Komunikacja w sieci detalicznej – jak dotrzeć z informacją do pracowników?
Komunikacja wewnętrzna w czasie pandemii koronawirusa to nowe wyzwanie, z jakim muszą się mierzyć przedsiębiorstwa. Dodatkowy stres, pojawiające się nowe obostrzenia i niestabilność zatrudnienia - wymagają lepszej i skuteczniejszej komunikacji, aby utrzymać zaangażowanie personelu. Jak skutecznie docierać z informacją i motywować pracowników dbając cały czas o dobry PR wewnętrzny?
Komunikacja wewnętrzna w czasach zarazy
Przekazywanie informacji, rozdysponowywanie zadań i zbieranie informacji zwrotnych to podstawowe zadania komunikacyjne z jakimi codziennie spotykają się miliony pracowników. To właśnie od sposobu przekazania informacji, formy i precyzji zależy często powodzenie działań, jakie podejmują firmy. Pandemia koronawirusa, z którą polscy przedsiębiorcy walczą od blisko roku pokazała, jak ważną rolę odgrywa wewnętrzne komunikowanie. Szczególnie tam, gdzie pracownicy musieli zmienić tryb pracy na hybrydowy lub całkowicie zdalny (według GUS-u na pracę zdalną przeszło aż 25% pracowników). Komunikacja wewnątrz firmy stała się więc głównym narzędziem do utrzymania zaangażowania oraz budowania wizerunku wśród osób zatrudnionych. Wielu przedsiębiorców jednak nadal bagatelizuje kwestię jakości porozumiewania się między pracownikami i jej efektywność. Z badania „State of Internat Communications” przeprowadzonego przez firmę Simpplr wynika, że w połowie badanych firm nie ma żadnej technologii wspierającej komunikację wewnętrzną. Ponadto 40% ankietowanych odpowiedziało, że w ich firmie ten temat w ogóle nie istnieje. Tymczasem jakość wewnętrznej komunikacji jest często źródłem sukcesów bądź niepowodzeń. Dlaczego warto zwrócić uwagę na to w jaki sposób komunikują się pracownicy i co można zyskać dbając o jej kondycję?
– Lepsza komunikacja to przede wszystkim wyższa efektywność. Błędy, nieporozumienia i nieścisłości prowadzą często do frustracji, która przekłada się na jakość realizowanych zadań,
– przywiązanie i identyfikacja – pracownicy, którym jasno i precyzyjnie są przekazywane informacje, a ich feedbacki są traktowane poważnie – czują większe przywiązanie do firmy, co bezpośrednio przekłada się na zaangażowanie i kreatywność,
– komunikacja oparta na dialogu pozwala wytworzyć wartościową wspólnotę, która nie tylko utożsamia się z polityką firmy, ale także angażuje się w jej rozwój.
– pracownicy, którzy czują, że są słuchani przez swoich przełożonych są bardziej przekonani do swojej pracy. Wpływa to bezpośrednio na ich satysfakcję i wydajność.
Komunikacja to jednak przede wszystkim ludzie i ich umiejętności personalne. Dlatego też coraz częściej mówi się o kulturze komunikacji w przedsiębiorstwie. Zwraca się przy tym uwagę na: empatię, wzajemne słuchanie, szacunek i profesjonalizm w przekazywaniu informacji. Pandemia koronawirusa to także większy dystans między pracodawcą spędzającym często czas w siedzibie firmy, a pracownikiem, który pracuje zdalnie. Dlatego w tych wyjątkowych warunkach wiele organizacji stara się skracać dystans i zmieniać formę kontaktu na bardziej przyjazną i empatyczną.
Komunikacja automatyczna
Przekazywanie informacji pracownikom, a także zbieranie informacji zwrotnych to przede wszystkim zajęcie czasochłonne. Szacuje się, że osoby zatrudnione na stanowiskach menadżerskich poświęcają średnio 80% czasu na spotkania i rozmowy. Dlatego coraz większym powodzeniem cieszą się systemy informatyczne, które umożliwiają automatyczne przekazywanie informacji. Dotyczy to przede wszystkim rozproszonych pracowników, którzy są zatrudnieni w sieciach sprzedażowych, a szybkie i skuteczne dotarcie do nich z informacją jest kluczowe do realizacji celów sprzedażowych. Dzięki algorytmom pracownicy mogą bezpośrednio otrzymywać informacje z centrali firmy o zmianie cennika, nowych promocjach, produktach komplementarnych, uzupełniających koszyk zakupowy Klienta. Po zeskanowaniu produktu sprzedawca dostaje natychmiast informację zwrotną ze zdjęciem o możliwości zasugerowania dodatkowego produktu. Pracownicy w formie zautomatyzowanej wiadomości mogą również dostawać powiadomienia o zamówieniach, które mają zostać przygotowane do odbioru przez klienta na miejscu lub mają być wysłane pod konkretny adres.
Automatyczne wiadomości pozwalają nie tylko oszczędzać czas ale przede wszystkim dają gwarancję odczytania ich przez pracowników. Dzięki precyzyjnym komunikatom z pewnością uda się uniknąć wielu nieporozumień, które miałyby wpływ nie tylko na finanse, ale także na morale załogi.
Więcej do przeczytania

Zastosowania KAS Samoobsługowych w branży retail: Kasa Samoobsługowa – przyszłość czy teraźniejszość?
W ostatnich latach technologia KAS (Kasa Samoobsługowa) zyskuje na popularności w branży retail. Coraz więcej sklepów decyduje się na wprowadzenie samoobsługowych punktów kasowych, co staje się nie tylko odpowiedzią na potrzeby klientów, ale również próbą zwiększenia efektywności operacyjnej.

PIM – Product Information Management – 10 najczęstszych pytań!
RFID (Radio-Frequency Identification) to technologia automatycznej identyfikacji i śledzenia przedmiotów za pomocą fal radiowych. W skrócie, systemy RFID umożliwiają bezprzewodowe odczytywanie danych przechowywanych na tagach RFID, które są przyczepione do różnych przedmiotów lub wbudowane w nie. Tagi RFID zawierają unikalny identyfikator, który może być odczytany przez czytnik RFID za pomocą fal radiowych.

Jak wdrożenie w sklepie RFID może zwiększyć sprzedaż?
RFID (Radio-Frequency Identification) to technologia automatycznej identyfikacji i śledzenia przedmiotów za pomocą fal radiowych. W skrócie, systemy RFID umożliwiają bezprzewodowe odczytywanie danych przechowywanych na tagach RFID, które są przyczepione do różnych przedmiotów lub wbudowane w nie. Tagi RFID zawierają unikalny identyfikator, który może być odczytany przez czytnik RFID za pomocą fal radiowych.