Słowacja – coraz bardziej atrakcyjnym rynkiem dla polskich marek?
Od kilku lat polskie firmy coraz chętniej angażują się w rozwój handlu na Słowacji. Stosunkowo niewielki rynek jest nadal bardzo chłonny, a konsumenci doceniają sprawdzone rozwiązania w Europie Środkowo-Wschodniej. Jaka jest specyfika słowackiego rynku e-commerce i które sektory są otwarte na zagraniczną ekspansję?
Słowacja stawia na e-commerce
Wymiana handlowa między Polską a Słowacją jest objęta umową o unikaniu podwójnego opodatkowania, która została przyjęta w 1993 r. Polska jest dla Słowacji jednym z trzech najważniejszych partnerów handlowych, a bilans naszego eksportu na Słowację w 2020 r. wyniósł prawie 11 mld euro. Obecność Słowacji w UE oraz przyjęcie w 2009 roku europejskiej waluty sprawiają, że słowacki rynek, choć stosunkowo niewielki, to jest przede wszystkim łatwo dostępny i coraz bardziej chłonny. Od dekady u naszego południowego sąsiada bardzo dynamicznie rozwija się handel elektroniczny. Szacuje się, że w kraju, który zamieszkuje 5,45 mln ludzi, aż 85 proc. populacji ma stały dostęp do Internetu. W tak bardzo mocno scyfryzowanym społeczeństwie aż 4 mln osób robi zakupy w Internecie. Podobnie, jak w innych krajach, tak i na Słowacji rynek e-commerce dynamicznie rozwinął się w czasie pandemii Covid-19. W 2019 wartość sektora wynosiła szacunkowo 1,3 mld euro, a w czasie pandemii wzrosłą do 1,75 mld euro.
E-handel rozwija się w tym kraju również za sprawą dobrze zoptymalizowanej dystrybucji i dobrej komunikacji pomiędzy największymi miastami — Bratysławą i Koszycami. Polskie inwestycje na słowackim rynku są bardzo ważne i pomagają rozwijać się całej gospodarce. Polacy nie tylko prowadzą ekspansję towarów odzieżowych, ale także bankowych i paliwowych. Pierwszy bank internetowy na Słowacji to polska inicjatywa, a najpopularniejsze stacje benzynowe i markety budowlane również są elementem naszej rodzimej gospodarki. Pomagamy naszym sąsiadom rozwijać także sieci logistyczne, które od początku były dostosowywane do optymalizacji pod kątem e-commerce. Z każdym rokiem liczba sklepów internetowych na Słowacji rośnie, a przekonanie do zagranicznych produktów otwiera sektor dla polskich marek.
Słowacy na zakupach
Pod względem nawyków i zwyczajów zakupowych Słowacy są bardzo podobni do swoich zachodnich sąsiadów — Czechów. Pojawienie się polskich banków na Słowacji skutkuje również upowszechnieniem nowych narzędzi płatniczych, które szybko zyskują na popularności. Szacuje się, że obecnie w słowackim e-commerce funkcjonuje blisko 10 000 sklepów internetowych, ale niewiele z nich spełnia najważniejsze dla tamtejszych klientów wymagania. Jednym z nich jest responsywna wersja sklepu, która pozwala na robienie zakupów za pośrednictwem smartfonu. Taką formę wybiera aż 65 proc. kupujących. Najważniejszym faktorem przy podejmowaniu decyzji zakupowych jest cena i dostępność towaru. Najwięcej porzuceń wirtualnych koszyków ma miejsce po uzyskaniu informacji o niedostępności produktu lub długim czasie oczekiwania.
Szczególnie ważna dla kupujących jest również darmowa dostawa i pozytywne opinie w Internecie, które pozwalają kupującym na weryfikację sklepu. Popularnym trendem jest świadomość ekologiczna i skłonność do płacenia wyższej ceny w zamian za gwarancje pozytywnego wpływu na środowisko. Słowacy są ponadto na etapie poznawania programów lojalnościowych, które dają im dodatkowe korzyści podczas lojalnego dokonywania zakupów. Dobrze rozwinięte narzędzia, z których sprzedawcy korzystają na rodzimym rynku, z pewnością dadzą bezpośrednią przewagę przy rozszerzeniu sprzedaży na słowacki rynek.
Najpopularniejsze segmenty e-handlu
Słowacy są w pełni przekonani do wirtualnych zakupów, ale z bieżących badań nad tamtejszym rynkiem wynika, że liczba ofert sklepów nadal jest niewystarczająca. Szukając produktów w najlepszym stosunku jakości do ceny, Słowacy chętnie posiłkują się kilkoma popularnymi porównywarkami cenowymi. Dominują w nich jednak te same sklepy, których oferta rzadko jest zadowalająca dla kupujących. Słowacy oczekują od rynku e-commerce bogactwa ofert i różnorodności produktów. Dlatego są tak bardzo otwarci na oferty zagranicznych sklepów. Do najpopularniejszych segmentów należą przede wszystkim: odzież, obuwie, kosmetyki i elektronika. To właśnie w tych obszarach handlu polskie firmy szukają rynków zbytu. Skutkuje to nie tylko tworzeniem dedykowanych stron internetowych, ale zwłaszcza magazynów spedycyjnych. To przede wszystkim dowód na długotrwały i stabilny udział w słowacki handlu elektronicznym.
Więcej do przeczytania

Szansa na dofinansowanie dla firm z województwa! – Przemysł 4.0
Automatyzacja w nowoczesnej firmie to kluczowy element strategii biznesowej, kształtujący jej efektywność i konkurencyjność. Zautomatyzowane procesy przynoszą oszczędności czasu i zasobów, podnosząc produktywność pracowników i redukując koszty. Jednak warto zauważyć, że teraz jest szczególnie korzystny moment na automatyzację, dzięki dostępnym dofinansowaniom. Województwo Łódzkie oferuje przedsiębiorcom nawet 1 mln zł wsparcia na modernizację i robotyzację działań w kierunku Przemysłu 4.0.

Jaki sklep internetowy wybrać przy prowadzeniu działalności?
Jeśli prowadzisz działalność e-commerce, musisz wybrać odpowiedni sklep internetowy. W Polsce działa już ponad 55 tysięcy sklepów online, a popularność zakupów online rośnie. Sprawdź do czego musisz się przygotować oraz jakie najlepsze narzędzia wybrać, aby skalować swój biznes na dzisiejszym rynku. Na co zwrócić uwagę, aby odnieść sukces.

Opinie klientów Zalando – główne czynniki zadowolenia
Opinie klientów od lat kształtują popularności sklepów Internetowych. Każdy człowiek poszukujący przedmiotów do kupienia zwraca uwagę właśnie na opinie. To właśnie opinie kształtują w konsumentach lojalność oraz zachęcają innych do zakupu. Firma Zalando to jeden z największych sklepów w Europie gromadzący tysiące opinii. Sprawdź jakie czynniki wpływają na zadowolenie Klientów właśnie w niej!