Etykieta produktowa zgodna z Omnibus? Obowiązek informowania o cenach!
Zmiany w przepisach i ustawach następują częściej niż można się ich spodziewać. Polityka informowania o cenie produktu i promocji do tej pory nie była w Polsce jasno uregulowana. Można powiedzieć, że podmioty sprzedające miały w tej płaszczyźnie pewną dowolność. Wraz z początkiem roku 2023 została wprowadzona dyrektywa omnibus, która jasno określiła warunki informowania konsumenta o cenach i promocjach. Czy przygotowałeś swoją firmę na dyrektywę omnibus?
Założenie dyrektywy omnibus
Na wstępie przypominamy czym jest dyrektywa Omnibus. Są to zaaplikowane do Polskiego porządku prawnego przepisy, które chronią konsumentów przed nieuczciwym informowaniem o cenach i promocjach. Ich wprowadzenie zrobiło spore zamieszanie na polskim rynku retailowym. Zmiany dotknęły prawie wszystkich przedsiębiorców, ale precyzyjnie tych, którzy są faktyczną stroną umowy z konsumentem. To właśnie oni przede wszystkim zobowiązani są do stosowania nowych założeń. Nowe przepisy to już fakt, ponieważ zostaliśmy zobowiązani do ich stosowania od 1 stycznia 2023r. Już dziś w sklepach możemy zobaczyć efekty i przeprojektowane etykiety cenowe. Ale także dodatkowe informacje na temat cen nawet w reklamach radiowych.
Grupowe informowanie o cenach?
Przepisy największą uwagę przykuwają do nowego informowania o promocjach i przecenach produktowych. Mówi o tym konkretniej art. 6a. W świetle którego to na przedsiębiorcy spoczywa obowiązek rzetelnego informowania o cenach. Dziś jesteśmy zobowiązani do poinformowania o cenie promocyjnej każdego produktu z osobna. To gigantyczna zmiana. Ponieważ wcześniej, częstą praktyką było stosowanie tzw. przecen grup produktowych i nieinformowanie klienta o rzeczonej cenie jednostkowej. Można wręcz powiedzieć, że poza pojedynczymi wyjątkami nastąpił zakaz takich praktyk. W wyniku tego jeśli komunikujemy o przecenie, musimy komunikować o konkretnym produkcie!
Omnibus reguluje informacje na etykietach cenowych
Jak powinna wyglądać nowa etykieta cenowa, aby prawidłowo odzwierciedlała przepisy ombinus? Już tłumaczymy! Wspominaliśmy już, że informacja o przecenach musi być stosowana do każdego produktu z osobna, a nie do ich grup. Przepis nie dotyka wizualizacji cen, w wyniku czego graficzne zmiany i przykuwanie uwagi konsumenta kolorami jest wciąż są dozwolone. Zgodnie z aktualnie przyjętymi normami, na etykiecie produktowej poza informacjami pozwalającymi zidentyfikować sam produkt, powinny znaleźć się aż trzy ceny. Pierwszą jest cena podstawowa, drugą zaś promocyjna. Ale dodatkowo jako trzecia musi pojawić się najniższa cena z ostatnich 30 dni kalendarzowych. To mocna zmiana w realiach polskiego handlu. Sprzedawcy są zobowiązani dać konsumentowi pewnego rodzaju wgląd, czy cena nie została specjalnie zawyżona przed promocją, co zabezpiecza interesy konsumenta. Cały schemat przedstawiamy na poniższej grafice.

Czego nie obejmuje dyrektywa?
Sytuacje, w których nie znajduje zastosowania zaimplementowana dyrektywa to promocje na zasadzie na przykład „2 za 1”, czy „Wydaj X zł, a dostaniesz rabat na produkt Y”. W takiej sytuacji nie mamy obowiązku stosowania założeń art. 6a, ponieważ obniżka nie tyczy się konkretnej rzeczy jednostkowej czy kategorii produktowej. Ma ona wtedy charakter bonusu za zakup i jest określona wcześniej przez sprzedawcę. Nie znajdzie również zastosowania do ogólnych oświadczeń marketingowych, takich jak „Najniższe ceny”, „Najlepsze ceny tylko u nas!”. Komunikacja marketingowa pozostaje nienaruszona w obliczu dyrektywy Omnibus. Bez zmian pozostaną również założenia programów i kart lojalnościowych dla konsumentów, ponieważ kiedy przedsiębiorca oferuje karty rabatowe, czy też kupony promocyjne do wykorzystania nie określa promocji na konkretny produkt. W takim przypadku mówimy o rabatach na cały rachunek czy zakupy.
Czy Omnibus to krok w dobrą stronę?
Patrząc ze strony konsumenta – definitywnie tak. Nowe regulacje omnibus ograniczają możliwości manipulacji cenami, ponieważ Klienci będą uświadomieni, jak kształtowała się cena produktu na przełomie aż miesiąca wstecz. Mówiąc krótko przepisy mają za zadanie ochronić konsumentów przed nieuczciwymi promocjami. Z drugiej strony należy spojrzeć na sytuację sprzedawców. Nowa sytuacja i regulacje prawne wnoszą wiele pytań i niejasności, które mogą one generować stres i nieprzyjemne sytuacje na linii z Klientami. Przedsiębiorcy obawiają się, że za te mogą odpowiedzieć oni sami. A czy ty właściwie wdrożyłeś dyrektywę omnibus?
Więcej do przeczytania

Zastosowania KAS Samoobsługowych w branży retail: Kasa Samoobsługowa – przyszłość czy teraźniejszość?
W ostatnich latach technologia KAS (Kasa Samoobsługowa) zyskuje na popularności w branży retail. Coraz więcej sklepów decyduje się na wprowadzenie samoobsługowych punktów kasowych, co staje się nie tylko odpowiedzią na potrzeby klientów, ale również próbą zwiększenia efektywności operacyjnej.

PIM – Product Information Management – 10 najczęstszych pytań!
RFID (Radio-Frequency Identification) to technologia automatycznej identyfikacji i śledzenia przedmiotów za pomocą fal radiowych. W skrócie, systemy RFID umożliwiają bezprzewodowe odczytywanie danych przechowywanych na tagach RFID, które są przyczepione do różnych przedmiotów lub wbudowane w nie. Tagi RFID zawierają unikalny identyfikator, który może być odczytany przez czytnik RFID za pomocą fal radiowych.

Jak wdrożenie w sklepie RFID może zwiększyć sprzedaż?
RFID (Radio-Frequency Identification) to technologia automatycznej identyfikacji i śledzenia przedmiotów za pomocą fal radiowych. W skrócie, systemy RFID umożliwiają bezprzewodowe odczytywanie danych przechowywanych na tagach RFID, które są przyczepione do różnych przedmiotów lub wbudowane w nie. Tagi RFID zawierają unikalny identyfikator, który może być odczytany przez czytnik RFID za pomocą fal radiowych.