PDM czy PIM – Nowe oblicze zarządzania informacjami o produktach

Prowadzenie biznesu w XXI wieku wymaga nowoczesnego podejścia i spojrzenia na rynek. Dziś oferujemy Klientom tysiące produktów, ponieważ wymagania stale rosną. Jak zarządzać tak obszerną bazą produktów? Na pierwszy rzut oka systemy PIM i PDM dotyczą tego samego, jednak mają inne zastosowania i cele. Na co więc warto zwrócić uwagę?

Dlaczego szerokie portfolio jest dziś ważne

Z roku na rok przyzwyczajenia Klientów zmieniają się coraz mocniej. Jeszcze kilka lat temu wystarczyło kilka produktów w ofercie, aby pozwolić konsumentom wybrać. Dziś kategorie z produktami w sklepach e-commerce mieszczą setki, a czasami tysiące produktów. Zastanówmy się jednak, skąd biorą się tak obszerne wymagania i potrzeby. Definitywnym wpływem na taki obrót rzeczy jest zmiana stopy życiowej Klientów oraz zwiększony dostęp do informacji. Dziś biorąc za przykład dekorację domu, jako przedsiębiorcy jesteśmy zobowiązani przedstawić ofertę produktową konkretnie dopasowaną do wizji jaką ma Klient. Nawet takie szczegóły jak kolor jednego elementu w całym produkcie, może mieć decydujące znaczenie na finalizacje zakupu, bądź poszukiwania bardziej odpowiedniego u konkurencji.

Duża baza produktów wymaga ogromnego nakładu pracy? – Mit!

Każda duża baza produktowa kojarzy się z mnóstwem pracy. Myśląc szybko i skrótowo tak może się wydawać. Czy taka jest prawda? Niekoniecznie. Prowadząc nowoczesną firmę z pewnością nie raz zastanawiałeś się nad wsparciem swojej pracy przez systemy informatyczne. Dziś nie wyobrażamy sobie bez nich życia. Co więcej, bez nich proste tradycyjne zajęcia byłyby zbyt czasochłonne, a także niemielibyśmy dobrej kontroli nad wszystkimi procesami zachodzącymi w firmie. Zarządzanie dużą bazą produktową to wyzwanie. Utrzymywanie aktualnych opisów, zdjęć, cen i informacji w klasycznym ujęciu to zajęcie dla kilku osób. Jednak, wcale nie musi tak być. Wszystko dzięki zastosowaniu systemu wspomagającego zarządzaniem informacji o produktach jak PDM od POSitiveretail. Wdrożenie takich rozwiązań pozwala dodawać, edytować, usuwać informację, a także dowolnie je udostępniać do konkretnych sklepów a także ich grup. Co nigdy nie było tak szybkie i łatwe!

Czym tak właściwie są systemy PIM i PDM?

PIM – (ang. Product Information Management). System do zarządzania informacjami o produkcie służy do przechowywania i zarządzania danymi o produktach. Takich jak: specyfikacje, opisy, obrazy, filmy, informacje o rozmiarach i kolorach, wielojęzyczne opisy produktów, czyli wszelkich wytycznych niezbędnych do wsparcia działu sprzedaży i obsługi e-commerce we wszystkich kanałach dystrybucji. Celem PIM jest zapewnienie spójności i poprawienie efektywności procesów marketingowych i sprzedażowych w całym przedsiębiorstwie. (jedna aktualna baza danych). Dodatkową wartością systemu PIM jest możliwość centralizacji zarządzania projektami, dzięki czemu mamy pieczę nad wszystkimi produktami w firmie.

PDM – (ang. Product Data Management). To system, którego przedsiębiorstwa używają do obrotu informacjami w trakcie cyklu życia produktu — od koncepcji, poprzez projekt, budowanie i kompletację po wytworzenie wyrobu gotowego do sprzedaży. Dane produktu mogą obejmować różnego rodzaju pliki (szablony, projekty, katalogi, karty gwarancyjne, zdjęcia instrukcje, materiały, części składowe czy certyfikaty).  System PDM odpowiada za bibliotekę niezbędnych danych do procesu produkcji czy kompletacji wyrobu, porządkuje je oraz nadaje statusy danego etapu wytworzenia towaru. Głównym celem PDM jest efektywne zarządzanie procesem rozwoju produktu jak i zabezpieczenie współpracy między zespołami projektowymi, produkcyjnymi czy ostatecznie sprzedażowymi.

Który wybór przybliży nas do celu PIM czy PDM?

Skupmy się na obszarach o największym znaczeniu. Ustalmy co jest tak naprawdę wartością dodaną i jakiemu działowi może służyć. PIM najsilniej zasili zespół marketingowy oraz e-commerce. PDM natomiast, jest najbardziej przydatny na etapie rozwoju, procesu wytworzenia czy produkcji. Dobrze zaimplementowany PDM umożliwi analizę danych 360°. Zapewni kontrolę rentowności procesu, a to w dobie obecnego rynku staje się ważnym czynnikiem sukcesu i trafnym narzędziem do podjęcia odpowiednich decyzji. Aktualne trendy rynkowe: user experience, logistyka ostatniej mili i silna ekspansja polskich firm na rynki zagraniczne, wprost łączą się z kluczowymi aspektami PDM.

Producenci małych i średnich przedsiębiorstw coraz częściej wdrażają PDM, aby uzyskać pełną kontrolę nad danymi swoich produktów i czerpać z nich korzyści. Odpowiadając na potrzeby rynku. Oprogramowanie PDM, oferowane przez LSI Software, zawierające elementy PIM obejmuje etapy planowania, wytworzenia i sprzedaży wraz z informacją zwrotną z rynku, daje znacznie większy profit – szczególnie branży detalicznej. Minimalizacja błędów podczas realizacji projektu czy śledzenie kosztów, zdecydowanie ułatwia zarządzanie biznesem i promuje współpracę między zespołami. Dzięki LSI Software wybór odpowiedniego oprogramowania PDM, może zapewnić branży Retail solidne podstawy biznesu. Dziś krok w stronę cyfryzacji pozwala postawić na pełną skalowalność, niższe koszty, nowe rynki i kanały dystrybucji.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Więcej do przeczytania

PIM – Product Information Management – 10 najczęstszych pytań!

RFID (Radio-Frequency Identification) to technologia automatycznej identyfikacji i śledzenia przedmiotów za pomocą fal radiowych. W skrócie, systemy RFID umożliwiają bezprzewodowe odczytywanie danych przechowywanych na tagach RFID, które są przyczepione do różnych przedmiotów lub wbudowane w nie. Tagi RFID zawierają unikalny identyfikator, który może być odczytany przez czytnik RFID za pomocą fal radiowych.

Czytaj więcej >

Jak wdrożenie w sklepie RFID może zwiększyć sprzedaż?

RFID (Radio-Frequency Identification) to technologia automatycznej identyfikacji i śledzenia przedmiotów za pomocą fal radiowych. W skrócie, systemy RFID umożliwiają bezprzewodowe odczytywanie danych przechowywanych na tagach RFID, które są przyczepione do różnych przedmiotów lub wbudowane w nie. Tagi RFID zawierają unikalny identyfikator, który może być odczytany przez czytnik RFID za pomocą fal radiowych.

Czytaj więcej >