Najważniejsze zmiany prawne w 2022 roku
Koniec roku zmusza zawsze do podsumowań i rokowań na przyszłość. Z pewnością po 12 miesiącach spędzonych w trudnym, pandemicznym kryzysie wszyscy życzyliby sobie lepszego, 2022 roku. Warto jednak zacząć od najważniejszych zmian w prawie, które przygotował ustawodawca zmagający się z koronakryzysem i rosnącą inflacją.
Część zmian już od 1 stycznia 2022 roku
Jakie są najważniejsze, nowe regulacje i czy faktycznie wprowadzają rewolucję na rynku pracy i w funkcjonowaniu przedsiębiorstw?
- Kwota wolna od podatku – to z pewnością jedna z najgłośniejszych zmian, jaką posługują się rządzący promując nadchodzący Polski Ład. Podniesienie kwoty wolnej od podatku do 30 000 zł odczują przede wszystkim zarabiający najmniej oraz zarabiający najwięcej. Pracownicy otrzymujący wynagrodzenie oscylujące wokół najniższe krajowej zarobią w przyszłym roku około 150 zł więcej, ale wszyscy, których dochody brutto przekraczają obecnie 13 000 zł, będą z kolei musieli liczyć się z obniżeniem wynagrodzenia. Swoje pensje od przyszłego roku można wyliczyć za pomocą “kalkulatora wynagrodzeń – Polski Ład”.
- Wyższy drugi próg podatkowy – po wielu latach ustawodawca zdecydował się podnieść wysokość kwoty, od której obowiązuje wyższy, 32 proc. podatek dochodowy. W styczniu 2022 ma on wzrosnąć z 85 528 zł do 120 000 zł. Teoretycznie zmiana powinna zapewnić wyższą pensję netto dla osób, które dzięki podwyżce progu będą płaciły niższy niż dotychczas podatek, ale entuzjazm studzą zmiany w zasadach rozliczania składki zdrowotnej.
- Wyższe składki zdrowotne bez możliwości odliczenia – dotychczas składka na ubezpieczenie zdrowotne była przez przedsiębiorców płacona ryczałtowo. W przyszłym roku składka będzie jednak uzależniona od wysokości dochodów. Im wyższa pensja – tym wyższa składka. Dodatkowo ustawodawca zniósł całkowicie możliwość odliczenia od podatku nawet część składki. Obie zmiany znacząco wpłyną na wysokość podatków i nie zrekompensuje tego ani wyższa kwota wolna od podatku, ani wyższy drugi próg podatkowy.
- Ulga dla klasy średniej – to jeden z najbardziej skomplikowanych mechanizmów Polskiego Ładu. Skorzystają z niego tylko pracownicy etatowi i przedsiębiorcy, którzy rozliczają się z fiskusem na zasadach ogólnych, a ich roczny przychód mieści się w przedziale 68 412 a 133,692,01 zł.
- Wyższa płaca minimalna – od początku 2022 roku wzrośnie również wysokość minimalnego wynagrodzenia dla pracowników – z obecnych 2800 zł brutto do 3010 zł brutto.
Z pozostałych zmian ustawowych warto też pamiętać o cyklicznych aktualizacjach w:
- Zmianach w deklaracji JPK_VAT – skrócone zostaną terminy zwrotu VAT oraz w części ewidencyjnej i deklaracyjnej pliku JPK ustawodawca doprecyzował i ujednolicił objaśnienia dotyczące wypełnianych w dokumencie pól. Po 1 stycznia 2022 roku, przedsiębiorcy otrzymają zwrot VAT za zakupione towary i usługi w terminie do 40 dni, natomiast zwrot VATu za podatek dochodowy nastąpi w terminie do 15 dni.
- Zmianie algorytmu dla podpisu kwalifikowanego – od 1 stycznia 2022 roku, przez Bramkę JPK będzie możliwość wysłanie pliku podpisanego podpisem kwalifikowanym, który wykorzystuje algorytm szyfrujący SHA-256, a nie jak do tej pory algorytm SHA-1.
Część nowych przepisów, wejdzie w życie już z początkiem 2022 roku. Spowodują one, że działy księgowe i kadrowe będą miały mnóstwo pracy, aby uporządkować i właściwe rozliczyć sprawy podatkowe oraz personalne.
Dla wielu osób nowe przepisy będą źródłem nieco wyższych dochodów, ale zmiany najbardziej odczują pracownicy i przedsiębiorcy, którzy są lepiej wynagradzani.
Więcej do przeczytania
Kioski samoobsługowe – kierunek rozwoju w roku 2023
Rozwiązania samoobsługowe rewolucjonizują dzisiejszy handel. Coraz częściej możemy spotkać je w każdej z branż. W gastronomii, w logistyce a nawet w służbie zdrowia. Czym wyróżniają się kioski samoobsługowe? W jakim kierunku się rozwijają? Na te pytania znajdziesz odpowiedź w tym wpisie.

Programy lojalnościowe i ich popularność bez tajemnic
Nowoczesne podejścia do Klientów wymaga na firmach stosowania zabiegów personalizacji i marketingu doświadczeń. Jednym z elementów nowoczesnego podejścia są też programy lojalnościowe. Czy wzbudzają one w konsumentach lojalność? Jak wygląda ich popularność, i czy powinieneś je wykorzystać u siebie?

Customer Experience – dlaczego doświadczenie klienta jest tak ważne?
Customer Experience to dla wielu firm wciąż nieznane pojęcie, stanowi to podstawowy błąd w prowadzeniu nowoczesnej działalności. Dowiedz się dlaczego doświadczenie klienta jest tak istotne dla sukcesu Twojej firmy. Zagłęb się w badanie przedstawione we wpisie a następnie spersonalizuj doświadczenia Twoich klientów!