KseF – nowe informacje dotyczące faktury ustandaryzowanych!

KSeF czyli Krajowy System e-faktru to nowe narzędzie Ministerstwa Finansów, które funkcjonuje od początku roku. Rewolucja w wystawianiu i udostępnianiu faktur elektronicznych stoi za naszymi drzwiami. W tym momencie przedsiębiorcy mogą z niego korzystać dobrowolnie, ale docelowo będzie rozwiązaniem obowiązkowym. Jakie zmiany nastąpiły w terminach wprowadzenia KSeF? Kogo finalnie obowiązuje rewolucja?

Przypomnijmy jaki cel ma KSeF

Celem nowego narzędzia skarbowego jest uszczelnienie systemu podatkowego. System w UE będzie narzędziem przyspieszającym i kontrolującym transakcję między podmiotami. Wpływy naszego kraju z podatku VAT to ponad połowa wszystkich wpływów do budżetu. W ciągu ostatniej dekady budżet za sprawą podatków rośnie właśnie głównie za sprawą poprawy szczelności systemu. Ponieważ to nie tylko próba zwiększenia wpływów, ale również walka z szarą strefą i nieuczciwą konkurencją. Ministerstwo Finansów przekonuje, że warto rozpocząć korzystanie z KSeF już teraz i podaje wiele argumentów za przystąpieniem do programu, choć dla większości przedsiębiorców będzie to pewna e-rewolucja, która wiąże się z dostosowaniem do unijnych przepisów.

KSeF – nowe terminy i zmiany

Elektroniczny obieg dokumentów w ramach nowego systemu działa już od 1 stycznia 2022 roku. Według pierwotnych planów obowiązkowe przystąpienie do programu dotyczyło przedsiębiorców z całej UE i wyznaczono je na 1 stycznia 2024 r. Jednak do założeń zostały wprowadzone istotne zmiany, które ustalają nowe terminy i warunki przystąpienia do systemu.

Obligatoryjna data przystąpienia do systemu została ustalona na
1 lipca 2024 r. Od tej daty faktury będą funkcjonowały wyłącznie w formie elektronicznej. Ich format będzie musiał respektować założenia faktury ustrukturyzowanej. Dodatkowe pół roku zyskały również podmioty zwolnione z VAT – KSeF dla tych przedsiębiorców będzie obowiązkowy od 1 stycznia 2025 r.
Bardzo ważnym elementem jest zmiana, która przewiduje, że faktury konsumenckie (tzw. B2C) nie będą objęte KSeF.
Trzecia zmiana dotyczy faktur z kas fiskalnych i faktury uproszczonych. Zgodnie z nowymi wytycznymi będą mogły być wystawiane w dotychczasowej formie, aż do 31 grudnia 2024 r. Pozwala to na bezpieczne i bezproblemowe wdrożenie systemu w firmie.
W warunkach zawarto również możliwość awarii systemu po stronie podatnika. Co do takiej sytuacji przewidziano możliwość wystawienia faktur w trybie offline poza KSeF i dostarczenie faktury do systemu następnego dnia po wystawieniu.
Liberalizacja sankcji i ich stosowanie znajdzie zastosowanie od 1 stycznia 2025 r.

Jakie korzyści niesie rewolucja KSeF?

Ministerstwo przekonuje od dawna, że nadchodząca e-rewolucja uporządkuje i uprości funkcjonowanie systemu podatkowego między podmiotami gospodarczymi, a Urzędem Skarbowym. Ma to na celu zmniejszenie problemów na linii firma-urząd. Największymi korzyściami z tego rozwiązania mają być przede wszystkim:

  • szybsze i sprawniejsze rozliczanie zwrotu podatku. Dzięki KSeF czas zwrotu podatku ma zostać skrócony z 60 do 40 dni;
  • eliminacja faktur papierowych. Po wprowadzeniu obowiązku rozstaniemy się na stałe z papierowymi fakturami, które będą miały wyłącznie formę cyfrowego pliku w formacie xml lub pdf;
  • koniec JPK. W momencie wejścia w życie obowiązku korzystania z KSeF przedsiębiorcy nie będą musieli przesyłać Urzędom Skarbowym Jednolitych Plików Kontrolnych;
  • proste wystawianie faktur korygujących, które zmieniają podstawę opodatkowania;
  • brak konieczności archiwizowania faktur, usługa archiwizacji faktur przez 10 lat jest zapewniona przez rząd.

Mimo korzyści jak zwykle obawy nie słabną, ponieważ przedsiębiorcy wskazują na niekompletność systemu. Narzędzie do obsługi KSeF, udostępnione przez MF nie posiada obsługi faktur pro forma oraz załączników (specyfikacji towarów, harmonogramów czy protokołów). Co powoduje, że wielu przedsiębiorców już teraz poszukuje kompleksowych i solidnych rozwiązań, które pomogą im uporać się z nowym obowiązkiem skarbowym.

POSitive Retail – wciąż na bieżąco

Nowy system i obowiązki księgowe to dobry moment na wybór systemu informatycznego, który w sposób globalny obsłuży całe przedsiębiorstwo. Możliwości takiego rozwiązania są niemal nieograniczone, a wieloletnie doświadczenie na rynku zapewnia dostosowanie i zoptymalizowanie do bieżących wymagań rynku. Moduły z jakich możemy korzystać w ramach systemu to:

  • sklep – zapewniający bieżącą obsługę klientów i rejestrowanie rozliczeń kasowych,
  • centrala – zarządzanie magazynem, różnymi kanałami sprzedaży oraz CRM,
  • WMS – odpowiadający za dystrybucję i wysyłkę towarów,
  • e-commerce – zarządzanie sprzedażą w Internecie,
  • API – integruje oprogramowanie z zewnętrznymi systemami.

Z punktu widzenia nadchodzących zmian najważniejszym modułem jest jednak narzędzie Bastion ERP, którego częścią jest również moduł ERP Finanse. Dzięki niemu w sposób kompleksowy zarejestrujemy pełny przebieg zdarzeń księgowych i przeprowadzimy kompleksową analizę organizacji. Dodatkowe funkcjonalności pomogą nam także w pełni obsłużyć faktury ustrukturyzowane, które przygotujemy dla KSeF.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Więcej do przeczytania

PIM – Product Information Management – 10 najczęstszych pytań!

RFID (Radio-Frequency Identification) to technologia automatycznej identyfikacji i śledzenia przedmiotów za pomocą fal radiowych. W skrócie, systemy RFID umożliwiają bezprzewodowe odczytywanie danych przechowywanych na tagach RFID, które są przyczepione do różnych przedmiotów lub wbudowane w nie. Tagi RFID zawierają unikalny identyfikator, który może być odczytany przez czytnik RFID za pomocą fal radiowych.

Czytaj więcej >

Jak wdrożenie w sklepie RFID może zwiększyć sprzedaż?

RFID (Radio-Frequency Identification) to technologia automatycznej identyfikacji i śledzenia przedmiotów za pomocą fal radiowych. W skrócie, systemy RFID umożliwiają bezprzewodowe odczytywanie danych przechowywanych na tagach RFID, które są przyczepione do różnych przedmiotów lub wbudowane w nie. Tagi RFID zawierają unikalny identyfikator, który może być odczytany przez czytnik RFID za pomocą fal radiowych.

Czytaj więcej >

Rewolucyjne e-paragony: kiedy pożegnamy się z papierem?

E-paragony to innowacyjna metoda rejestrowania transakcji, eliminująca potrzebę przechowywania tradycyjnych paragonów papierowych. Dzięki niej w przyszłości osiągniemy większą efektywność w procesie dokumentacji oraz zminimalizujemy wpływ na środowisko. Nowe podejście przynosi korzyści zarówno przedsiębiorcom, jak i klientom, poprzez ułatwiony dostęp do historii transakcji oraz redukcję biurokracji. Zapraszam do lektury, aby poznać pełen zakres zalet, jakie niesie ze sobą wdrożenie e-paragonów w naszym kraju.

Czytaj więcej >