Rynek mody w Rumunii

Moda jest jedną z przeważających branż wśród konsumentów w Rumunii. Szacuje się, że w 2022 r. przychody w tym segmencie osiągną wartość 3,19 mld USD. Według INS, najbardziej aktywnymi użytkownikami e-sklepów są ludzie w wieku od 16 do 34 lat – stanowią oni 52,3 proc. wszystkich kupujących w sieci. Jak wygląda rynek mody w Rumunii?

Rynek mody goni elektronikę

W 2018 najpopularniejszym rodzajem towarów i usług zakupionych online w Unii Europejskiej były ubrania i artykuły sportowe (64 proc.), a następnie podróże i zakwaterowanie (53 proc.). Jak te statystyki mają się do rumuńskiego rynku e-commerce? Przede wszystkim, następują na nim częste zmiany. Według 2Performant, w 2021 roku średnia wartość zamówienia online zmieniła się niemalże we wszystkich segmentach rynku – na podobnym poziomie została tylko kategoria elektroniki. Największy wzrost odnotowano w kategorii dom i ogród oraz w sklepach z artykułami dla dzieci.

Co ciekawe, na rynku mody nastąpił niewielki spadek wartości konsumenckiego koszyka, ale za to znacznie wzrosła liczba transakcji w tej grupie. Moda jest obecnie drugą co do wielkości kategorią produktów sprzedawanych online (zaraz po elektronice), a przedstawiciele głównych rumuńskich sklepów internetowych uważają, że pion mody ma ogromny potencjał wzrostu i może w kolejnych latach stać się najczęściej sprzedawaną kategorią. Mają solidne podstawy, by tak twierdzić – zmiana lidera w tych kategoriach to charakterystyczny i powtarzalny model przy rozwijających się rynkach e-commerce w całej Europie.

Największe firmy na rynku mody w Rumunii

Badania przeprowadzone przez Statista w 2020 roku wykazały 5 firm, które odnotowały największe przychody. Z raportu wynika, że najbardziej dochodową firmą na rynku mody w Rumunii jest Pepco. Sieć uzyskała 1,38 miliardów rumuńskich lei, co stanowi wartość 279 milionów euro. Tuż obok plasuje się Inditex, którego przychód był niższy o blisko 47 milionów lei (9,48 mln euro). Na miejscu trzecim znalazła się sieć H&M. Tutaj przychód jest o około połowę niższy względem Pepco, bowiem wyniósł on 679 mln lei (137 mln EUR). Na kolejnym miejscu znalazła się sieć C&A z przychodami o wartości 450 milionów lei, co przekłada się na ok. 91 milionów euro. Listę zamyka Peek&Cloppenburg – ich przychody wyniosły około 302 mln lei, co daje 61 mln EUR. Porównując ostatnią pozycję do lidera tabeli, którym jest Pepco, można zauważyć, że różnica jest ponad czterokrotna.

Kanały - mobile czy desktop?

Zarówno na obszarach miejskich, jak i wiejskich, użytkownicy korzystają z sieci przede wszystkim dzięki swoim telefonom komórkowym. Warto o tym pamiętać i zoptymalizować swoją mobilną wersję witryny, aby niepotrzebnie nie tracić klientów. W 2018 r. Rumuni wydali średnio 243 lei (około 52 euro) na zakupy online przy pomocy komputera i 210 lei (około 45 euro) na zamówienia mobilne. Choć 80 proc. ruchu w sklepach internetowych generują telefony komórkowe, Rumuni chętnie dokonują ostatecznego zakupu na desktopie, czyli większym monitorze. Wyjątkiem są tutaj wiodące sklepy online, które mają specjalne dedykowane aplikacje mobilne do zakupów.

Dylematy kupujących w sieci

Dlaczego jeszcze nie wszyscy Rumuni kupują online? Wśród głównych powodów wymienia się nieufność, czy produkty na stronie odpowiadają tym w rzeczywistości (65 proc.), brak możliwości zobaczenia, poczucia i przetestowania produktów (58 proc.), strach przed oszustwami (46 proc.) oraz opłatę za dostawę, która nie została wliczona w cenę (33 proc.). Co może przekonać malkontentów do zmiany zdania? Przede wszystkim konkurencyjna cena w porównaniu ze sklepami stacjonarnymi (65 proc.) oraz szybka dostawa (38 proc.).

Oczekiwania klientów a elektroniczny rynek mody w Rumunii

W ubiegłym roku Rumuni dokonali średnio 9 zakupów rocznie (w 2015 – 8,2). Stają się coraz bardziej wymagającymi użytkownikami. Istotne są dla nich krótki termin dostawy oraz szybka reakcja sklepu na bieżące pytania i problemy – obecnie zdecydowana większość kupujących online (90 proc.) oczekuje odpowiedzi nie później niż tego samego dnia, w którym zadali pytanie. Na podjęcie pozytywnej decyzji zakupowej największy wpływ mają niskie ceny, szybka dostawa i dobra opinia sklepu internetowego. Do czego jeszcze klienci przywiązują dużą wagę? Do jasnej informacji o ostatecznej cenie produktu, do uczciwych zasad dostawy oraz do aktualizacji stanów magazynowych o rozmiarach.

Płatności

Według badań INS prawie połowa, bo 46 proc. rumuńskich e-kupujących woli płacić za swoje produkty przy odbiorze – to bardzo dużo w porównaniu do zaledwie 11 proc. ogółu Europejczyków wybierających tę metodę płatności. Tylko 1/3 Rumunów płaci za zakupy online kartą, a 16 proc. za pomocą PayPal-a.

Co ciekawe, w Rumunii nadal popularna w jest gotówka – aż 43 proc. respondentów preferuje ten sposób płatności. Więcej osób chętniej płacących gotówką można znaleźć tylko w Niemczech i Austrii (48 proc.), natomiast średnia europejska to 32 procent.

Prognozy

Przewiduje się, że w obecnym roku – 2022 – przychody na rumuńskim rynku mody osiągną wartość ponad 14 miliardów lei (ok. 3 mld euro). Rumuńskie miasta pracują nad nowymi rozwiązaniami detalicznymi. Wyzwaniem dla handlu detalicznego będzie ściśle powiązane z zaspokojeniem oczekiwań konsumenckich i mocno odmienne od dotychczasowych zachowania Pokoleń Y oraz X. Do tego naturalnie dochodzą takie elementy, jak: digitalizacja, szybsze łańcuchy dostawy, wielokanałowość, Big Data, ciągły wzrost zastosowań technologicznych skupionych na urządzenia mobilne oraz Internet i wielkość połączeń. To właśnie kluczowe czynniki zmian w najbliższej przyszłości, aby rumuński rynek mody mógł stale wzrastać i się rozwijać.
Facebook
Twitter
LinkedIn

Więcej do przeczytania

PIM a PDM – różnice i korzyści biznesowe

Informacja to najcenniejsza rzecz świata. Świadome zarządzanie informacjami i produktem to klucz do sukcesu w nowoczesnym przedsiębiorstwie. Wykorzystanie odpowiednich narzędzi pozwoli zbudować przewagę konkurencyjną i zwiększyć przychody firmy. Sprawdź już teraz jakie korzyści uzyskasz dzięki wdrożeniu POSitive Retail.

Czytaj więcej >

Jak wybrać i wdrożyć system wspierający ERP w swojej firmie

Rozbudowa i rozwijanie technologii informatycznych dało człowiekowi szanse na stworzenie systemów wspierających funkcjonowanie przedsiębiorstw. Każda firma, która określa się mianem nowoczesnej, aby utrzymać pozycję silnej i stabilnej powinna wdrożyć w swoje działania takie rozwiązania. Wdrożenie i wykorzystywanie systemów wspierających daje wiele więcej korzyści niż się zdaje. Przedstawiamy Bastion ERP.

Czytaj więcej >