Omnibus 2023 – czym jest dyrektywa Omnibus i czy jesteś na nią przygotowany?
Handel to sprawa obecna w życiu człowieka od zawsze. Wymiana towarów za inne towary, środki płatnicze czy ustalone dobra jest elementem funkcjonowania każdej społeczności. Jego wygląd jak i zasady zmieniają się jednak coraz mocniej ku ochronie obu stron przy zawieraniu transakcji. Wraz z nowym rokiem przedsiębiorcy zostali postawieni przed faktem ważnych zmian dotyczących informowania konsumentów o zmianach swoich cen. Nadeszła dyrektywa Omnibus. Czy jesteście na nią gotowi? Sprawdź o co tak właściwie chodzi.
Ostatnie słowo Unii Europejskiej czyli Omnibus
Dlaczego powstała ustawa Omnibus?
Sprawa informowania o cenach i promocjach od zawsze wzbudzała społeczne pytania. Wielu konsumentów uważało, że sklepy oszukują ich podczas sprzedawania towarów. Do 1 stycznia 2023 r. sprawy związane z cenami regulowała dyrektywa 98/6/WE, która ograniczała się tylko do obowiązku podawania przez przedsiębiorców ceny za konkretny produkt do sprzedaży. Jak i również jednostkę miary w jakiej jest wyrażony. Nowa dyrektywa Omnibus wymusiła na powyższej dyrektywie aktualizację, w formie dodania artykułu 6a, który mówi o wprowadzeniu przejrzystości w przypadku obniżek i promocji. Mówi nam to wiele, w jakim kierunku jest tworzone prawo, w kierunku ochrony konsumentów.
Czy Omnibus dotyczy również Ciebie?
Jakie obowiązki niesie za sobą Omnibus
Patrząc na wytyczne Unijne dotyczące stosowania art. 6a, możemy zauważyć, że przepis ten ma zastosowanie do ogłaszania przez przedsiębiorcę obniżek cen. Czyli obniżenia kwoty za dany towar z ceny X na cenę Y, a także o procentowe obniżenie cen na przykład „-20%”, niezależnie czy sprzedawca obniża cenę na jeden produkt, czy na całą rodzinę produktową. Zgodnie z aktualnie przyjętymi normami, na cenie poza ceną standardową i promocyjną, musi pojawić się najniższa cena z ostatnich 30 dni kalendarzowych. Tak więc konsument w pewnym sensie ma prawo „wglądu” w poprzednie najniższe ceny, aby nie zostać poszkodowanym. Ma to związek z zahamowaniem złych praktyk polegających na sztucznym zawyżaniu ceny, a następnie obniżaniu.
Jak przygotować się na Omnibus?
Wejście w życie dyrektywy Omnibus to ważny moment dla każdego przedsiębiorstwa w branży retail i nie tylko. Warto a nawet trzeba dokładnie zapoznać się z dyrektywą, aby uniknąć niechcianych problemów. Jeśli nie chcesz działać z tym sam, zaufaj doświadczonym kancelariom, które na pewno chętnie pomogą Ci zrozumieć nowe standardy. Kolejną sprawą, której musimy dopilnować to sprawne zarządzanie kategoriami produktów, ich opisami i aktualnością. Tutaj z pomocą może przyjść system PDM od POSitive Retail, który pomoże zarządzać produktami, udostępniać informację o nich i trzymać pieczę nad całą bazą produktową. Jeśli przepisy i profesjonalny system już są – czas na elektronikę.
Dyrektywa Omnibus zmusza nas również do drukowania etykiet cenowych z podanymi wszystkimi wymaganymi cenami. Jakie to ceny? Cena regularna, cena promocyjna, najniższa cena z ostatnich 30 dni. Z pewnością musisz wyposażyć się w drukarkę do etykiet, ta zwykła nie starczy. Warto przejrzeć ofertę drukarek mobilnych, przykładowo BIXOLON XM7-20, dają one możliwość druku cen przygotowanych na Omnibus. Uzupełnienia cen od razu tam gdzie ich zabrakło, bądź gdzie odpadły lub zostały zerwane. Pamiętajmy, że to na sprzedawcy ciąży obowiązek utrzymania odpowiedniej komunikacji i oświadczeń o aktualnych cenach. Nie pozwól, aby dyrektywa Omnibus zaskoczyła także Ciebie. Przygotuj wszystko z myślą o przyszłości!
Czego nie obejmie dyrektywa?
Więcej do przeczytania
Zastosowania KAS Samoobsługowych w branży retail: Kasa Samoobsługowa – przyszłość czy teraźniejszość?
W ostatnich latach technologia KAS (Kasa Samoobsługowa) zyskuje na popularności w branży retail. Coraz więcej sklepów decyduje się na wprowadzenie samoobsługowych punktów kasowych, co staje się nie tylko odpowiedzią na potrzeby klientów, ale również próbą zwiększenia efektywności operacyjnej.
PIM – Product Information Management – 10 najczęstszych pytań!
RFID (Radio-Frequency Identification) to technologia automatycznej identyfikacji i śledzenia przedmiotów za pomocą fal radiowych. W skrócie, systemy RFID umożliwiają bezprzewodowe odczytywanie danych przechowywanych na tagach RFID, które są przyczepione do różnych przedmiotów lub wbudowane w nie. Tagi RFID zawierają unikalny identyfikator, który może być odczytany przez czytnik RFID za pomocą fal radiowych.
Jak wdrożenie w sklepie RFID może zwiększyć sprzedaż?
RFID (Radio-Frequency Identification) to technologia automatycznej identyfikacji i śledzenia przedmiotów za pomocą fal radiowych. W skrócie, systemy RFID umożliwiają bezprzewodowe odczytywanie danych przechowywanych na tagach RFID, które są przyczepione do różnych przedmiotów lub wbudowane w nie. Tagi RFID zawierają unikalny identyfikator, który może być odczytany przez czytnik RFID za pomocą fal radiowych.