Słowacja – coraz bardziej atrakcyjnym rynkiem dla polskich marek?
Od kilku lat polskie firmy coraz chętniej angażują się w rozwój handlu na Słowacji. Stosunkowo niewielki rynek jest nadal bardzo chłonny, a konsumenci doceniają sprawdzone rozwiązania w Europie Środkowo-Wschodniej. Jaka jest specyfika słowackiego rynku e-commerce i które sektory są otwarte na zagraniczną ekspansję?
Słowacja stawia na e-commerce
Wymiana handlowa między Polską a Słowacją jest objęta umową o unikaniu podwójnego opodatkowania, która została przyjęta w 1993 r. Polska jest dla Słowacji jednym z trzech najważniejszych partnerów handlowych, a bilans naszego eksportu na Słowację w 2020 r. wyniósł prawie 11 mld euro. Obecność Słowacji w UE oraz przyjęcie w 2009 roku europejskiej waluty sprawiają, że słowacki rynek, choć stosunkowo niewielki, to jest przede wszystkim łatwo dostępny i coraz bardziej chłonny. Od dekady u naszego południowego sąsiada bardzo dynamicznie rozwija się handel elektroniczny. Szacuje się, że w kraju, który zamieszkuje 5,45 mln ludzi, aż 85 proc. populacji ma stały dostęp do Internetu. W tak bardzo mocno scyfryzowanym społeczeństwie aż 4 mln osób robi zakupy w Internecie. Podobnie, jak w innych krajach, tak i na Słowacji rynek e-commerce dynamicznie rozwinął się w czasie pandemii Covid-19. W 2019 wartość sektora wynosiła szacunkowo 1,3 mld euro, a w czasie pandemii wzrosłą do 1,75 mld euro.
E-handel rozwija się w tym kraju również za sprawą dobrze zoptymalizowanej dystrybucji i dobrej komunikacji pomiędzy największymi miastami — Bratysławą i Koszycami. Polskie inwestycje na słowackim rynku są bardzo ważne i pomagają rozwijać się całej gospodarce. Polacy nie tylko prowadzą ekspansję towarów odzieżowych, ale także bankowych i paliwowych. Pierwszy bank internetowy na Słowacji to polska inicjatywa, a najpopularniejsze stacje benzynowe i markety budowlane również są elementem naszej rodzimej gospodarki. Pomagamy naszym sąsiadom rozwijać także sieci logistyczne, które od początku były dostosowywane do optymalizacji pod kątem e-commerce. Z każdym rokiem liczba sklepów internetowych na Słowacji rośnie, a przekonanie do zagranicznych produktów otwiera sektor dla polskich marek.
Słowacy na zakupach
Pod względem nawyków i zwyczajów zakupowych Słowacy są bardzo podobni do swoich zachodnich sąsiadów — Czechów. Pojawienie się polskich banków na Słowacji skutkuje również upowszechnieniem nowych narzędzi płatniczych, które szybko zyskują na popularności. Szacuje się, że obecnie w słowackim e-commerce funkcjonuje blisko 10 000 sklepów internetowych, ale niewiele z nich spełnia najważniejsze dla tamtejszych klientów wymagania. Jednym z nich jest responsywna wersja sklepu, która pozwala na robienie zakupów za pośrednictwem smartfonu. Taką formę wybiera aż 65 proc. kupujących. Najważniejszym faktorem przy podejmowaniu decyzji zakupowych jest cena i dostępność towaru. Najwięcej porzuceń wirtualnych koszyków ma miejsce po uzyskaniu informacji o niedostępności produktu lub długim czasie oczekiwania.
Szczególnie ważna dla kupujących jest również darmowa dostawa i pozytywne opinie w Internecie, które pozwalają kupującym na weryfikację sklepu. Popularnym trendem jest świadomość ekologiczna i skłonność do płacenia wyższej ceny w zamian za gwarancje pozytywnego wpływu na środowisko. Słowacy są ponadto na etapie poznawania programów lojalnościowych, które dają im dodatkowe korzyści podczas lojalnego dokonywania zakupów. Dobrze rozwinięte narzędzia, z których sprzedawcy korzystają na rodzimym rynku, z pewnością dadzą bezpośrednią przewagę przy rozszerzeniu sprzedaży na słowacki rynek.
Najpopularniejsze segmenty e-handlu
Słowacy są w pełni przekonani do wirtualnych zakupów, ale z bieżących badań nad tamtejszym rynkiem wynika, że liczba ofert sklepów nadal jest niewystarczająca. Szukając produktów w najlepszym stosunku jakości do ceny, Słowacy chętnie posiłkują się kilkoma popularnymi porównywarkami cenowymi. Dominują w nich jednak te same sklepy, których oferta rzadko jest zadowalająca dla kupujących. Słowacy oczekują od rynku e-commerce bogactwa ofert i różnorodności produktów. Dlatego są tak bardzo otwarci na oferty zagranicznych sklepów. Do najpopularniejszych segmentów należą przede wszystkim: odzież, obuwie, kosmetyki i elektronika. To właśnie w tych obszarach handlu polskie firmy szukają rynków zbytu. Skutkuje to nie tylko tworzeniem dedykowanych stron internetowych, ale zwłaszcza magazynów spedycyjnych. To przede wszystkim dowód na długotrwały i stabilny udział w słowacki handlu elektronicznym.
Więcej do przeczytania
Zastosowania KAS Samoobsługowych w branży retail: Kasa Samoobsługowa – przyszłość czy teraźniejszość?
W ostatnich latach technologia KAS (Kasa Samoobsługowa) zyskuje na popularności w branży retail. Coraz więcej sklepów decyduje się na wprowadzenie samoobsługowych punktów kasowych, co staje się nie tylko odpowiedzią na potrzeby klientów, ale również próbą zwiększenia efektywności operacyjnej.
PIM – Product Information Management – 10 najczęstszych pytań!
RFID (Radio-Frequency Identification) to technologia automatycznej identyfikacji i śledzenia przedmiotów za pomocą fal radiowych. W skrócie, systemy RFID umożliwiają bezprzewodowe odczytywanie danych przechowywanych na tagach RFID, które są przyczepione do różnych przedmiotów lub wbudowane w nie. Tagi RFID zawierają unikalny identyfikator, który może być odczytany przez czytnik RFID za pomocą fal radiowych.
Jak wdrożenie w sklepie RFID może zwiększyć sprzedaż?
RFID (Radio-Frequency Identification) to technologia automatycznej identyfikacji i śledzenia przedmiotów za pomocą fal radiowych. W skrócie, systemy RFID umożliwiają bezprzewodowe odczytywanie danych przechowywanych na tagach RFID, które są przyczepione do różnych przedmiotów lub wbudowane w nie. Tagi RFID zawierają unikalny identyfikator, który może być odczytany przez czytnik RFID za pomocą fal radiowych.