Podsumowanie 2021 roku w branży Retail

Rynek handlu detalicznego w ubiegłym roku walczył ze skutkami pandemii odbudowując powolnie swoją formę. Zniesienie restrykcji i rosnąca osób zaszczepionych wyraźnie wpłynęły na stan branży w całej Europie. Początkowe spadki nie zniechęciły przedsiębiorców, którym ostatni kwartał roku przyniósł znaczny wzrost. Jakie były najważniejsze wydarzenia na rynku retail w ubiegłym roku i w jakiej kondycji kończyły rok wybrane branże? 

Wymagający rok z optymistycznym zakończeniem

Rok 2021 rozpoczął się 6 proc. spadkiem rok do roku w handlu detalicznym, który najbardziej dotknął branżę odzieżową. Na początku roku spadła również sprzedaż w e-commerce, która zmalała w styczniu o 18 proc. w porównaniu do stycznia 2020 r. Sam udział handlu elektronicznego w sprzedaży detalicznej zwiększył się jednak w tym czasie o blisko 10 proc. Nastroje w branży miał poprawić uruchomiony program szczepień, który jednak zbiegł się z nagłym wzrostem zakażeń. W efekcie czego wprowadzono kolejne obostrzenia, które skutkowały m.in. zamknięciem galerii handlowych od 20 marca do 9 kwietnia. Kolejne miesiące przyniosły powolny wzrost pozwalający na odrobienie pandemicznych strat. Realne ożywienie nastąpiło jednak dopiero po wakacjach, gdy już we wrześniu handel detaliczny urósł o 8,2 proc. r/r. Najwięcej optymizmu dostarczył jednak rekordowy wynik polskiego PKB, który w drugim kwartale przekroczył 11 proc. Warto jednak zaznaczyć, że był to efekt porównania do 2020 roku, gdy pandemiczne obostrzenia zdewastowały całą gospodarkę.

Wymagający rok różnie obszedł się z poszczególnymi branżami, które bezpośrednio dostarczają swoje towary klientom. Z pewnością można wskazać silniejsze i słabsze ogniwa w handlu, które w ubiegłym roku przeżywały swoje wzloty i upadki: 

Rynek odzieżowy

Szacuje się, że wartość tego sektora wyniosła w Polsce blisko 37,6 mld zł, rosnąć w porównaniu z 2020 rokiem aż o 14 proc. Przed pandemią roczną sprzedaż odzieży i obuwia oszacowano na 39,4 mld zł, co było rekordowym wynikiem w stosunku do lat poprzednich (35,4 mld zł – 2017 r., 37,1 mld zł – 2018 r.). W obciążonym pandemicznymi restrykcjami, 2020 roku sprzedaż w tym sektorze spadła aż o 16,3 proc., co pokazuje, że ubiegły rok nie pozwolił na odrobienie wszystkich strat. Udało się to tylko w ostatnim kwartale minionego roku, gdy według GUS, sprzedaż w tym sektorze wzrosła aż o 55,8 proc. przy spadku o 21,9 proc. w 2020 r. Trend dynamicznego wzrostu utrzymał się do końca roku, co pozwala optymistycznie oczekiwać odrobienia wszystkich, pandemicznych zaległości w 2022 r.

Rynek kosmetyków

W przeciwieństwie do rynku odzieżowego, branża kosmetyczna nie musiała martwić się odrabianiem strat. Według raportu PMR już w 2020 roku rynek kosmetyczny urósł o skromne 1,6 proc., a w 2021 aż o 4,2 proc. osiągając wartość 26,1 mld zł. Branża wróciła w ubiegłym roku do swojej kondycji sprzed pandemii rozwijając i umacniając dotychczasowe trendy. W 2021 roku o 900 proc. wzrósł eksport kosmetyków do Kazachstanu, który stał się zaraz po Niemczech największym importerem tego typu towarów z naszego kraju. Najmocniejszym trendem w branży jest wzrost udziału handlu elektronicznego, który ma rosnąć o ponad 6 proc. rocznie. Finalnie w 2026 roku aż 35 proc. wszystkich kosmetyków na rynku ma być sprzedawana przez Internet.

Inwestycje w parki handlowe

Ubiegły rok mimo wymagających warunków i wielu nieoczekiwanych zmian obfitował w wiele inwestycji deweloperskich. Rok 2021 to przede wszystkim aż 500 000 m2 nowej powierzchni handlowej, która w 40 proc. została przeznaczona na powstanie parków handlowych. W ubiegłym roku wartość wydatków inwestycyjnych przekroczyła 450 mln EUR i wiele wskazuje na to, że rok 2022 będziemy obfitował w wiele nowych inwestycji. Utrzyma się z pewnością trend budowy parków handlowych, dla których nadal jest dużo przestrzeni w miastach do 100 000 mieszkańców. Ten rok ma być jednak przede wszystkim powrotem do inwestycji w duże obiekty handlowe, które pozwolą szybciej odbudować rynek handlu detalicznego oraz dostarczyć konsumentom nowe doświadczenia zakupowe.

Mimo dobrej końcówki ubiegłego roku, branża musi się przygotować na wiele czynników rynkowych i ekonomicznych, jak i zmieniających się oczekiwań klientów. Eksperci w 2022 roku przewidują, że klienci częściej wybiorą te lokalizacje, gdzie będą mogli dokonać bezpiecznych zakupów, gdzie będą mogli przejść proces zakupowy bez konieczności kontaktu ze sprzedawcą. Dodatkowym trendem, który będzie widoczny w tym roku to hybrydowy sposób kupowania. Klienci nie zrezygnują z tradycyjnych zakupów w sklepach stacjonarnych, ale będą chcieli, aby ich smartfon był zaangażowany w proces zakupowy.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Więcej do przeczytania

Wyzwania i szanse skutecznego ERP w logistyce 4.0

Skuteczne systemy ERP to podstawa funkcjonowania nowoczesnej firmy. Zastosowanie podejścia Logistyki 4.0, może spowodować przewagę w biznesie. Podejście to pozwala na szeroką wymianę danych między procesami, a także wykorzystywanie danych jeszcze efektywniej. Mocny wzrost rynku otwiera przed nami nowe drzwi, przez które wystarczy przejść.

Czytaj więcej >

Dyrektywa Omnibus – nowe wymogi zarządzania promocjami!

Dyrektywa Omnibus powstała wskutek unijnej inicjatywy Nowego Ładu Konsumenckiego z 2019 roku i wejdzie w życie 28 maja 2022 r. Do tego czasu, kraje członkowskie UE muszą się dostosować, w tym Polska. Celem dyrektywy Omnibus jest próba zapewnienia większej ochrony konsumentom, poprzez zmuszenie przedsiębiorców do prowadzenia przejrzystej i sprawiedliwej polityki cenowej w ramach rynku Unii Europejskiej.

Czytaj więcej >

Click & Collect w praktyce

Polski rynek e-commerce jeszcze nigdy nie rozwijał się tak dynamicznie. W trakcie pandemii do wirtualnych zakupów przekonało się wielu konsumentów, którzy coraz więcej swoich potrzeb realizują w sieci. Szybki rozwój sektora wspomaga wiele nowych rozwiązań i udogodnień, które mają połączyć tryb online z trybem offline. Odpowiedzią ma być coraz popularniejsza formuła zakupowa Click & Collect, która przynosi wiele korzyści obu stronom transakcji. Jak w praktyce wygląda to rozwiązanie i czy ma szanse na większy udział w rynku e-commerce?

Czytaj więcej >