Polski e-konsument
Od ponad ćwierć wieku rozwija się w Polsce sprzedaż internetowa. Szczególnie w ostatnim czasie można było zaobserwować jej mocne nasilenie. Duże sklepy internetowe i platformy aukcyjne przeżywały w ostatnich tygodniach apogeum sprzedaży. Wprowadzenie darmowych lub bezpiecznej formy dostaw było ogromnym wsparciem dla internetowych konsumentów. Jak powstawał polski rynek sprzedaży internetowej? Z jakich urządzeń korzystamy najczęściej? Jakie są trendy na kolejne miesiące?
Pierwszy polski e-sklep
Pierwszy sklep internetowy, który powstał w Polsce w 1994 roku, szybko zakończył swoją działalność. Prawdziwa rewolucja przyszła dopiero pięć lat później, gdy swoje elektroniczne sklepy uruchomiły takie firmy, jak Empik, Merlin czy Allegro. Dziś polski e-handel znajduje się na 13. miejscu na świecie pod względem dynamiki rozwoju, a wartość całego rynku przekracza 50 miliardów złotych i stale rośnie[1]. Odpowiadają za to przede wszystkim nowe nawyki konsumentów, które wyznaczają trendy w rozwoju e-commerce.
Kim jest polski e-konsument?
Z opublikowanych raportów, o polskim rynku e-handlu, wyłania się pozytywny obraz kupujących, którzy z roku na rok nie tylko chętniej kupują przez internet, ale także dobrze oceniają ten sposób dokonywania zakupów. Według danych GUS z internetu korzysta dziś 84,2% Polaków, a 62% z nich robi zakupy w internecie. Co przekonuje nas do tego, aby przenieść zakupy ze świata offline do świata online? Badani respondenci najczęściej wskazują trzy atuty e-zakupów:
- łatwość dokonywania transakcji,
- wygoda
- większy wybór i atrakcyjne ceny.
Poza tym chętnie odwiedzamy elektroniczne sklepy ze względu na ich całodobową dostępność i szybką dostawę zamówionych towarów. Zakupy online dają również konsumentom możliwość sięgnięcia po najnowsze produkty, odpowiadające branżowym trendom. Polscy konsumenci doceniają także nieograniczony czas na podjęcie decyzji i najczęściej są to osoby, które nie przepadają za chodzeniem po sklepach, lubią przebierać w bogatej ofercie i oczekują atrakcyjnych, wręcz okazyjnych cen. Do podjęcia decyzji zakupowych najczęściej skłania kupujących:
- darmowa dostawa,
- dodatkowy rabat,
- ograniczony czas na dokonanie zakupu,
- atrakcyjna prezentacja towaru,
- propozycja produktów powiązanych i uzupełniających,
- zestawy lub łączone produkty (np.2+1 gratis)
Badania przeprowadzone przez grupę Gemius dla e-Commerce Polska pokazują przede wszystkim, że rynek elektronicznej sprzedaży stabilizuje się pod względem nawyków konsumenckich.
Gdzie i kiedy najczęściej kupujemy?
Branża e-commerce to prawdziwy przemysł marketingowy, który wszelkimi sposobami stara się przyciągnąć klienta pod wskazany adres i poprowadzić go od produktu do kasy. Małe, początkujące sklepy internetowe zazwyczaj nie mają szans z branżowymi gigantami, więc muszą szukać swojej niszy. Dobrą koniunkturę dla wirtualnego handlu dostrzegają w ostatnich latach również mali i średni przedsiębiorcy. Od kilku lat rośnie nie tylko liczba kupujących ale przede wszystkim liczba sklepów internetowych, których aktualnie jest ponad 30 000.[2] W gąszczu setek tysięcy ofert i produktów wielu konsumentów szuka rzeczy wyjątkowych i niepowtarzalnych. Jednak cała potęga polskiego rynku e-commerce opiera się na trzech filarach: Allegro, OLX i Zalando. Te trzy firmy dominują nie tylko pod względem rozpoznawalności, ale przede wszystkim pod względem obrotów. Najpopularniejszy polski serwis aukcyjny wypracowuje rocznie dochody na poziomie ćwierć miliarda złotych. W ankietowym badaniu 80%[3] respondentów wymieniło właśnie domenę allegro.pl jako miejsce, w którym najczęściej dokonują zakupów. W zestawieniu najpopularniejszych sklepów internetowych na piątym miejscu znalazł się serwis Ceneo. Z danych, które serwis przedstawił w ubiegłym roku na podstawie 3 mln transakcji wynika, że e-konsumenci najchętniej dokonują zakupu we wtorki (17,6%) a najrzadziej w soboty (12,2%) i niedziele (8,9%). Szczegółowe dane pokazują również, że do cyfrowych sklepów bardzo chętnie zaglądamy w godzinach pracy. Nasilony ruch w e-handlu można zauważyć także na koniec i początek miesiąca, gdy najwięcej osób otrzymuje wynagrodzenie.
Z jakich urządzeń korzystamy?
Pomimo, że ponad 90% polskich internautów korzysta z sieci za pomocą urządzeń mobilnych[4] to niechętnie wykorzystujemy je do robienia zakupów. Najczęściej wynika to z ograniczonych możliwości obejrzenia produktu. Wciąż wiele osób ma także obawy przed płatnościami dokonywanymi w telefonie. Wśród urządzeń, które służą nam do e-zakupów dominuje laptop (74%), a dopiero później smartfon (61%) na pozostałych miejscach uplasowały się – komputer stacjonarny (54%), tablet (27%) i czytnik e-booków (3%).
Trendy
Polski rynek e-commerce rozwija się średnio w tempie 5-6% w skali roku. Niebawem jednak dotrze do poziomu, gdzie walka o klienta stanie się dużo trudniejsza niż dotychczas. E-commerce to nie tylko handel ale przede wszystkim rynek usług i produktów informatycznych. Dużym wyzwaniem dla każdego, kto chce rozwijać swój sklep i pozyskiwać nowych klientów jest wyszukiwarka google. Według specjalistów znaczna część e-handlu przeniesie się już w tym roku na urządzenia mobilne, a sama wyszukiwarka będzie premiowała sklepy w technologii PWA (progressive web application). Wiele wskazuje na to, że nadchodzące lata to dominacja urządzeń typu mobile. Wszelkie procesy zakupowe będą musiały zostać maksymalnie uproszczone, aby dokonywanie zakupów było jeszcze szybsze i wygodniejsze.
[1] E-commerce w Polsce 2019. Gemius dla e-Commerce Polska
[2] Źrodło: Bisnode Polska
[3] E-commerce w Polsce 2019. Gemius dla e-Commerce Polska
[4] Urząd Komunikacji Elektronicznej
Więcej do przeczytania

Zastosowania KAS Samoobsługowych w branży retail: Kasa Samoobsługowa – przyszłość czy teraźniejszość?
W ostatnich latach technologia KAS (Kasa Samoobsługowa) zyskuje na popularności w branży retail. Coraz więcej sklepów decyduje się na wprowadzenie samoobsługowych punktów kasowych, co staje się nie tylko odpowiedzią na potrzeby klientów, ale również próbą zwiększenia efektywności operacyjnej.

PIM – Product Information Management – 10 najczęstszych pytań!
RFID (Radio-Frequency Identification) to technologia automatycznej identyfikacji i śledzenia przedmiotów za pomocą fal radiowych. W skrócie, systemy RFID umożliwiają bezprzewodowe odczytywanie danych przechowywanych na tagach RFID, które są przyczepione do różnych przedmiotów lub wbudowane w nie. Tagi RFID zawierają unikalny identyfikator, który może być odczytany przez czytnik RFID za pomocą fal radiowych.

Jak wdrożenie w sklepie RFID może zwiększyć sprzedaż?
RFID (Radio-Frequency Identification) to technologia automatycznej identyfikacji i śledzenia przedmiotów za pomocą fal radiowych. W skrócie, systemy RFID umożliwiają bezprzewodowe odczytywanie danych przechowywanych na tagach RFID, które są przyczepione do różnych przedmiotów lub wbudowane w nie. Tagi RFID zawierają unikalny identyfikator, który może być odczytany przez czytnik RFID za pomocą fal radiowych.