Click & Collect w praktyce
Polski rynek e-commerce jeszcze nigdy nie rozwijał się tak dynamicznie. W trakcie pandemii do wirtualnych zakupów przekonało się wielu konsumentów, którzy coraz więcej swoich potrzeb realizują w sieci. Szybki rozwój sektora wspomaga wiele nowych rozwiązań i udogodnień, które mają połączyć tryb online z trybem offline. Odpowiedzią ma być coraz popularniejsza formuła zakupowa click&collect, która przynosi wiele korzyści obu stronom transakcji. Jak w praktyce wygląda to rozwiązanie i czy ma szanse na większy udział w rynku e-commerce?
Click & Collect - szybciej, taniej i wygodniej?
Bezpośredni odbiór zakupów w sklepach stacjonarnych w czasie pandemii był jedną z najpopularniejszych form robienia prostych zakupów spożywczych. To między innymi za ich sprawą wielu klientów chętniej dzisiaj przekłada taką formę dystrybucji na sklepy z innymi artykułami. Obecnie już co dziesiąte zakup odbieramy stacjonarnie. Rosnący trend rozwija się wraz z ponowną dostępnością tradycyjnych sklepów i wdrażaniem przez nie strategii omnichannel. Ponadto z badań nad rynkiem e-commerce wynika, że aż 66 proc. kupujących w Internecie deklaruje, że informacje znalezione w sieci zachęcają ich do odwiedzenia sklepów stacjonarnych. Dla rozwijającej się branży to doskonały moment, aby rozszerzyć dystrybucję o dodatkowy kanał, który jest coraz bardziej popularny wśród kupujących.
Szybsze zakupy w realu?
Forma dystrybucji click&collect to przede wszystkim zbliżenie świata wirtualnego i realnego. Idea robienia zakupów z odbiorem osobistym polega w tym przypadku na udostępnieniu kupującym informacji o dostępności towarów w danym sklepie, możliwości zamówienia do wybranego punktu i zweryfikowania go na miejscu bez konieczności odsyłania. W praktyce oznacza to nie tylko większą satysfakcję klientów, ale także znaczną redukcję porzuconych koszyków w sklepie internetowym. Jakie jeszcze zalety kryją w sobie zakupy click&collect? Jest to między innymi:
- odciążenie personelu — klient samodzielnie i swobodnie wybiera produkt według oczekiwań. Wspierają go w tym dostosowane treści w sklepie internetowym, które mają pomóc w podjęciu decyzji. Pracownikowi sklepu pozostaje skompletowanie i wydanie zamówienia wraz z ewentualną obsługą zwrotu,
- szybsza dystrybucja — click&collect udostępnia informację o produktach dostępnych od ręki. W pozostałych przypadkach można zapewnić dystrybucję towaru do sklepu przy okazji dostawy innych produktów,
- niższe koszty magazynowania — dzięki redystrybucji towarów między oddziałami możliwe jest zredukowanie zapotrzebowania na miejsce magazynowe w centrach logistycznych,
- mniejsza ilość reklamacji — umożliwienie klientom weryfikacji produktu na miejscu eliminuje większość reklamacji lub umożliwia bezpośrednio wymianę towaru na np. inny rozmiar, model czy wzór.
Jak wdrożyć system Click & Collect?
Najpopularniejszą metodą integracji zakupów online i offline jest udostępnienie takiej opcji zakupowej w sklepie internetowym. W przeciwieństwie do wdrożenia w systemach magazynowych WMS, czy punktach sprzedażowych POS, e-sklep zapewnia największy zasięg. Rozwiązanie wymaga nie tylko pełnej integracji ze sklepem i magazynem, ale także współpracy z personelem. Wykorzystanie strategii omnichannel jest przeznaczone głównie dla rozwijających się sieci, które chcą zwiększyć zasięg i dostępność swoich produktów. Dzięki połączeniu wszystkich kanałów sprzedaży uda się nie tylko przeprowadzić rynkową ekspansję, ale także wykorzystać rosnącą popularność internetowych zakupów.
Więcej do przeczytania

Wyzwania i szanse skutecznego ERP w logistyce 4.0
Skuteczne systemy ERP to podstawa funkcjonowania nowoczesnej firmy. Zastosowanie podejścia Logistyki 4.0, może spowodować przewagę w biznesie. Podejście to pozwala na szeroką wymianę danych między procesami, a także wykorzystywanie danych jeszcze efektywniej. Mocny wzrost rynku otwiera przed nami nowe drzwi, przez które wystarczy przejść.

Dyrektywa Omnibus – nowe wymogi zarządzania promocjami!
Dyrektywa Omnibus powstała wskutek unijnej inicjatywy Nowego Ładu Konsumenckiego z 2019 roku i wejdzie w życie 28 maja 2022 r. Do tego czasu, kraje członkowskie UE muszą się dostosować, w tym Polska. Celem dyrektywy Omnibus jest próba zapewnienia większej ochrony konsumentom, poprzez zmuszenie przedsiębiorców do prowadzenia przejrzystej i sprawiedliwej polityki cenowej w ramach rynku Unii Europejskiej.

Słowacja – coraz bardziej atrakcyjnym rynkiem dla polskich marek?
Od kilku lat polskie firmy coraz chętniej angażują się w rozwój handlu na Słowacji. Stosunkowo niewielki rynek jest nadal bardzo chłonny, a konsumenci doceniają sprawdzone rozwiązania w Europie Środkowo-Wschodniej. Jaka jest specyfika słowackiego rynku e-commerce i które sektory są otwarte na zagraniczną ekspansję?