Rewolucyjne e-paragony: kiedy pożegnamy się z papierem?

Zmiany w sposobie wystawiania paragonów Ministerstwo Finansów zapowiada już od 2016 roku, gdy zobowiązano przedsiębiorców do wymiany tradycyjnych kas na wirtualne. Kolejnym krokiem miało być wdrożenie cyfrowych e-paragonów, które mają przynieść wiele korzyści konsumentom i przedsiębiorcom. Od kiedy wejdzie w życie obowiązek wystawiania paragonów w wersji cyfrowej i co to oznacza dla przedsiębiorców?

E-paragony coraz bliżej

Ministerstwo Finansów już siedem lat temu planowało szybką rewolucję w rejestrowaniu sprzedaży detalicznej. Problemem okazało się jednak samo wdrożenie kas wirtualnych. Zbyt duże nakłady i zbyt mało czasu na dostosowanie się do ministerialnych wymagań zmusiło ustawodawcę do rozłożenia nowego obowiązku fiskalnego na kilka etapów. Zdecydowano się na podzielenie obowiązku wprowadzenia nowych kas w wybranych branżach i zakaz sprzedaży kas starego typu, który jednak został niedawno wydłużony. Sama możliwość wystawiania e-paragonu pojawiła się już w 2020 roku. Nie jest to jeszcze rozwiązanie doskonałe. Wymaga długiej pracy zarówno po stronie ustawodawcy, producentów kas, jak i samych sprzedawców. Główne założenie stosowania e-paragonów polega na tym, że mają one być obsługiwane przez ministerialny HUB, który będzie dysponował cyfrowymi potwierdzeniami zakupu.

W praktyce klient dokonujący zakupy będzie mógł udostępnić kasjerowi swój unikalny numer nadany przez ministerialną aplikację a potem odebrać paragon w aplikacji. Służyć ma do tego zarówno już funkcjonująca aplikacja Krajowej Administracji Skarbowej – e-paragony, jak i aplikacje klienckie. Pierwszym krokiem zbliżającym nas do ery e-paragonów jest uruchomienie we wrześnie tego roku przez ministerstwo specjalnego HUBa, który będzie administrował naszymi paragonami. Obowiązek wdrożenia nie został jeszcze sprecyzowany ze względu na opóźnienia we wdrażaniu kas wirtualnych. Przewidujemy, że w ciągu 2 lat dojdziemy do etapu, kiedy e-paragon będzie w powszechnym użyciu – mówi w jednym z wywiadów Aneta Zachariasz, zastępca dyrektora Departamentu Poboru Podatków w resorcie finansów. Nowa forma wystawiania paragonów ma być korzystna zarówno dla konsumentów, jak i przedsiębiorców.

Co zmienią e-paragony

Według danych udostępnionych przez MF w Polsce drukuje się rocznie ok. 12 miliardów paragonów co odpowiada za blisko 600 tys. ton papieru. Warto zaznaczyć, że zadrukowany paragon nigdy nie powinien trafiać do odpadów papierowych dla których stanowi zanieczyszczenie. Ekologia to oczywiście nie wszystko. Ministerstwo promując idee e-paragonów zwraca uwagę na korzyści dla konsumentów:

  • dostęp do danych o zrealizowanych zakupach,
  • brak ryzyka zgubienia dowodu zakupu,
  • łatwe i trwałe przechowywanie dokumentu (w pamięci telefonu lub w chmurze),
  • weryfikacja zrealizowanych zakupów w dowolnym momencie i łatwe składanie reklamacji.

Przedsiębiorcy oprócz nowego obowiązku mają przede wszystkim oszczędzić na samych rolkach do kasy i szybciej obsługiwać klientów. Duże sieci handlowe z pewnością wykorzystają nowy obowiązek do spopularyzowania swoich aplikacji. Klienci oprócz programu lojalnościowego będą mogli również zbierać swoje paragony. Wystawianie paragonu w wersji cyfrowej może również uprościć sprzedaż w wielu branżach, gdzie drukowanie tradycyjnego paragonu jest uciążliwe.

Polacy gotowi na e-paragony?

Udostępniona w ubiegłym roku przez MF aplikacja e-paragony nie cieszy się zbyt dużym powodzeniem. Dotychczas pobrało ją zaledwie 10 tys. użytkowników i na pierwszy rzut oka widać, że wymaga jeszcze dopracowania. Ze zrealizowanego na początku roku badania przez Deloitte wynika, że aż 70 proc. Polaków jest otwartych na korzystanie z e-paragonów. Warunkiem jest jednak proste funkcjonowanie aplikacji i nieskomplikowane zasady. Większość pytanych twierdzi, że wolałaby otrzymywać je w formie smsa-a niż instalować dodatkowe aplikacje. Wiele osób zadeklarowało również w badaniu, że nie jest gotowa na całkowitą rezygnację z tradycyjnych paragonów. Być może okres wdrożenia zostanie wydłużony, jak w przypadku obowiązku instalacji wirtualnych kas fiskalnych. 

Dla Ministerstw Finansów czas nie jest jednak w tym aspekcie sprzymierzeńcem. Prawdziwym powodem determinującym wprowadzenie nowych kas i paragonów jest lepsza kontrola skarbowa podmiotów handlowych i usługowych. Szacuje się, że przez wciąż dużą szarą strefę przedsiębiorców unikających płacenia podatków skarb państwa traci rocznie 5-10 mld zł. Według ministerstwa traci na tym nie tylko państwo, ale także przedsiębiorcy, którzy przegrywają czasem rynkową rywalizację z nieuczciwymi konkurentami, którzy oszczędzając na płaceniu podatku obniżają ceny towarów i usług.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Więcej do przeczytania

PIM – Product Information Management – 10 najczęstszych pytań!

RFID (Radio-Frequency Identification) to technologia automatycznej identyfikacji i śledzenia przedmiotów za pomocą fal radiowych. W skrócie, systemy RFID umożliwiają bezprzewodowe odczytywanie danych przechowywanych na tagach RFID, które są przyczepione do różnych przedmiotów lub wbudowane w nie. Tagi RFID zawierają unikalny identyfikator, który może być odczytany przez czytnik RFID za pomocą fal radiowych.

Czytaj więcej >

Jak wdrożenie w sklepie RFID może zwiększyć sprzedaż?

RFID (Radio-Frequency Identification) to technologia automatycznej identyfikacji i śledzenia przedmiotów za pomocą fal radiowych. W skrócie, systemy RFID umożliwiają bezprzewodowe odczytywanie danych przechowywanych na tagach RFID, które są przyczepione do różnych przedmiotów lub wbudowane w nie. Tagi RFID zawierają unikalny identyfikator, który może być odczytany przez czytnik RFID za pomocą fal radiowych.

Czytaj więcej >