiorca będzie musiał w widoczny sposób pokazać konsumentowi, że ten trafił na jego stronę, dzięki płatnym reklamom. Zakończy się również proceder wprowadzanie konsumentów w błąd poprzez powoływanie się na opinie o produkcie pochodzące od konsumentów, którzy tak naprawdę nie używali danego produktu. Sprzedawca będzie zobowiązany do weryfikacji opinii na temat jego sklepu/produktów oraz będzie musiał (w przypadku kontroli) udowadniać jej pochodzenie.
Sankcje i odpowiedzialność!
W parze z wprowadzeniem nowych obowiązków dla przedsiębiorców, ustawodawca wprowadza jednoznaczne kary za ich nieprzestrzeganie. Za niestosowanie się do nowej polityki informowania o cenach, wojewódzki inspektor Inspekcji Handlowej może nałożyć na przedsiębiorcę, w drodze decyzji karę pieniężną do 20 000 zł. Jeśli przedsiębiorstwa zostanie przyłapany na nieuczciwej praktyce 3 razy w ciągu 12 miesięcy, to wysokość kary pieniężnej może wzrosnąć do 40 000 zł. Dodatkowo, jeżeli przedsiębiorcy będą stosować fikcyjne obniżki, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, może uznać to za naruszenie zbiorowe interesów konsumentów. Wówczas wysokość maksymalnej kary może wynieść nawet do 10% obrotu osiągniętego w roku obrotowym poprzedzającym rok nałożenia kary. Nadto ww. podmiot może nałożyć na osobę zarządzającą, karę pieniężną w wysokości do 2 000 000 zł, jeżeli umyślnie dopuściła przez swoje działanie lub zaniechanie do zaistnienia praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów.
Więcej do przeczytania

Decyzje zakupowe a szalejąca inflacja – trudne czasy dla Polaków
W dobie kryzysu wiele osób zastanawia się, jak oszczędzać i jakie decyzje zakupowe podjąć w czasie inflacji. Badania pokazują, że na wzrosty cen Polacy reagują natychmiastowo i bardzo radykalnie, deklarując obniżenie swoich wydatków. Jednakże, jak podkreślają eksperci, badania konsumenckie często mają charakter deklaratywny i mówią o naszych intencjach, a nie zachowaniach. Jakie decyzje podejmują Polacy w czasie kryzysu cenowego i jakie są ich efekty?

Systemy e-commerce – Jakie problemy możesz przy nich napotkać?
Klienci coraz chętniej zaglądają do Internetu przed każdymi zakupami fizycznymi. Dziś prowadzenie e-sklepu jest jeszcze łatwiejsze niż kiedykolwiek. Wymaga jednak dobrania odpowiednich narzędzi. Jakie niespodzianki mogą czekać się przy wyborze systemów e-commerce? Jakie trendy panują na tym rynku? Dowiedz się więcej z tego artykułu!

Etykieta produktowa zgodna z Omnibus? Obowiązek informowania o cenach!
Na początku 2023 roku dyrektywa omnibus została wprowadzona do życia polskiej gospodarki. Zmieniła ona wiele w kwestii informowania Klientów o produktach i ich cenach. Największy nacisk położyła na informowanie o promocjach i rabatach. Czy ty prawidłowo przygotowałeś etykiety produktowe po nowelizacji przepisów? Sprawdź!