Słowacja – coraz bardziej atrakcyjnym rynkiem dla polskich marek?

Od kilku lat polskie firmy coraz chętniej angażują się w rozwój handlu na Słowacji. Stosunkowo niewielki rynek jest nadal bardzo chłonny, a konsumenci doceniają sprawdzone rozwiązania w Europie Środkowo-Wschodniej. Jaka jest specyfika słowackiego rynku e-commerce i które sektory są otwarte na zagraniczną ekspansję?

Słowacja stawia na e-commerce

Wymiana handlowa między Polską a Słowacją jest objęta umową o unikaniu podwójnego opodatkowania, która została przyjęta w 1993 r. Polska jest dla Słowacji jednym z trzech najważniejszych partnerów handlowych, a bilans naszego eksportu na Słowację w 2020 r. wyniósł prawie 11 mld euro. Obecność Słowacji w UE oraz przyjęcie w 2009 roku europejskiej waluty sprawiają, że słowacki rynek, choć stosunkowo niewielki, to jest przede wszystkim łatwo dostępny i coraz bardziej chłonny. Od dekady u naszego południowego sąsiada bardzo dynamicznie rozwija się handel elektroniczny. Szacuje się, że w kraju, który zamieszkuje 5,45 mln ludzi, aż 85 proc. populacji ma stały dostęp do Internetu. W tak bardzo mocno scyfryzowanym społeczeństwie aż 4 mln osób robi zakupy w Internecie. Podobnie, jak w innych krajach, tak i na Słowacji rynek e-commerce dynamicznie rozwinął się w czasie pandemii Covid-19. W 2019 wartość sektora wynosiła szacunkowo 1,3 mld euro, a w czasie pandemii wzrosłą do 1,75 mld euro.

E-handel rozwija się w tym kraju również za sprawą dobrze zoptymalizowanej dystrybucji i dobrej komunikacji pomiędzy największymi miastami — Bratysławą i Koszycami. Polskie inwestycje na słowackim rynku są bardzo ważne i pomagają rozwijać się całej gospodarce. Polacy nie tylko prowadzą ekspansję towarów odzieżowych, ale także bankowych i paliwowych. Pierwszy bank internetowy na Słowacji to polska inicjatywa, a najpopularniejsze stacje benzynowe i markety budowlane również są elementem naszej rodzimej gospodarki. Pomagamy naszym sąsiadom rozwijać także sieci logistyczne, które od początku były dostosowywane do optymalizacji pod kątem e-commerce. Z każdym rokiem liczba sklepów internetowych na Słowacji rośnie, a przekonanie do zagranicznych produktów otwiera sektor dla polskich marek.

Słowacy na zakupach

Pod względem nawyków i zwyczajów zakupowych Słowacy są bardzo podobni do swoich zachodnich sąsiadów — Czechów. Pojawienie się polskich banków na Słowacji skutkuje również upowszechnieniem nowych narzędzi płatniczych, które szybko zyskują na popularności. Szacuje się, że obecnie w słowackim e-commerce funkcjonuje blisko 10 000 sklepów internetowych, ale niewiele z nich spełnia najważniejsze dla tamtejszych klientów wymagania. Jednym z nich jest responsywna wersja sklepu, która pozwala na robienie zakupów za pośrednictwem smartfonu. Taką formę wybiera aż 65 proc. kupujących. Najważniejszym faktorem przy podejmowaniu decyzji zakupowych jest cena i dostępność towaru. Najwięcej porzuceń wirtualnych koszyków ma miejsce po uzyskaniu informacji o niedostępności produktu lub długim czasie oczekiwania.

Szczególnie ważna dla kupujących jest również darmowa dostawa i pozytywne opinie w Internecie, które pozwalają kupującym na weryfikację sklepu. Popularnym trendem jest świadomość ekologiczna i skłonność do płacenia wyższej ceny w zamian za gwarancje pozytywnego wpływu na środowisko. Słowacy są ponadto na etapie poznawania programów lojalnościowych, które dają im dodatkowe korzyści podczas lojalnego dokonywania zakupów. Dobrze rozwinięte narzędzia, z których sprzedawcy korzystają na rodzimym rynku, z pewnością dadzą bezpośrednią przewagę przy rozszerzeniu sprzedaży na słowacki rynek.

Najpopularniejsze segmenty e-handlu

Słowacy są w pełni przekonani do wirtualnych zakupów, ale z bieżących badań nad tamtejszym rynkiem wynika, że liczba ofert sklepów nadal jest niewystarczająca. Szukając produktów w najlepszym stosunku jakości do ceny, Słowacy chętnie posiłkują się kilkoma popularnymi porównywarkami cenowymi. Dominują w nich jednak te same sklepy, których oferta rzadko jest zadowalająca dla kupujących. Słowacy oczekują od rynku e-commerce bogactwa ofert i różnorodności produktów. Dlatego są tak bardzo otwarci na oferty zagranicznych sklepów. Do najpopularniejszych segmentów należą przede wszystkim: odzież, obuwie, kosmetyki i elektronika. To właśnie w tych obszarach handlu polskie firmy szukają rynków zbytu. Skutkuje to nie tylko tworzeniem dedykowanych stron internetowych, ale zwłaszcza magazynów spedycyjnych. To przede wszystkim dowód na długotrwały i stabilny udział w słowacki handlu elektronicznym.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Więcej do przeczytania

Jak wdrożenie w sklepie RFID może zwiększyć sprzedaż?

RFID (Radio-Frequency Identification) to technologia automatycznej identyfikacji i śledzenia przedmiotów za pomocą fal radiowych. W skrócie, systemy RFID umożliwiają bezprzewodowe odczytywanie danych przechowywanych na tagach RFID, które są przyczepione do różnych przedmiotów lub wbudowane w nie. Tagi RFID zawierają unikalny identyfikator, który może być odczytany przez czytnik RFID za pomocą fal radiowych.

Czytaj więcej >

Rewolucyjne e-paragony: kiedy pożegnamy się z papierem?

E-paragony to innowacyjna metoda rejestrowania transakcji, eliminująca potrzebę przechowywania tradycyjnych paragonów papierowych. Dzięki niej w przyszłości osiągniemy większą efektywność w procesie dokumentacji oraz zminimalizujemy wpływ na środowisko. Nowe podejście przynosi korzyści zarówno przedsiębiorcom, jak i klientom, poprzez ułatwiony dostęp do historii transakcji oraz redukcję biurokracji. Zapraszam do lektury, aby poznać pełen zakres zalet, jakie niesie ze sobą wdrożenie e-paragonów w naszym kraju.

Czytaj więcej >

Bezpieczeństwo danych w systemie ERP a RODO

Bezpieczeństwo danych w systemie ERP to kluczowa kwestia, która wymaga stałego nadzoru. Wprowadzenie unijnych regulacji RODO skupia uwagę na ochronie danych osobowych, jednak ostatnie wycieki danych dowodzą, że bezpieczeństwo to nie tylko jednorazowe działanie. Sprawdź już teraz jakie niebezpieczeństwa niesie za sobą obrót danymi oraz na co musisz przygotować się w obliczu RODO.

Czytaj więcej >