Omnibus 2023 – czym jest dyrektywa Omnibus i czy jesteś na nią przygotowany?

Handel to sprawa obecna w życiu człowieka od zawsze. Wymiana towarów za inne towary, środki płatnicze czy ustalone dobra jest elementem funkcjonowania każdej społeczności. Jego wygląd jak i zasady zmieniają się jednak coraz mocniej ku ochronie obu stron przy zawieraniu transakcji. Wraz z nowym rokiem przedsiębiorcy zostali postawieni przed faktem ważnych zmian dotyczących informowania konsumentów o zmianach swoich cen. Nadeszła dyrektywa Omnibus. Czy jesteście na nią gotowi? Sprawdź o co tak właściwie chodzi.

Ostatnie słowo Unii Europejskiej czyli Omnibus

Dyrektywa Omnibus została uchwalona przez Unię Europejską 27 listopada 2019 roku. Samo założenie dokumentu jest bardzo proste: „Uchronić konsumentów przed nieuczciwymi cenami”. Czy jednak jest to tak proste jak się wydaje? Definitywnie nie. Zmiana porządku prawnego to olbrzymie przedsięwzięcie zajmujące mnóstwo czasu i pozostawiające wiele pytań. Eksperci pracujący dla Państw wspólnoty postanowili stawić temu czoła. Szczególne zainteresowanie, a zarazem kontrowersje wzbudza w przedsiębiorcach, którzy będą musieli dostosować się do nowego prawa, sprawa informowania konsumentów o organizowanych promocjach cenowych. W Polsce implementacja dyrektywy Omnibus do porządku prawnego została podpisana przez prezydenta 9 grudnia 2022, z datą wykonywalności od 1 stycznia 2023 roku. Jest to definitywnie wielka zmiana na Polskim i nie tylko rynku.

Dlaczego powstała ustawa Omnibus?

Sprawa informowania o cenach i promocjach od zawsze wzbudzała społeczne pytania. Wielu konsumentów uważało, że sklepy oszukują ich podczas sprzedawania towarów. Do 1 stycznia 2023 r. sprawy związane z cenami regulowała dyrektywa 98/6/WE, która ograniczała się tylko do obowiązku podawania przez przedsiębiorców ceny za konkretny produkt do sprzedaży. Jak i również jednostkę miary w jakiej jest wyrażony. Nowa dyrektywa Omnibus wymusiła na powyższej dyrektywie aktualizację, w formie dodania artykułu 6a, który mówi o wprowadzeniu przejrzystości w przypadku obniżek i promocji. Mówi nam to wiele, w jakim kierunku jest tworzone prawo, w kierunku ochrony konsumentów.

Czy Omnibus dotyczy również Ciebie?

Krótko mówiąc dyrektywa dotyczy prawie wszystkich. Czyli przedsiębiorców prowadzących zarówno działalność z handlem tradycyjnym jak i e-commerce, czyli sklepy internetowe. Jednak wyjątkiem są przedsiębiorcy, którzy pośredniczą w sprzedaży przedmiotów (np. Marketplace, internetowe platformy sprzedażowe). Jeśli tylko mamy wpływ na ceny, podlegamy pod Omnibus. Dlaczego platformy pośredniczące prawnie nie do końca podlegają dyrektywie? Ponieważ pełnią one rolę przekazującą informację od realnego sprzedawcy, bez wpływu na rzeczoną cenę.

Jakie obowiązki niesie za sobą Omnibus

Patrząc na wytyczne Unijne dotyczące stosowania art. 6a, możemy zauważyć, że przepis ten ma zastosowanie do ogłaszania przez przedsiębiorcę obniżek cen. Czyli obniżenia kwoty za dany towar z ceny X na cenę Y, a także o procentowe obniżenie cen na przykład „-20%”, niezależnie czy sprzedawca obniża cenę na jeden produkt, czy na całą rodzinę produktową. Zgodnie z aktualnie przyjętymi normami, na cenie poza ceną standardową i promocyjną, musi pojawić się najniższa cena z ostatnich 30 dni kalendarzowych. Tak więc konsument w pewnym sensie ma prawo „wglądu” w poprzednie najniższe ceny, aby nie zostać poszkodowanym. Ma to związek z zahamowaniem złych praktyk polegających na sztucznym zawyżaniu ceny, a następnie obniżaniu.

Jak przygotować się na Omnibus?

Wejście w życie dyrektywy Omnibus to ważny moment dla każdego przedsiębiorstwa w branży retail i nie tylko. Warto a nawet trzeba dokładnie zapoznać się z dyrektywą, aby uniknąć niechcianych problemów. Jeśli nie chcesz działać z tym sam, zaufaj doświadczonym kancelariom, które na pewno chętnie pomogą Ci zrozumieć nowe standardy. Kolejną sprawą, której musimy dopilnować to sprawne zarządzanie kategoriami produktów, ich opisami i aktualnością. Tutaj z pomocą może przyjść system PDM od POSitive Retail, który pomoże zarządzać produktami, udostępniać informację o nich i trzymać pieczę nad całą bazą produktową. Jeśli przepisy i profesjonalny system już są – czas na elektronikę. 

Dyrektywa Omnibus zmusza nas również do drukowania etykiet cenowych z podanymi wszystkimi wymaganymi cenami. Jakie to ceny? Cena regularna, cena promocyjna, najniższa cena z ostatnich 30 dni. Z pewnością musisz wyposażyć się w drukarkę do etykiet, ta zwykła nie starczy. Warto przejrzeć ofertę drukarek mobilnych, przykładowo BIXOLON XM7-20, dają one możliwość druku cen przygotowanych na Omnibus. Uzupełnienia cen od razu tam gdzie ich zabrakło, bądź gdzie odpadły lub zostały zerwane. Pamiętajmy, że to na sprzedawcy ciąży obowiązek utrzymania odpowiedniej komunikacji i oświadczeń o aktualnych cenach. Nie pozwól, aby dyrektywa Omnibus zaskoczyła także Ciebie. Przygotuj wszystko z myślą o przyszłości!

Czego nie obejmie dyrektywa?

Sytuacje, w których nie znajdzie zastosowanie zaimplementowana dyrektywa to promocje na zasadzie na przykład „3 za 2”, „Wydaj X zł a dostaniesz rabat na produkt Y”. Tutaj nie mamy obowiązku stosowania założeń art. 6a. Ponieważ promocja, obniżka nie tyczy się konkretnej rzeczy jednostkowej czy kategorii produktowej. Ma ona charakter bonusu za zakup, określonego przez sprzedawcę. Nie będzie on miał zastosowania również do ogólnych oświadczeń marketingowych, takich jak „Najniższe ceny”, „Najlepsze ceny tylko u nas!”. Można powiedzieć, że komunikacja marketingowa zostaje po staremu w obliczu dyrektywy Omnibus. Zastosowania nie znajdzie ona również w przypadku programów lojalnościowych dla klientów, kiedy przedsiębiorca oferuje karty rabatowe, czy też kupony promocyjne do wykorzystania na zakupy w okresie na przykład jednego roku. Przykładem są obniżki będące wynikiem wcześniejszych zakupów, czyli przykładowo kupon rabatowy 20% na kolejne zakupy.
Facebook
Twitter
LinkedIn

Więcej do przeczytania

PDM czy PIM – Nowe oblicze zarządzania informacjami o produktach

Prowadząc mały czy duży punkt sprzedaży. Stacjonarnie czy przez Internet stajemy przed zadaniami opisywania produktów i budowania ich bazy, która zawiera opisy, zdjęcia. W tradycyjnym ujęciu jest to żmudne zajęcie, jednak z pomocą przychodzą nam systemy jak PDM. Czy wiesz jak radzić sobie z zarządzaniem informacjami o produktach? Sprawdź co jest dla Ciebie odpowiedniejsze.

Czytaj więcej >

Najważniejsze trendy w Retail 2022

Branża Retail z roku na rok powraca do świetnej kondycji notując wysokie zyski. Czy sam business plan to sposób na sukces? Warto spojrzeć również na trendy jakie panują na rynku, są one często wyznacznikiem pewnych działań na które trzeba zwrócić uwagę. Rynek i Klienci przynoszą nam mnóstwo informacji, które wystarczy przetworzyć i wyciągnąć najważniejsze wartości. Jedną z tych wartości są właśnie trendy. Sprawdź jakie trendy były najważniejsze w 2022 roku!

Czytaj więcej >

System ERP a sprzedaż kosmetyków naturalnych. Czy warto go wdrożyć?

Segment kosmetyków naturalnych zyskuje na popularności z roku na rok, dając nadzieje przedsiębiorcom na odbudowanie dużych zysków. Sprzedaż szybko wzrasta a nowe grono młodych klientów oczekuje kompleksowej obsługi i informacji podczas dokonywania zakupów. Czy w obliczu takich zmian warto wdrożyć system ERP do zarządzania sprzedażą i informacjami? Zapraszamy do lektury, co może zaproponować Ci PDM POSitive Retail.

Czytaj więcej >