Rynek mody w Rumunii
Moda jest jedną z przeważających branż wśród konsumentów w Rumunii. Szacuje się, że w 2022 r. przychody w tym segmencie osiągną wartość 3,19 mld USD. Według INS, najbardziej aktywnymi użytkownikami e-sklepów są ludzie w wieku od 16 do 34 lat – stanowią oni 52,3 proc. wszystkich kupujących w sieci. Jak wygląda rynek mody w Rumunii?
Rynek mody goni elektronikę
W 2018 najpopularniejszym rodzajem towarów i usług zakupionych online w Unii Europejskiej były ubrania i artykuły sportowe (64 proc.), a następnie podróże i zakwaterowanie (53 proc.). Jak te statystyki mają się do rumuńskiego rynku e-commerce? Przede wszystkim, następują na nim częste zmiany. Według 2Performant, w 2021 roku średnia wartość zamówienia online zmieniła się niemalże we wszystkich segmentach rynku – na podobnym poziomie została tylko kategoria elektroniki. Największy wzrost odnotowano w kategorii dom i ogród oraz w sklepach z artykułami dla dzieci.
Co ciekawe, na rynku mody nastąpił niewielki spadek wartości konsumenckiego koszyka, ale za to znacznie wzrosła liczba transakcji w tej grupie. Moda jest obecnie drugą co do wielkości kategorią produktów sprzedawanych online (zaraz po elektronice), a przedstawiciele głównych rumuńskich sklepów internetowych uważają, że pion mody ma ogromny potencjał wzrostu i może w kolejnych latach stać się najczęściej sprzedawaną kategorią. Mają solidne podstawy, by tak twierdzić – zmiana lidera w tych kategoriach to charakterystyczny i powtarzalny model przy rozwijających się rynkach e-commerce w całej Europie.
Największe firmy na rynku mody w Rumunii
Badania przeprowadzone przez Statista w 2020 roku wykazały 5 firm, które odnotowały największe przychody. Z raportu wynika, że najbardziej dochodową firmą na rynku mody w Rumunii jest Pepco. Sieć uzyskała 1,38 miliardów rumuńskich lei, co stanowi wartość 279 milionów euro. Tuż obok plasuje się Inditex, którego przychód był niższy o blisko 47 milionów lei (9,48 mln euro). Na miejscu trzecim znalazła się sieć H&M. Tutaj przychód jest o około połowę niższy względem Pepco, bowiem wyniósł on 679 mln lei (137 mln EUR). Na kolejnym miejscu znalazła się sieć C&A z przychodami o wartości 450 milionów lei, co przekłada się na ok. 91 milionów euro. Listę zamyka Peek&Cloppenburg – ich przychody wyniosły około 302 mln lei, co daje 61 mln EUR. Porównując ostatnią pozycję do lidera tabeli, którym jest Pepco, można zauważyć, że różnica jest ponad czterokrotna.

Kanały - mobile czy desktop?
Dylematy kupujących w sieci
Oczekiwania klientów a elektroniczny rynek mody w Rumunii
Płatności
Według badań INS prawie połowa, bo 46 proc. rumuńskich e-kupujących woli płacić za swoje produkty przy odbiorze – to bardzo dużo w porównaniu do zaledwie 11 proc. ogółu Europejczyków wybierających tę metodę płatności. Tylko 1/3 Rumunów płaci za zakupy online kartą, a 16 proc. za pomocą PayPal-a.
Co ciekawe, w Rumunii nadal popularna w jest gotówka – aż 43 proc. respondentów preferuje ten sposób płatności. Więcej osób chętniej płacących gotówką można znaleźć tylko w Niemczech i Austrii (48 proc.), natomiast średnia europejska to 32 procent.
Prognozy
Więcej do przeczytania

PDM czy PIM – Nowe oblicze zarządzania informacjami o produktach
Prowadząc mały czy duży punkt sprzedaży. Stacjonarnie czy przez Internet stajemy przed zadaniami opisywania produktów i budowania ich bazy, która zawiera opisy, zdjęcia. W tradycyjnym ujęciu jest to żmudne zajęcie, jednak z pomocą przychodzą nam systemy jak PDM. Czy wiesz jak radzić sobie z zarządzaniem informacjami o produktach? Sprawdź co jest dla Ciebie odpowiedniejsze.

Omnibus 2023 – czym jest dyrektywa Omnibus i czy jesteś na nią przygotowany?
Wraz z nowym rokiem, w Polskim porządku prawnym pojawiają się nowe rzeczy. W tym implementacja dyrektywy Omnibus. Informowanie o cenach i umieszczanie ich, od teraz jest mocniej określone prawnie. Czym jest dyrektywa Omnibus? Czy dotyczy twojego biznesu, a co najważniejsze przedsiębiorco czy jesteś przygotowany na jej wdrażanie? Sprawdź koniecznie już teraz!

Najważniejsze trendy w Retail 2022
Branża Retail z roku na rok powraca do świetnej kondycji notując wysokie zyski. Czy sam business plan to sposób na sukces? Warto spojrzeć również na trendy jakie panują na rynku, są one często wyznacznikiem pewnych działań na które trzeba zwrócić uwagę. Rynek i Klienci przynoszą nam mnóstwo informacji, które wystarczy przetworzyć i wyciągnąć najważniejsze wartości. Jedną z tych wartości są właśnie trendy. Sprawdź jakie trendy były najważniejsze w 2022 roku!