Ekspansja szansą polskich firm
Pomimo globalnego zamieszania związanego z pandemią, Polsce udało się kolejny rok z rzędu utrzymać dodatni bilans w handlu międzynarodowym. Coraz więcej firm z naszego rodzimego rynku decyduje się na internacjonalizację przedsiębiorstw i pojawienie się na zagranicznych rynkach. To nie tylko kwestia rozwoju ale także szansa na utrzymanie się na rynku.
Eksportujemy na potęgę
Pod koniec ubiegłego roku wartość eksportu z Polski wyniosła ponad 100 mld zł. To historyczny rekord, choć pewnie gdyby nie pandemia – wyniki byłyby jeszcze lepsze. Mimo dodatniego bilansu w handlu zagranicznym, ubiegły roku przyniósł spadek wartości zarówno importu, jak i eksportu. Największy wpływ na to miały znacznie mniejsze zakupy na rynku paliwowym oraz kilka okresowych czynników pandemicznych:
- ograniczenia logistyczne (czasowy zakaz przemieszczania oraz przestoje na granicach),
- ograniczenia w dostępności surowców (głównie z Chin),
- mniejsza liczba zamówień detalicznych,
- mniejsza aktywność pracownicza (w związku z koniecznością opieki nad dziećmi).
Polski eksport ma od lat silną reprezentację, dla której sprzedaż towarów za granicę jest kluczowa w generowaniu zysków. Należą do niej przede wszystkim przedsiębiorstwa zajmujące się wydobyciem i produkcją paliw oraz firmy z branży motoryzacyjnej, które w naszym kraju produkują samochody i komponenty eksportując je na cały świat. Tylko trzem największym eksporterem udało się w ubiegłym roku wygenerować przychód ze sprzedaży przekraczający 130 mln zł. W pierwszej piątce największych polskich eksporterów znajdują się trzy firmy, których zysk z eksportu stanowi 80% dochodu. Najczęstszym kierunkiem wybieranym przez polskich przedsiębiorców są Niemcy (27,6% udziału w eksporcie) oraz Czechy (6,1% udziału w eksporcie).
W ubiegłym roku tylko do tych dwóch krajów, polscy przedsiębiorcy wysłali towary o wartości blisko 80 mld zł. Polska, jako kraj eksportowy potrafiła w ostatnich latach zdominować także kilka ważnych branż i wypracować sobie pozycję lidera np. w produkcji i eksporcie okien (odbierając prowadzenie niemieckim przedsiębiorcom). Wśród firm mogących się pochwalić największym zyskiem ze sprzedaży zagranicznej jest spółka skarbu państwa zajmująca się produkcją i wydobyciem metali szlachetnych. Wśród zagranicznych konsumentów polskie produkty to jednak przede wszystkim żywność, która cieszy się dobrą opinią. Polskim sadownikom szyków nie pokrzyżowało nawet rosyjskie embargo na polskie jabłka, które bardzo szybko znalazły nabywców nie tylko w Europie.
Polskie firmy odzieżowe podbijają zagraniczny rynek
Eksport zawsze był mocną stroną polskich producentów z branży tekstylnej. W tym roku obchodzimy 200-lecie Umowy Zgierskiej, która jest uważana za początek wielkiego przemysłu włókienniczego w Polsce. Już na początku XIX wieku przedsiębiorcy produkujący wyroby tekstylne wiedzieli, że aby przetrwać i stale się rozwijać – trzeba eksportować. Dzisiaj najczęściej eksportujemy gotowe wyroby odzieżowe, które na zagranicznych rynkach pojawiają się pod nowymi lub rodzimymi markami. W tej kategorii swoich sił próbuje większość marek, którym udało się osiągnąć rozpoznawalność na polskim rynku.
Niektóre z nich otwierają swoje sklepy w tak prestiżowych lokalizacjach, jak Oxford Street, gdzie umowa dziesięcioletniego najmu opiewa na kwotę 4,2 mln funtów rocznie. Czy tak śmiałe i spektakularne inwestycje są realizowane z myślą o zysku? Jednoznaczną odpowiedzią powinien być pierwszy rok działalności, który przyniósł ponad 10 mln funtów przychodu. Dziś sklepy polskich marek można znaleźć w 25 krajach, a już niebawem można się spodziewać polskich sklepów internetowych, które będą dostępne we wszystkich krajach członkowskich UE.
Litwa - przyjazny rynek dla polskich firm
Polscy przedsiębiorcy od kilku lat coraz śmielej patrzą na Litwę, Łotwę czy Estonię jako na kraje nowych możliwości dla swojego biznesu. Skłania ich do tego przede wszystkim atrakcyjność podatkowa i przyjazny klimat dla zagranicznych inwestorów. Na Litwie podatek dochodowy wynosi 5% i 15%, a podatek od towarów i usług (VAT) – 21%. W światowych rankingach Litwa znajduje się na 13 miejscu pod względem swobody w prowadzeniu działalności gospodarczej i na drugim miejscu w UE pod względem atrakcyjności inwestycyjnej. Na litewski rynek najchętniej wysyłają swoje produkty firmy z branży odzieżowej. Dla przedsiębiorców z tej branży jest to stosunkowo łatwy proces ze względu na powstające coraz częściej galerie handlowe i chłonność rynku na produkty zza zachodniej granicy.
Otwieranie nowych punktów sprzedaży detalicznej jest dziś jeszcze prostsze także dzięki systemom informatycznym dla sieci sprzedaży detalicznej. Nowe wersje językowe znacznie upraszczają proces organizacji nowych punktów sprzedaży w tak atrakcyjnym gospodarczo kraju, jak Litwa, a korzystanie z rodzimych systemów informatycznych ogranicza ryzyko w automatyzacji ważnych procesów zakupowych. Oprogramowanie, z którego rodzime firmy korzystają i rozwijają u siebie od lata mogą swobodnie zabrać w inwestycyjną podróż za wschodnią granicę.
Więcej do przeczytania

Decyzje zakupowe a szalejąca inflacja – trudne czasy dla Polaków
W dobie kryzysu wiele osób zastanawia się, jak oszczędzać i jakie decyzje zakupowe podjąć w czasie inflacji. Badania pokazują, że na wzrosty cen Polacy reagują natychmiastowo i bardzo radykalnie, deklarując obniżenie swoich wydatków. Jednakże, jak podkreślają eksperci, badania konsumenckie często mają charakter deklaratywny i mówią o naszych intencjach, a nie zachowaniach. Jakie decyzje podejmują Polacy w czasie kryzysu cenowego i jakie są ich efekty?

Systemy e-commerce – Jakie problemy możesz przy nich napotkać?
Klienci coraz chętniej zaglądają do Internetu przed każdymi zakupami fizycznymi. Dziś prowadzenie e-sklepu jest jeszcze łatwiejsze niż kiedykolwiek. Wymaga jednak dobrania odpowiednich narzędzi. Jakie niespodzianki mogą czekać się przy wyborze systemów e-commerce? Jakie trendy panują na tym rynku? Dowiedz się więcej z tego artykułu!

Etykieta produktowa zgodna z Omnibus? Obowiązek informowania o cenach!
Na początku 2023 roku dyrektywa omnibus została wprowadzona do życia polskiej gospodarki. Zmieniła ona wiele w kwestii informowania Klientów o produktach i ich cenach. Największy nacisk położyła na informowanie o promocjach i rabatach. Czy ty prawidłowo przygotowałeś etykiety produktowe po nowelizacji przepisów? Sprawdź!