O czym warto pamiętać, otwierając własny sklep?
Marzysz o otworzeniu własnego sklepu, ale nie wiesz, od czego zacząć? Boisz się, że nie poradzisz sobie na rynku pełnej konkurencji?
Nie martw się – przygotowaliśmy dla Ciebie szereg wskazówek, dzięki którym dowiesz się, jak przygotować się do prowadzenia własnego biznesu. Przeczytaj co powinieneś wiedzieć, zanim otworzysz własny sklep.
Jak założyć sklep? Najpierw zaplanuj
Decydując się na rozpoczęcie działalności własnego biznesu, powinieneś rozważyć kilka istotnych kwestii. Zanim zaczniesz działać w kierunku otworzenia sklepu, zrób biznesplan i wszystko dokładnie sobie przemyśl. Przeprowadź badanie rynku, sprawdzając w ten sposób, jakiego profilu sklepu brakuje w okolicznej przestrzeni miejskiej. Zdecyduj, w jakiej lokalizacji chcesz założyć sklep. Pomyśl, do jakiej grupy odbiorców ma trafić Twój asortyment.
Środki finansowe na początek działania
Najważniejszym punktem przy planowaniu kroków działania jest podliczenie posiadanych środków na koncie. Wiadomo nie od dziś, że bez wkładu pieniężnego nie będzie możliwe długotrwałe prowadzenie żadnej działalności.
W sytuacji, gdy na rozpoczęcie nie mamy wystarczającej ilości środków pieniężnych, możemy zwrócić się o pomoc do urzędu miasta. Dodatkowo istnieje możliwość starania się o dofinansowanie z Unii Europejskiej. Ostatnią formą, która może dopomóc rozwijającej się firmie, jest kredyt w banku.
Odpowiednia lokalizacja sukcesem w biznesie
Wybierz lokalizację, w której chcesz otworzyć swój sklep. Najlepsze będą miejsca, gdzie znajdują się duże skupiska ludzi oraz są często uczęszczane. Wymienić tu można: centra miast, galerie handlowe, osiedla. Nie mniej ważna jest decyzja czy otworzysz wolnostojący sklep dający niezależność, czy lokal w galerii handlowej zapewniający większy ruch.
W sytuacji, gdy na rozpoczęcie nie mamy wystarczającej ilości środków pieniężnych, możemy zwrócić się o pomoc do urzędu miasta. Dodatkowo istnieje możliwość starania się o dofinansowanie z Unii Europejskiej. Ostatnią formą, która może dopomóc rozwijającej się firmie, jest kredyt w banku.
Przepisy i opłaty
Działalność gospodarcza jest wymagana, jeśli chcesz legalnie zarabiać. Rejestracja umożliwia założenie spółki, pracę na własny rachunek, a także zawarcie umowy franczyzowej. Dodatkowo wymagane jest wybranie formy opodatkowania spośród dostępnych opcji:
- odprowadzanie podatku na zasadach ogólnych,
- prowadzenie ryczałtu ewidencjonowanego,
- płacenie podatku liniowego,
- korzystanie z karty podatkowej,
- płacenie podatku tonażowego.
Otworzenie sklepu spożywczego
Decydując się na otworzenie sklepu spożywczego, musimy wziąć pod uwagę konieczność zgłoszenia działalności w Sanepidzie w celu uzyskania odpowiedniego pozwolenia na podstawie odpowiednio wcześniej złożonego wniosku o skontrolowanie zakładu oraz wpisanie go do rejestru firm.
Jeśli chcesz otworzyć sklep z artykułami spożywczymi, musimy zastanowić się, czy będziemy sprzedawać alkohol. Sprzedaż alkoholu wiąże się z uzyskaniem odpowiedniego pozwolenia, które wydawane jest terminowo. Czas trwania koncesji zależny jest od sposobu sprzedaży. Okres ważności 2 lat przeznaczony jest do sprzedaży detalicznej, a w przypadku sprzedaży gastronomicznej trwa 4 lata. Zezwolenie zależne jest od rodzajów artykułów alkoholowych:
- do 1,4 proc. zawartości alkoholu;
- powyżej 4,5 proc. do 18 proc. zawartości alkoholu – z wyjątkiem piwa;
- powyżej 18 proc. zawartości alkoholu.
W sklepie spożywczym jak w każdy inny konieczne jest zakupienie wyposażenia. Odpowiednio dopasowane do wymogów bezpieczeństwa powinny być regały, półki oraz lodówki. W samym sklepie nie może również zabraknąć kasy fiskalnej, jak i towaru.
Technologiczna pomoc w sprzedaży
Sprawna obsługa i szybsza sprzedaż możliwa jest, dzięki zastosowaniu programu do sprzedaży. Łatwe w użyciu oprogramowanie obsługiwane przez ekran dotykowy pozwala na szybką obsługę, co przekłada się na jakość usługi. Dzięki temu programowi, który umożliwia równoczesne obsłużenie kilku klientów oraz dokonanie płatności – zarówno standardowymi kartami płatniczymi, jak i kartami prepaid – zmniejszysz kolejki w swoim sklepie.
Więcej do przeczytania

Zastosowania KAS Samoobsługowych w branży retail: Kasa Samoobsługowa – przyszłość czy teraźniejszość?
W ostatnich latach technologia KAS (Kasa Samoobsługowa) zyskuje na popularności w branży retail. Coraz więcej sklepów decyduje się na wprowadzenie samoobsługowych punktów kasowych, co staje się nie tylko odpowiedzią na potrzeby klientów, ale również próbą zwiększenia efektywności operacyjnej.

PIM – Product Information Management – 10 najczęstszych pytań!
RFID (Radio-Frequency Identification) to technologia automatycznej identyfikacji i śledzenia przedmiotów za pomocą fal radiowych. W skrócie, systemy RFID umożliwiają bezprzewodowe odczytywanie danych przechowywanych na tagach RFID, które są przyczepione do różnych przedmiotów lub wbudowane w nie. Tagi RFID zawierają unikalny identyfikator, który może być odczytany przez czytnik RFID za pomocą fal radiowych.

Jak wdrożenie w sklepie RFID może zwiększyć sprzedaż?
RFID (Radio-Frequency Identification) to technologia automatycznej identyfikacji i śledzenia przedmiotów za pomocą fal radiowych. W skrócie, systemy RFID umożliwiają bezprzewodowe odczytywanie danych przechowywanych na tagach RFID, które są przyczepione do różnych przedmiotów lub wbudowane w nie. Tagi RFID zawierają unikalny identyfikator, który może być odczytany przez czytnik RFID za pomocą fal radiowych.