Rynek mody w Rumunii
Moda jest jedną z przeważających branż wśród konsumentów w Rumunii. Szacuje się, że w 2022 r. przychody w tym segmencie osiągną wartość 3,19 mld USD. Według INS, najbardziej aktywnymi użytkownikami e-sklepów są ludzie w wieku od 16 do 34 lat – stanowią oni 52,3 proc. wszystkich kupujących w sieci. Jak wygląda rynek mody w Rumunii?
Rynek mody goni elektronikę
W 2018 najpopularniejszym rodzajem towarów i usług zakupionych online w Unii Europejskiej były ubrania i artykuły sportowe (64 proc.), a następnie podróże i zakwaterowanie (53 proc.). Jak te statystyki mają się do rumuńskiego rynku e-commerce? Przede wszystkim, następują na nim częste zmiany. Według 2Performant, w 2021 roku średnia wartość zamówienia online zmieniła się niemalże we wszystkich segmentach rynku – na podobnym poziomie została tylko kategoria elektroniki. Największy wzrost odnotowano w kategorii dom i ogród oraz w sklepach z artykułami dla dzieci.
Co ciekawe, na rynku mody nastąpił niewielki spadek wartości konsumenckiego koszyka, ale za to znacznie wzrosła liczba transakcji w tej grupie. Moda jest obecnie drugą co do wielkości kategorią produktów sprzedawanych online (zaraz po elektronice), a przedstawiciele głównych rumuńskich sklepów internetowych uważają, że pion mody ma ogromny potencjał wzrostu i może w kolejnych latach stać się najczęściej sprzedawaną kategorią. Mają solidne podstawy, by tak twierdzić – zmiana lidera w tych kategoriach to charakterystyczny i powtarzalny model przy rozwijających się rynkach e-commerce w całej Europie.
Największe firmy na rynku mody w Rumunii
Badania przeprowadzone przez Statista w 2020 roku wykazały 5 firm, które odnotowały największe przychody. Z raportu wynika, że najbardziej dochodową firmą na rynku mody w Rumunii jest Pepco. Sieć uzyskała 1,38 miliardów rumuńskich lei, co stanowi wartość 279 milionów euro. Tuż obok plasuje się Inditex, którego przychód był niższy o blisko 47 milionów lei (9,48 mln euro). Na miejscu trzecim znalazła się sieć H&M. Tutaj przychód jest o około połowę niższy względem Pepco, bowiem wyniósł on 679 mln lei (137 mln EUR). Na kolejnym miejscu znalazła się sieć C&A z przychodami o wartości 450 milionów lei, co przekłada się na ok. 91 milionów euro. Listę zamyka Peek&Cloppenburg – ich przychody wyniosły około 302 mln lei, co daje 61 mln EUR. Porównując ostatnią pozycję do lidera tabeli, którym jest Pepco, można zauważyć, że różnica jest ponad czterokrotna.

Kanały - mobile czy desktop?
Dylematy kupujących w sieci
Oczekiwania klientów a elektroniczny rynek mody w Rumunii
Płatności
Według badań INS prawie połowa, bo 46 proc. rumuńskich e-kupujących woli płacić za swoje produkty przy odbiorze – to bardzo dużo w porównaniu do zaledwie 11 proc. ogółu Europejczyków wybierających tę metodę płatności. Tylko 1/3 Rumunów płaci za zakupy online kartą, a 16 proc. za pomocą PayPal-a.
Co ciekawe, w Rumunii nadal popularna w jest gotówka – aż 43 proc. respondentów preferuje ten sposób płatności. Więcej osób chętniej płacących gotówką można znaleźć tylko w Niemczech i Austrii (48 proc.), natomiast średnia europejska to 32 procent.
Prognozy
Więcej do przeczytania

Zastosowania KAS Samoobsługowych w branży retail: Kasa Samoobsługowa – przyszłość czy teraźniejszość?
W ostatnich latach technologia KAS (Kasa Samoobsługowa) zyskuje na popularności w branży retail. Coraz więcej sklepów decyduje się na wprowadzenie samoobsługowych punktów kasowych, co staje się nie tylko odpowiedzią na potrzeby klientów, ale również próbą zwiększenia efektywności operacyjnej.

PIM – Product Information Management – 10 najczęstszych pytań!
RFID (Radio-Frequency Identification) to technologia automatycznej identyfikacji i śledzenia przedmiotów za pomocą fal radiowych. W skrócie, systemy RFID umożliwiają bezprzewodowe odczytywanie danych przechowywanych na tagach RFID, które są przyczepione do różnych przedmiotów lub wbudowane w nie. Tagi RFID zawierają unikalny identyfikator, który może być odczytany przez czytnik RFID za pomocą fal radiowych.

Jak wdrożenie w sklepie RFID może zwiększyć sprzedaż?
RFID (Radio-Frequency Identification) to technologia automatycznej identyfikacji i śledzenia przedmiotów za pomocą fal radiowych. W skrócie, systemy RFID umożliwiają bezprzewodowe odczytywanie danych przechowywanych na tagach RFID, które są przyczepione do różnych przedmiotów lub wbudowane w nie. Tagi RFID zawierają unikalny identyfikator, który może być odczytany przez czytnik RFID za pomocą fal radiowych.