O czym warto pamiętać, otwierając własny sklep?

Marzysz o otworzeniu własnego sklepu, ale nie wiesz, od czego zacząć? Boisz się, że nie poradzisz sobie na rynku pełnej konkurencji?

Nie martw się – przygotowaliśmy dla Ciebie szereg wskazówek, dzięki którym dowiesz się, jak przygotować się do prowadzenia własnego biznesu. Przeczytaj co powinieneś wiedzieć, zanim otworzysz własny sklep.

Jak założyć sklep? Najpierw zaplanuj

Decydując się na rozpoczęcie działalności własnego biznesu, powinieneś rozważyć kilka istotnych kwestii.  Zanim zaczniesz działać w kierunku otworzenia sklepu, zrób biznesplan i wszystko dokładnie sobie przemyśl. Przeprowadź badanie rynku, sprawdzając w ten sposób, jakiego profilu sklepu brakuje w okolicznej przestrzeni miejskiej. Zdecyduj, w jakiej lokalizacji chcesz założyć sklep. Pomyśl, do jakiej grupy odbiorców ma trafić Twój asortyment.

Środki finansowe na początek działania

Najważniejszym punktem przy planowaniu kroków działania jest podliczenie posiadanych środków na koncie. Wiadomo nie od dziś, że bez wkładu pieniężnego nie będzie możliwe długotrwałe prowadzenie żadnej działalności.

W sytuacji, gdy na rozpoczęcie nie mamy wystarczającej ilości środków pieniężnych, możemy zwrócić się o pomoc do urzędu miasta. Dodatkowo istnieje możliwość starania się o dofinansowanie z Unii Europejskiej. Ostatnią formą, która może dopomóc rozwijającej się firmie, jest kredyt w banku.

Odpowiednia lokalizacja sukcesem w biznesie

Wybierz lokalizację, w której chcesz otworzyć swój sklep. Najlepsze będą miejsca, gdzie znajdują się duże skupiska ludzi oraz są często uczęszczane.  Wymienić tu można: centra miast, galerie handlowe, osiedla. Nie mniej ważna jest decyzja czy otworzysz wolnostojący sklep dający niezależność, czy lokal w galerii handlowej zapewniający większy ruch.

W sytuacji, gdy na rozpoczęcie nie mamy wystarczającej ilości środków pieniężnych, możemy zwrócić się o pomoc do urzędu miasta. Dodatkowo istnieje możliwość starania się o dofinansowanie z Unii Europejskiej. Ostatnią formą, która może dopomóc rozwijającej się firmie, jest kredyt w banku.

Przepisy i opłaty

Działalność gospodarcza jest wymagana, jeśli chcesz legalnie zarabiać. Rejestracja umożliwia założenie spółki, pracę na własny rachunek, a także zawarcie umowy franczyzowej. Dodatkowo wymagane jest wybranie formy opodatkowania spośród dostępnych opcji:

  • odprowadzanie podatku na zasadach ogólnych,
  • prowadzenie ryczałtu ewidencjonowanego,
  • płacenie podatku liniowego,
  • korzystanie z karty podatkowej,
  • płacenie podatku tonażowego.

Otworzenie sklepu spożywczego

Decydując się na otworzenie sklepu spożywczego, musimy wziąć pod uwagę konieczność zgłoszenia działalności w Sanepidzie w celu uzyskania odpowiedniego pozwolenia na podstawie odpowiednio wcześniej złożonego wniosku o skontrolowanie zakładu oraz wpisanie go do rejestru firm.

Jeśli chcesz otworzyć sklep z artykułami spożywczymi, musimy zastanowić się, czy będziemy sprzedawać alkohol. Sprzedaż alkoholu wiąże się z uzyskaniem odpowiedniego pozwolenia, które wydawane jest terminowo. Czas trwania koncesji zależny jest od sposobu sprzedaży. Okres ważności 2 lat przeznaczony jest do sprzedaży detalicznej, a w przypadku sprzedaży gastronomicznej trwa 4 lata. Zezwolenie zależne jest od rodzajów artykułów alkoholowych:

  • do 1,4 proc. zawartości alkoholu;
  • powyżej 4,5 proc. do 18 proc. zawartości alkoholu – z wyjątkiem piwa;
  • powyżej 18 proc. zawartości alkoholu.

W sklepie spożywczym jak w każdy inny konieczne jest zakupienie wyposażenia. Odpowiednio dopasowane do wymogów bezpieczeństwa powinny być regały, półki oraz lodówki. W samym sklepie nie może również zabraknąć kasy fiskalnej, jak i towaru.

Technologiczna pomoc w sprzedaży

Sprawna obsługa i szybsza sprzedaż możliwa jest, dzięki zastosowaniu programu do sprzedaży. Łatwe w użyciu oprogramowanie obsługiwane przez ekran dotykowy pozwala na szybką obsługę, co przekłada się na jakość usługi. Dzięki temu programowi, który umożliwia równoczesne obsłużenie kilku klientów oraz dokonanie płatności – zarówno standardowymi kartami płatniczymi, jak i kartami prepaid – zmniejszysz kolejki w swoim sklepie.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Więcej do przeczytania

e-commerce

E-commerce – krótka historia i przyszłość w Polsce

Dziś zakupy za pomocą urządzeń cyfrowych to nie tylko codzienność ale jedna z najważniejszych gałęzi światowej gospodarki. Co drugi Polak kupuje w internecie. Jakie są początki handlu wirtualnego? Jaka czeka przyszłość e-commerce w Polsce? Czy sklepy elektroniczne będą coraz bardziej popularne?

Czytaj więcej >
Cross selling - dodatkowy zysk z transakcji

Cross selling – obsługa “pod wymiar”

Pomimo trendów prowadzących do sprzedaży internetowej, handel detaliczny offline nadal ma się dobrze. Dzięki nowym narzędziom marketingowym i zintegrowanym systemom właściciele sieci sprzedażowych mogą podnieść obroty swoich sklepów bez dużych nakładów sprzedażowych. Jak to działa?

Czytaj więcej >
e-konsument

Polski e-konsument

Coraz bardziej rozwija się w Polsce e-commerce. Szczególnie w ostatnim czasie można było zaobserwować mocne nasilenie zakupów przez internet. Jak powstawał polski rynek e-commerce? Z jakich urządzeń korzystają Polacy? Jakie są trendy?

Czytaj więcej >