Click & Collect w praktyce

Polski rynek e-commerce jeszcze nigdy nie rozwijał się tak dynamicznie. W trakcie pandemii do wirtualnych zakupów przekonało się wielu konsumentów, którzy coraz więcej swoich potrzeb realizują w sieci. Szybki rozwój sektora wspomaga wiele nowych rozwiązań i udogodnień, które mają połączyć tryb online z trybem offline. Odpowiedzią ma być coraz popularniejsza formuła zakupowa click&collect, która przynosi wiele korzyści obu stronom transakcji. Jak w praktyce wygląda to rozwiązanie i czy ma szanse na większy udział w rynku e-commerce?

Click & Collect - szybciej, taniej i wygodniej?

Bezpośredni odbiór zakupów w sklepach stacjonarnych w czasie pandemii był jedną z najpopularniejszych form robienia prostych zakupów spożywczych. To między innymi za ich sprawą wielu klientów chętniej dzisiaj przekłada taką formę dystrybucji na sklepy z innymi artykułami. Obecnie już co dziesiąte zakup odbieramy stacjonarnie. Rosnący trend rozwija się wraz z ponowną dostępnością tradycyjnych sklepów i wdrażaniem przez nie strategii omnichannel. Ponadto z badań nad rynkiem e-commerce wynika, że aż 66 proc. kupujących w Internecie deklaruje, że informacje znalezione w sieci zachęcają ich do odwiedzenia sklepów stacjonarnych. Dla rozwijającej się branży to doskonały moment, aby rozszerzyć dystrybucję o dodatkowy kanał, który jest coraz bardziej popularny wśród kupujących.

Szybsze zakupy w realu?

Forma dystrybucji click&collect to przede wszystkim zbliżenie świata wirtualnego i realnego. Idea robienia zakupów z odbiorem osobistym polega w tym przypadku na udostępnieniu kupującym informacji o dostępności towarów w danym sklepie, możliwości zamówienia do wybranego punktu i zweryfikowania go na miejscu bez konieczności odsyłania. W praktyce oznacza to nie tylko większą satysfakcję klientów, ale także znaczną redukcję porzuconych koszyków w sklepie internetowym. Jakie jeszcze zalety kryją w sobie zakupy click&collect? Jest to między innymi:

  • odciążenie personelu — klient samodzielnie i swobodnie wybiera produkt według oczekiwań. Wspierają go w tym dostosowane treści w sklepie internetowym, które mają pomóc w podjęciu decyzji. Pracownikowi sklepu pozostaje skompletowanie i wydanie zamówienia wraz z ewentualną obsługą zwrotu,
  • szybsza dystrybucja — click&collect udostępnia informację o produktach dostępnych od ręki. W pozostałych przypadkach można zapewnić dystrybucję towaru do sklepu przy okazji dostawy innych produktów,
  • niższe koszty magazynowania — dzięki redystrybucji towarów między oddziałami możliwe jest zredukowanie zapotrzebowania na miejsce magazynowe w centrach logistycznych,
  • mniejsza ilość reklamacji — umożliwienie klientom weryfikacji produktu na miejscu eliminuje większość reklamacji lub umożliwia bezpośrednio wymianę towaru na np. inny rozmiar, model czy wzór.

Jak wdrożyć system Click & Collect?

Najpopularniejszą metodą integracji zakupów online i offline jest udostępnienie takiej opcji zakupowej w sklepie internetowym. W przeciwieństwie do wdrożenia w systemach magazynowych WMS, czy punktach sprzedażowych POS, e-sklep zapewnia największy zasięg. Rozwiązanie wymaga nie tylko pełnej integracji ze sklepem i magazynem, ale także współpracy z personelem. Wykorzystanie strategii omnichannel jest przeznaczone głównie dla rozwijających się sieci, które chcą zwiększyć zasięg i dostępność swoich produktów. Dzięki połączeniu wszystkich kanałów sprzedaży uda się nie tylko przeprowadzić rynkową ekspansję, ale także wykorzystać rosnącą popularność internetowych zakupów.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Więcej do przeczytania

Wyzwania i szanse skutecznego ERP w logistyce 4.0

Skuteczne systemy ERP to podstawa funkcjonowania nowoczesnej firmy. Zastosowanie podejścia Logistyki 4.0, może spowodować przewagę w biznesie. Podejście to pozwala na szeroką wymianę danych między procesami, a także wykorzystywanie danych jeszcze efektywniej. Mocny wzrost rynku otwiera przed nami nowe drzwi, przez które wystarczy przejść.

Czytaj więcej >

Dyrektywa Omnibus – nowe wymogi zarządzania promocjami!

Dyrektywa Omnibus powstała wskutek unijnej inicjatywy Nowego Ładu Konsumenckiego z 2019 roku i wejdzie w życie 28 maja 2022 r. Do tego czasu, kraje członkowskie UE muszą się dostosować, w tym Polska. Celem dyrektywy Omnibus jest próba zapewnienia większej ochrony konsumentom, poprzez zmuszenie przedsiębiorców do prowadzenia przejrzystej i sprawiedliwej polityki cenowej w ramach rynku Unii Europejskiej.

Czytaj więcej >