Większe przychody sklepów – kluczem e-commerce i technologie

Jeszcze do niedawna wiele prognoz wskazywało, że tradycyjne sklepy stacjonarne w dużym stopniu albo znikną całkowicie albo przeniosą się do internetu. Ostatnie lata pokazują jednak odwrotny trend, który dowodzi, że klienci tak łatwo nie rozstaną się z doświadczeniami zakupowymi, które są w stanie dostarczyć im wyłącznie sklepy stacjonarne.

e-commerce – preferencje zakupowe klientów

Niemal każda branża w ostatnich latach jest narażona na postępującą unifikację ofert i produktów. Coraz częściej można spotkać na różnych rynkach ten sam produkt pod innym szyldem z innym logo i claimem. Na dodatek pojawiają się one w różnych kanałach sprzedaży. Zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i w internecie. Celem każdego sprzedawcy jest przekonanie klientów do tego, że to właśnie u nich warto dokonać zakupu i zostawić prowizję. Ostatnie dwie dekady to przede wszystkim rozwój e-commerce i przeniesienia dużej części handlu do sieci, która dla wielu wydawała się koniecznością. Po wielu latach eksperymentów nad zachowaniem i preferencjami klientów można zacząć wyciągać pierwsze wnioski, które znacząco mijają się z tym, co zwiastowali jeszcze kilka lat temu eksperci.

Shoppertainment – większe przychody i doświadczenia, które sprzedają

Najnowsze badania wskazują, że doświadczenia, jakie towarzyszą klientom podczas dokonywania zakupów online są niewystarczające i niesatysfakcjonujące. Początkowo wielu ekspertów zwiastowało, że tradycyjne sklepy będą stanowiły pewną formę tzw. showroomów, do których klienci będą przychodzili przymierzyć, zobaczyć i poznać produkt zanim zamówią go przez internet. Szybko okazało się jednak, że klienci poszukują w tradycyjnych sklepach doznań, których nie jest w stanie dostarczyć internet. Z przeprowadzonych w ubiegłym roku badań wynika, że dla 32% badanych nieocenione jest wsparcie sprzedawcy, który skuteczniej jest w stanie nakłonić klienta na zakup niż robią to wszystkie skrypty działające na stronie internetowej sklepu. Dodatkowo ponad połowa konsumentów stwierdziła w badaniu, że nowoczesne rozwiązania technologiczne pomagają im na szybsze podjęcie decyzji zakupowej. Ponad to okazuje się, że samo odwiedzanie sklepów, które korzystają z technologicznych rozwiązań wspierających sprzedaż jest dla klientów równie atrakcyjne, jak dokonywanie zakupów. Połączenie tych dwóch doświadczeń nazywane jest dzisiaj shoppertainment czyli doświadczeniami zakupowymi, które sprawiają, że podejmowane przez klientów wybory są dla nich maksymalnie satysfakcjonujące. Technologia obecna w sklepach potrafi skutecznie poprawić poziom obsługi i zwiększyć sprzedaż poprzez:

  • lepszą widoczność oferty,
  • dostęp do informacji o produkcie (skład, rozmiar, pochodzenie)
  • informacje o dostępności produktu,
  • personalizację oferty,
  • przyznawanie bonów i rabatów,
  • składanie zamówień.

Skumulowanie w przestrzeni sprzedażowej dwóch różnych doświadczeń, zarówno online oraz offline pozwala sprzedawcom wytworzyć lepiej kontrolowaną ścieżkę zakupową. Dzięki nowym technologiom sprzedawcy zyskują możliwość stałego monitorowania zachowań konsumentów, stopnia konwersji oraz skuteczności działań. Nowe przyzwyczajenia konsumentów pokazują, że sama obecność w galerii handlowej jest pierwszym pozytywnym doświadczeniem, które rozpoczyna proces dokonywania zakupów. Przejęcie kontroli nad tym procesem to umiejętność wytworzenia spersonalizowanych doświadczeń, które doprowadzą konsumenta do czytnika kart płatniczych.

Technologia na usługach handlu

Nowoczesne urządzenia coraz częściej pojawiają się w polskich sklepach. Początkowo większość konsumentów podchodziła do nich nieufnie jednak okazało się, że potrafią one dostarczy nie tylko korzyść z wykorzystania ale przede wszystkim oferują nowe doświadczenia. Jedną z pierwszych rewolucji w ostatnich latach były kasy samoobsługowe, które dla największych dyskontów spożywczych mogą być sposobem na usprawnienie procesu sprzedaży. Również w sklepach odzieżowych można coraz częściej trafić na technologiczne innowacje, które pomagają dokonać właściwy wybór. Prawdziwa rewolucja jednak rozpocznie się niebawem. Największe sieci handlowe planują w najbliższych latach wprowadzić takie narzędzia sprzedaży, jak:

  • trójwymiarowe hologramy – pokazujące po zeskanowaniu sylwetki klienta jego wygląd z wykorzystaniem wybranego produktu,
  • wirtualne przymierzalnie – mają umożliwić dopasowanie ubrań bez konieczności ich przymierzania. Na podstawie przekazanych danych algorytm wykona wzór sylwetki i podpowie czy warto sięgnąć po rozmiar mniejszy czy nieco większy,
  • kioski samoobsługowe – dobrze znane z rynku gastronomicznego w butikach odzieżowych będą spełniały podobną funkcję informacyjno-sprzedażową.

Elementy powyżej to głównie technologie, które uatrakcyjniają zakupy klientom. Nowoczesne systemy POS, ułatwiają też pracę sprzedawcy. Począwszy od innowacyjnych sprzętów na stanowiskach sprzedażowych, przez aplikacje wspierające proces obsługi klienta jak cross selling po narzędzia do inwentaryzacji. Dzięki takim rozwiązaniom zakupy zarówno online czy offline to sama przyjemność.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Więcej do przeczytania

Branża retail w okresie epidemii

Sytuacja w branży Retail jest bezprecedensowa. W związku z epidemią spowodowaną przez koronawirusa (SARS-Cov-2) znaczna większość sklepów została zamknięta.
Jakie skutki dla branży retail się pojawią? Jak wykorzystać ten czas?