Portale B2B a B2C– optymalizacja komunikacji z partnerami

Rynek handlu elektronicznego to najszybciej rozwijająca się obecnie branża gospodarcza, zarówno w sektorze B2C i B2B. Trwająca wciąż pandemia spotęgowała dodatkowo tempo wzrostu, które wydaje się nie być dla rynku żadnym problemem. Aktualne badania pokazują, że aż 80% Polaków korzysta aktywnie z Internetu, a 66% z nich robi zakupy w Internecie. Tak szybki rozwój handlu detalicznego dał również impuls do rozwoju sektora biznesowego, który dzięki lepszej optymalizacji komunikacji wykorzystującej portale B2B do wymiany handlowej - jest w stanie nadążyć za rosnącym detalicznym obrotem towarów. 

B2B napędza B2C 

Globalny rynek e-handlu (e-commercejeszcze 5 lat temu był wart 1 bilion USD, a dziś przekroczył już wartość 5 bilionów USD. Corocznie rynek notuje stabilny wzrost o ponad 20%. W takich krajach, jak Niemcy, Wielka Brytania, Szwecja czy Dania zakupy w Internecie robi już ponad 80% użytkowników sieci. Na tym tle Polska wypada nieco skromnie, jednak z drugiej strony jest najprężniej rozwijającym się rynkiem w całej Unii Europejskiej (30% wzrost obrotów). Na zakupy w Internecie wydajemy relatywnie mało (w porównaniu do zachodnich krajów członkowskich UE), ale ubiegłoroczny, rekordowy wynik – 15 mld EUR obrotu wydaje się imponujący. W ślad za tempem wzrostu handlu detalicznego podąża również rynek handlu hurtowego w sieci. Platformy B2B są mniej widoczne i korzysta z nich tylko niewielki odsetek użytkowników Internetu. Jednak to właśnie tam odbywają się największe transakcje, które w ubiegłym roku wyniosły ok. 450 mld PLN

Wartość elektronicznego handlu B2B wzrosła w 2020 roku o blisko 30% względem roku poprzedzającego, a według najnowszych danych szacunkowych, w tym roku wzrost wartości transakcji przekroczy nawet 40%. Według analityków rynku, pandemia o kilka lat przyspieszyła zmiany, których spodziewano się w branży. Raport pt. „Kompleksowy przewodnik B2B E-commerce: Zmierzch handlu tradycyjnego. Online przejmuje prym.” stawia odważną tezę, że do 2025 roku 80% biznesowych transakcji sprzedażowych będzie się odbywać na rynku e-commerce. Według raportu spełnione są ku temu dzisiaj wszystkie przesłanki: dostępność technologii, wydajność dostawców oprogramowania, nastroje między kontrahentami, dostępność towarów oraz rozwinięte sieci logistyczne. To właśnie dzięki temu wielu przedsiębiorców jest gotowych na samodzielne zakupy za pomocą platform sprzedażowych, a oferenci coraz chętniej stawiają na zakupy bez udziału handlowców.  

Platformy B2B vs. B2C

Hurtowe platformy sprzedażowe korzystają przede wszystkim z potencjału, jakim odznaczają się detaliczne sklepy internetowe. Wyróżnia je jednak wiele cech, które są widoczne już po samym układzie layoutu:  

  • grupa docelowa, użytkownicy: w przeciwieństwie do sklepu detalicznego portale B2B nie są dostępne dla wszystkich. Często wymagana jest dodatkowa weryfikacja zanim kontrahent pozna ofertę sprzedawcy. Niektórzy przedsiębiorcy decydują się jednak na otwarty dostęp bez ekspozycji cen w celu lepszej widoczności oferty np. w wyszukiwarkach internetowych,  
  • rozbudowany koszyk i profil klienta: Zakupy hurtowe to najczęściej duża liczba pozycji dużej ilości produktów. W panelu klienta znajdują się również funkcjonalności, które mogą automatycznie wspierać sprzedaż: wystawianie faktur, wystawianie dokumentów PZ, informacje o płatności, kredycie kupieckim lub statusie zwrotów. Każda firma może ponadto dysponować różnymi formami dostępu w zależności od potrzeby pracownika: dokonywanie zakupów, rozliczanie transakcji czy sprawdzania statusu zamówienia,
  • możliwość personalizacji alertów o zmianach cen, dostępności produktów, itp.,
  • opcja tworzenia zapytań ofertowych jako alternatywa dla składania zamówień z możliwością łatwego przekształcenia zapytania w zamówienie.

Przewaga platform B2B nad klasycznymi hurtowniami

Wszystkie dostępne narzędzia, jakimi dysponuje platforma B2B mają przede wszystkim przyspieszyć obrót towaru na rynku.   W przypadku wysyłki dużych partii towaru ma to ogromne znaczenie. Ponadto platformy sprzedaży B2B wspierają m.in.:   

  • obsługę wielojęzyczności zarówno po stronie sklepu jak i panelu administracyjnego,
  • proces zarządzania informacją o produkcie:
    • sterowanie widocznością produktów, w tym sterowanie czy produkt ma być widoczny w drzewie kategorii/wynikach wyszukiwania,
    • obsługa indywidualnych cenników produktów dla grup klientów,
    • obsługa atrybutów produktów i grup atrybutów,
    • zarządzanie stanami magazynowymi, 
  • możliwość generowania raportów dotyczących sklepu internetowego.

Prognozy dla rynku B2B

Działalność w segmencie B2B staje się coraz bardziej dochodowa, a obecna technologia pozwala na uproszczenie i automatyzację wielu czynnościktóre dziś z reguły wykonywane są przez kilka lub kilkanaście osób.  Wartość obrotu w segmencie B2B jest znacznie większa niż w B2C, a grupa docelowa użytkowników otwarta na innowacyjne rozwiązaniaNiezaprzeczalnie sprzedaż hurtowa niesie ze sobą ogromne możliwości, a portale B2B są cennym sprzymierzeńcem, niejednokrotnie wykorzystywanym w celu poprawy osiąganego wyniku biznesowego i wizerunku firmy. 

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Więcej do przeczytania

Trendy w aplikacjach lojalnościowych

Lojalność to w handlu detalicznym jedna z najważniejszych cech konsumenckich, jaką sprzedawcy starają się wykształcić u swoich klientów. Stała i oparta na wzajemnych korzyściach relacja jest nie tylko źródłem stabilnego zysku, ale przede wszystkim satysfakcji, która pomaga wygrywać z konkurencją. Jak za pomocą aplikacji zbudować rzeszę wiernych klientów? Jakie trendy dominują dziś w wirtualnych systemach lojalnościowych?

Czytaj więcej >
E-faktura stanie się codziennością

E-faktura od 2022 roku dobrowolna, od 2023 roku obligatoryjna!

Podatek VAT to główna składowa budżetu państwa. W ubiegłym roku dochody do narodowej kasy przekroczyły 420 mld zł, a sam wpływ z tytułu podatku od towarów i usług wyniósł ponad 180 mld. Dlatego też rząd coraz mocniej stara się uszczelnić cały system wprowadzając takie narzędzia, jak JPK, split payment czy tworząc białą listę płatników. Najnowszą propozycją resortu finansów jest system elektronicznych faktur, który zacznie funkcjonować już od października.

Czytaj więcej >