PIM a PDM- różnice i korzyści biznesowe
Zarządzanie produktem to bardzo ważny element w każdym przedsiębiorstwie. Pełna kontrola nad procesami sprawia, że firma może w dużo prostszy sposób odnosić sukcesy. Na pierwszy rzut oka systemy PIM i PDM dotyczą tego samego, jednak mają inne zastosowania i cele. Na co więc warto zwrócić uwagę?
Istota systemów
PIM – (ang. Product Information Management). System do zarządzania informacjami o produkcie służy do przechowywania i zarządzania danymi o produktach, takich jak: specyfikacje, opisy, obrazy, filmy, informacje o rozmiarach i kolorach, wielojęzyczne opisy produktów, czyli wszelkich wytycznych niezbędnych do wsparcia działu sprzedaży i obsługi e-commerce we wszystkich kanałach dystrybucji. Celem PIM jest zapewnienie spójności i poprawienie efektywności procesów marketingowych i sprzedażowych w całym przedsiębiorstwie (jedno aktualne źródło danych, jedna baza). Dodatkową wartością systemu PIM jest możliwość centralizacji zarządzania projektami, dzięki czemu mamy pieczę nad wszystkimi produktami w firmie.
PDM – (ang. Product Data Management).– Zarządzanie danymi produktu to system, którego przedsiębiorstwa używają do obrotu informacjami w trakcie cyklu życia produktu — od koncepcji, poprzez projekt, budowanie i kompletację po wytworzenie wyrobu gotowego do sprzedaży. Dane produktu mogą obejmować różnego rodzaju pliki (szablony, projekty, katalogi, karty gwarancyjne, zdjęcia instrukcje, materiały, części składowe czy certyfikaty). System PDM odpowiada za bibliotekę niezbędnych danych do procesu produkcji czy kompletacji wyrobu, porządkuje je oraz nadaje statusy danego etapu wytworzenia towaru. Głównym celem PDM jest efektywne zarządzanie procesem rozwoju produktu jak i zabezpieczenie współpracy między zespołami projektowymi, produkcyjnymi czy ostatecznie sprzedażowymi.

Który wybór przybliży nas do celu?
Skupmy się na obszarach o największym znaczeniu, oraz ustalmy co jest tak naprawdę wartością dodaną i jakiemu działowi może służyć. PIM najsilniej zasili zespół marketingowy oraz e-commerce. PDM natomiast, jest najbardziej przydatny na etapie rozwoju, procesu wytworzenia czy produkcji. Dobrze zaimplementowany PDM umożliwi analizę danych 360°. Zapewni kontrolę rentowności procesu, a to w dobie obecnego rynku staje się ważnym czynnikiem sukcesu i trafnym narzędziem do podjęcia odpowiednich decyzji. Aktualne trendy rynkowe: user experience, logistyka ostatniej mili i silna ekspansja polskich firm na rynki zagraniczne, wprost łączą się z kluczowymi aspektami PDM.
Popularność PDM rośnie z dnia na dzień
Producenci MŚP coraz częściej wdrażają PDM, aby uzyskać pełną kontrolę nad danymi swoich produktów i czerpać z nich korzyści. Odpowiadając na potrzeby rynku. Oprogramowanie PDM, oferowane przez LSI Software, zawierające elementy PIM obejmuje etapy planowania, wytworzenia i sprzedaży wraz z informacją zwrotną z rynku, daje znacznie większy profit – szczególnie branży detalicznej. Minimalizacja błędów podczas realizacji projektu czy śledzenie kosztów, zdecydowanie ułatwia zarządzanie biznesem i promuje współpracę między zespołami. Dzięki LSI Software wybór odpowiedniego oprogramowania PDM, może zapewnić branży retail solidne podstawy biznesu. Dziś krok w stronę cyfryzacji pozwala postawić na pełną skalowalność, niższe koszty, nowe rynki i kanały dystrybucji.
Więcej do przeczytania

Zastosowania KAS Samoobsługowych w branży retail: Kasa Samoobsługowa – przyszłość czy teraźniejszość?
W ostatnich latach technologia KAS (Kasa Samoobsługowa) zyskuje na popularności w branży retail. Coraz więcej sklepów decyduje się na wprowadzenie samoobsługowych punktów kasowych, co staje się nie tylko odpowiedzią na potrzeby klientów, ale również próbą zwiększenia efektywności operacyjnej.

PIM – Product Information Management – 10 najczęstszych pytań!
RFID (Radio-Frequency Identification) to technologia automatycznej identyfikacji i śledzenia przedmiotów za pomocą fal radiowych. W skrócie, systemy RFID umożliwiają bezprzewodowe odczytywanie danych przechowywanych na tagach RFID, które są przyczepione do różnych przedmiotów lub wbudowane w nie. Tagi RFID zawierają unikalny identyfikator, który może być odczytany przez czytnik RFID za pomocą fal radiowych.

Jak wdrożenie w sklepie RFID może zwiększyć sprzedaż?
RFID (Radio-Frequency Identification) to technologia automatycznej identyfikacji i śledzenia przedmiotów za pomocą fal radiowych. W skrócie, systemy RFID umożliwiają bezprzewodowe odczytywanie danych przechowywanych na tagach RFID, które są przyczepione do różnych przedmiotów lub wbudowane w nie. Tagi RFID zawierają unikalny identyfikator, który może być odczytany przez czytnik RFID za pomocą fal radiowych.