Dyrektywa Omnibus - nowe wymogi zarządzania promocjami!

Dyrektywa Omnibus powstała wskutek unijnej inicjatywy Nowego Ładu Konsumenckiego z 2019 roku i wejdzie w życie 28 maja 2022 r. Do tego czasu, kraje członkowskie UE muszą się dostosować, w tym Polska. Zgodnie z tą dyrektywą, nowelizacja obejmie kilka ustaw, m.in., ustawę o prawach konsumenta, ustawę o informowaniu o cenach towarów i usług oraz ustawę o ochronie konkurencji i konsumentów. Celem dyrektywy Omnibus jest próba zapewnienia większej ochrony konsumentom, poprzez zmuszenie przedsiębiorców do prowadzenia przejrzystej i sprawiedliwej polityki cenowej w ramach rynku Unii Europejskiej.

Kogo dotyczy dyrektywa Omnibus i jakie są założenia?

Wprowadzana dyrektywa obejmuje firmy zajmujące się handlem detalicznym, zarówno podmioty świadczące sprzedaż internetową (online) jak i sprzedaż w sklepach stacjonarnych (offline).

Dyrektywa Omnibus wprowadza największe zmiany w aspekcie informowania o cenie produktu. W przypadku obniżki ceny produktu lub usługi, uwidaczniana jest również informacja o najniższej cenie jaka obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem promocji. Natomiast, gdy dany towar jest oferowany do sprzedaży w okresie krótszym niż 30 dni, obok informacji o obniżonej cenie, uwidacznia się również informację o najniższej cenie tego towaru lub usługi, która obowiązywała w okresie od dnia oferowania tego towaru do sprzedaży do dnia wprowadzenia obniżki. Nowe przepisy regulują również przejrzystość praktyk rynkowych. 

Działania polegające na tym, że przedsiębiorca – w odpowiedzi na wyszukiwanie internetowe konsumenta – dostarcza informacje w formie wyników wyszukiwania bez wyraźnego ujawniania płatnej reklamy lub opłat wnoszonych konkretnie w celu uzyskania wyższego plasowania produktów w wynikach wyszukiwania, nie będą miały już miejsca. Przedsiębiorca będzie musiał w widoczny sposób pokazać konsumentowi, że ten trafił na jego stronę, dzięki płatnym reklamom. Zakończy się również proceder wprowadzanie konsumentów w błąd poprzez powoływanie się na opinie o produkcie pochodzące od konsumentów, którzy tak naprawdę nie używali danego produktu. Sprzedawca będzie zobowiązany do weryfikacji opinii na temat jego sklepu/produktów oraz będzie musiał (w przypadku kontroli) udowadniać jej pochodzenie.

Sankcje i odpowiedzialność!

W parze z wprowadzeniem nowych obowiązków dla przedsiębiorców, ustawodawca wprowadza jednoznaczne kary za ich nieprzestrzeganie. Za niestosowanie się do nowej polityki informowania o cenach, wojewódzki inspektor Inspekcji Handlowej może nałożyć na przedsiębiorcę, w drodze decyzji karę pieniężną do 20 000 zł. Jeśli przedsiębiorstwa zostanie przyłapany na nieuczciwej praktyce 3 razy w ciągu 12 miesięcy, to wysokość kary pieniężnej może wzrosnąć do 40 000 zł. Dodatkowo, jeżeli przedsiębiorcy będą stosować fikcyjne obniżki, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, może uznać to za naruszenie zbiorowe interesów konsumentów. Wówczas wysokość maksymalnej kary może wynieść nawet do 10% obrotu osiągniętego w roku obrotowym poprzedzającym rok nałożenia kary. Nadto ww. podmiot może nałożyć na osobę zarządzającą, karę pieniężną w wysokości do 2 000 000 zł, jeżeli umyślnie dopuściła przez swoje działanie lub zaniechanie do zaistnienia praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Więcej do przeczytania

PIM – Product Information Management – 10 najczęstszych pytań!

RFID (Radio-Frequency Identification) to technologia automatycznej identyfikacji i śledzenia przedmiotów za pomocą fal radiowych. W skrócie, systemy RFID umożliwiają bezprzewodowe odczytywanie danych przechowywanych na tagach RFID, które są przyczepione do różnych przedmiotów lub wbudowane w nie. Tagi RFID zawierają unikalny identyfikator, który może być odczytany przez czytnik RFID za pomocą fal radiowych.

Czytaj więcej >

Jak wdrożenie w sklepie RFID może zwiększyć sprzedaż?

RFID (Radio-Frequency Identification) to technologia automatycznej identyfikacji i śledzenia przedmiotów za pomocą fal radiowych. W skrócie, systemy RFID umożliwiają bezprzewodowe odczytywanie danych przechowywanych na tagach RFID, które są przyczepione do różnych przedmiotów lub wbudowane w nie. Tagi RFID zawierają unikalny identyfikator, który może być odczytany przez czytnik RFID za pomocą fal radiowych.

Czytaj więcej >

Rewolucyjne e-paragony: kiedy pożegnamy się z papierem?

E-paragony to innowacyjna metoda rejestrowania transakcji, eliminująca potrzebę przechowywania tradycyjnych paragonów papierowych. Dzięki niej w przyszłości osiągniemy większą efektywność w procesie dokumentacji oraz zminimalizujemy wpływ na środowisko. Nowe podejście przynosi korzyści zarówno przedsiębiorcom, jak i klientom, poprzez ułatwiony dostęp do historii transakcji oraz redukcję biurokracji. Zapraszam do lektury, aby poznać pełen zakres zalet, jakie niesie ze sobą wdrożenie e-paragonów w naszym kraju.

Czytaj więcej >