Najważniejsze trendy w Retail 2022

Sektor handlu detalicznego odpowiada w naszym kraju za 18 proc. PKB. To nie tylko jedna z najważniejszych gałęzi gospodarki, ale przede wszystkim branża, w której dokonuje się ważna, cyfrowa rewolucja. Jakie trendy w Retail zdominowały 2022 rok i czy zostaną z nami na dłużej? Co czeka przedsiębiorców z branży i czy wielokanałowość nadal wzmacnia polskie firmy?

Cyfrowa transformacja zmienia handel

Jeszcze dekadę temu nikt nie wierzył w tak duży sukces internetowej sprzedaży detalicznej. Wartość tego sektora szacowano wówczas na 18 mld zł, a udział w sprzedaży detalicznej osiągał skromne 3,5 proc. Dziś, po dziesięciu latach udział wzrósł do 11 proc., a według szacunków w 2026 roku branża e-commerce osiągnie wartość 162 mld zł. Tak szybkie tempo rozwoju jest wynikiem coraz lepiej funkcjonującej sprzedaży wielokanałowej, która dla sprzedawców jest sposobem na znaczny rozwój działalności.

Trendy w Retail zmieniają sprzedaż

Trendem w Retail stały się połączenia obu trybów zakupowych. Oczekują ich również sami konsumenci, dla których połączenie oferty offline z ofertą wirtualną jest najwygodniejszą formą dokonywania zakupów. Według raportu przygotowanego przez Adyen i KPMG aż 60 proc. kupujących oczekuje, że brakujące podczas tradycyjnych zakupów produkty zostaną im wysłane do domu. Klienci dla własnego komfortu coraz chętniej akceptują również zbieranie danych, które opisują ich zwyczaje i preferencje zakupowe. 

Taką deklarację złożyło 44 proc. badanych, dla których lepiej dopasowane oferty tworzą lepsze doświadczenia zakupowe. Połączenie dwóch trybów zakupowych to dla sprzedawców możliwość lepszego profilowania swoich klientów. Co za tym idzie tworzenia bardziej precyzyjnych ofert oraz szybszego reagowania na potrzeby klientów. Cyfrowa rewolucja przyniosła detalistom wiele narzędzi, których rozwój w ostatnich latach pomaga znacznie zwiększyć sprzedaż. Według raportu aż 73 proc. przedsiębiorców, którzy umożliwiają swoim klientom dokonywanie zakupów online i offline odnotowuje ponad 20 proc. wzrost sprzedaży. Tak wysoki wynik jest powiązany z dużą determinacją zakupową konsumentów. Grono 70 proc. twierdzi, że nie będzie dokonywało zakupów w sklepach oferujących wyłącznie jeden tryb sprzedażowy.

Nieoczekiwane zmiany w mgnieniu oka

Nieoczekiwanie jednym z motorów napędowych zmieniającym trendy w Retail stała się pandemia COVID-19. To właśnie w czasie globalnego kryzysu firmy musiały poszukiwać zupełnie nowatorskich rozwiązań, które ratowały ich firmy od upadku. W wyniku podjętych wówczas inwestycji blisko połowa przedsiębiorców twierdzi dzisiaj, że ich firmy są w lepsze kondycji finansowej. Wprowadzone zmiany i innowacje zauważają także sami konsumenci. 61 proc. badanych twierdz, że sprzedawcy dobrze wykorzystali technologie cyfrowe zapewniające dostępność produktów w czasie pandemii. W wyniku tak dużej popularności nowych narzędzi sprzedażowych, aż 94 proc. firm planuje dalsze inwestycje i rozwój nowych kanałów sprzedażowych. Dotyczy to m.in. połączenia systemów płatności w jeden wspólny i zamknięty obieg. W czasie pandemii 1 na 5 przedsiębiorstw zdecydowało się na taką zmianę. W efekcie czego udaje im się nie tylko ograniczyć czasochłonne procesy rozliczania płatności, ale przede wszystkim pozyskiwać dane o zakupach swoich klientów.

Nowy nie znaczy lepszy, postaw na trendy w Retail

Przedsiębiorcy z branży Retail doskonale zdają sobie sprawę, że znacznie łatwiej i taniej jest stworzyć lojalną więź z klientem niż ciągle pozyskiwać nowych. W dobie konkurencyjnego i nasyconego rynku lojalność zaczyna mieć jeszcze większe znaczenie. Dlatego każde, skuteczne narzędzie pozwalające budować wartościowe relacje z klientami jest dziś tak bardzo pożądane. Według raportu Adyen, aż 44 proc. respondentów twierdzi, że wzrost lojalności zapewnia łatwiejsze zmiany w kanałach sprzedaży. Wraz z wynikami nadszedł nowy trend w Retail jakim jest Unified Commerce. To holistyczne podejście do sprzedaży. Opiera się na generowaniu spójności doświadczeń, które pomaga lepiej zrozumieć klientów i ich potrzeby. Dzięki zastosowaniu takiego podejścia wydajność przedsiębiorstw wzrosła średnio o 9 proc. Takich zmian oczekują również sami konsumenci. 70 proc. z nich twierdzi, że nowe technologie powinny być wykorzystywane do prowadzenia programów lojalnościowych, które powinny przynosić realne korzyści w zamian za lojalne wybory.

Dostawa ważna tak samo jak zwrot

Zakup w Internecie to początek i koniec drogi dla Klienta, ale nie koniec drogi towaru. Każdy produkt wymaga szybkiej dostawy, a także możliwości zwrotu w razie błędnego wyboru. Aż 61 proc. badanych oczekuje, że przedmioty zakupione on-line będzie mogło zwrócić w sklepie stacjonarnym. Taką opcję oferuje na rynku jedynie 23 proc. sprzedawców. Jest to olbrzymie pole do działania, aby usprawnić procesy i ugruntować w lojalności swoich klientów. Z pewnością nowe podejście do takich spraw ukształtuje się jako kolejny nowy trend w Retail. Pokazuje to z jednej strony potencjał branży Retail i kierunek wyznaczany przez samych kupujących. Nowe technologie w 2022 roku dały całej branży wiele narzędzi, które w najbliższych latach przejdą do powszechnego użytku. Najbardziej konkurencyjnymi firmami mają szansę stać się ci przedsiębiorcy, którzy możliwie najszybciej wdrożą nowe rozwiązania.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Więcej do przeczytania

PIM – Product Information Management – 10 najczęstszych pytań!

RFID (Radio-Frequency Identification) to technologia automatycznej identyfikacji i śledzenia przedmiotów za pomocą fal radiowych. W skrócie, systemy RFID umożliwiają bezprzewodowe odczytywanie danych przechowywanych na tagach RFID, które są przyczepione do różnych przedmiotów lub wbudowane w nie. Tagi RFID zawierają unikalny identyfikator, który może być odczytany przez czytnik RFID za pomocą fal radiowych.

Czytaj więcej >

Jak wdrożenie w sklepie RFID może zwiększyć sprzedaż?

RFID (Radio-Frequency Identification) to technologia automatycznej identyfikacji i śledzenia przedmiotów za pomocą fal radiowych. W skrócie, systemy RFID umożliwiają bezprzewodowe odczytywanie danych przechowywanych na tagach RFID, które są przyczepione do różnych przedmiotów lub wbudowane w nie. Tagi RFID zawierają unikalny identyfikator, który może być odczytany przez czytnik RFID za pomocą fal radiowych.

Czytaj więcej >