PDM czy PIM – Nowe oblicze zarządzania informacjami o produktach
Prowadzenie biznesu w XXI wieku wymaga nowoczesnego podejścia i spojrzenia na rynek. Dziś oferujemy Klientom tysiące produktów, ponieważ wymagania stale rosną. Jak zarządzać tak obszerną bazą produktów? Na pierwszy rzut oka systemy PIM i PDM dotyczą tego samego, jednak mają inne zastosowania i cele. Na co więc warto zwrócić uwagę?
Dlaczego szerokie portfolio jest dziś ważne
Duża baza produktów wymaga ogromnego nakładu pracy? – Mit!
Czym tak właściwie są systemy PIM i PDM?
PIM – (ang. Product Information Management). System do zarządzania informacjami o produkcie służy do przechowywania i zarządzania danymi o produktach. Takich jak: specyfikacje, opisy, obrazy, filmy, informacje o rozmiarach i kolorach, wielojęzyczne opisy produktów, czyli wszelkich wytycznych niezbędnych do wsparcia działu sprzedaży i obsługi e-commerce we wszystkich kanałach dystrybucji. Celem PIM jest zapewnienie spójności i poprawienie efektywności procesów marketingowych i sprzedażowych w całym przedsiębiorstwie. (jedna aktualna baza danych). Dodatkową wartością systemu PIM jest możliwość centralizacji zarządzania projektami, dzięki czemu mamy pieczę nad wszystkimi produktami w firmie.
PDM – (ang. Product Data Management). To system, którego przedsiębiorstwa używają do obrotu informacjami w trakcie cyklu życia produktu — od koncepcji, poprzez projekt, budowanie i kompletację po wytworzenie wyrobu gotowego do sprzedaży. Dane produktu mogą obejmować różnego rodzaju pliki (szablony, projekty, katalogi, karty gwarancyjne, zdjęcia instrukcje, materiały, części składowe czy certyfikaty). System PDM odpowiada za bibliotekę niezbędnych danych do procesu produkcji czy kompletacji wyrobu, porządkuje je oraz nadaje statusy danego etapu wytworzenia towaru. Głównym celem PDM jest efektywne zarządzanie procesem rozwoju produktu jak i zabezpieczenie współpracy między zespołami projektowymi, produkcyjnymi czy ostatecznie sprzedażowymi.
Który wybór przybliży nas do celu PIM czy PDM?
Skupmy się na obszarach o największym znaczeniu. Ustalmy co jest tak naprawdę wartością dodaną i jakiemu działowi może służyć. PIM najsilniej zasili zespół marketingowy oraz e-commerce. PDM natomiast, jest najbardziej przydatny na etapie rozwoju, procesu wytworzenia czy produkcji. Dobrze zaimplementowany PDM umożliwi analizę danych 360°. Zapewni kontrolę rentowności procesu, a to w dobie obecnego rynku staje się ważnym czynnikiem sukcesu i trafnym narzędziem do podjęcia odpowiednich decyzji. Aktualne trendy rynkowe: user experience, logistyka ostatniej mili i silna ekspansja polskich firm na rynki zagraniczne, wprost łączą się z kluczowymi aspektami PDM.
Producenci małych i średnich przedsiębiorstw coraz częściej wdrażają PDM, aby uzyskać pełną kontrolę nad danymi swoich produktów i czerpać z nich korzyści. Odpowiadając na potrzeby rynku. Oprogramowanie PDM, oferowane przez LSI Software, zawierające elementy PIM obejmuje etapy planowania, wytworzenia i sprzedaży wraz z informacją zwrotną z rynku, daje znacznie większy profit – szczególnie branży detalicznej. Minimalizacja błędów podczas realizacji projektu czy śledzenie kosztów, zdecydowanie ułatwia zarządzanie biznesem i promuje współpracę między zespołami. Dzięki LSI Software wybór odpowiedniego oprogramowania PDM, może zapewnić branży Retail solidne podstawy biznesu. Dziś krok w stronę cyfryzacji pozwala postawić na pełną skalowalność, niższe koszty, nowe rynki i kanały dystrybucji.
Więcej do przeczytania
Kioski samoobsługowe – kierunek rozwoju w roku 2023
Rozwiązania samoobsługowe rewolucjonizują dzisiejszy handel. Coraz częściej możemy spotkać je w każdej z branż. W gastronomii, w logistyce a nawet w służbie zdrowia. Czym wyróżniają się kioski samoobsługowe? W jakim kierunku się rozwijają? Na te pytania znajdziesz odpowiedź w tym wpisie.

Programy lojalnościowe i ich popularność bez tajemnic
Nowoczesne podejścia do Klientów wymaga na firmach stosowania zabiegów personalizacji i marketingu doświadczeń. Jednym z elementów nowoczesnego podejścia są też programy lojalnościowe. Czy wzbudzają one w konsumentach lojalność? Jak wygląda ich popularność, i czy powinieneś je wykorzystać u siebie?

Customer Experience – dlaczego doświadczenie klienta jest tak ważne?
Customer Experience to dla wielu firm wciąż nieznane pojęcie, stanowi to podstawowy błąd w prowadzeniu nowoczesnej działalności. Dowiedz się dlaczego doświadczenie klienta jest tak istotne dla sukcesu Twojej firmy. Zagłęb się w badanie przedstawione we wpisie a następnie spersonalizuj doświadczenia Twoich klientów!