Słowacja – coraz bardziej atrakcyjnym rynkiem dla polskich marek?

Od kilku lat polskie firmy coraz chętniej angażują się w rozwój handlu na Słowacji. Stosunkowo niewielki rynek jest nadal bardzo chłonny, a konsumenci doceniają sprawdzone rozwiązania w Europie Środkowo-Wschodniej. Jaka jest specyfika słowackiego rynku e-commerce i które sektory są otwarte na zagraniczną ekspansję?

Słowacja stawia na e-commerce

Wymiana handlowa między Polską a Słowacją jest objęta umową o unikaniu podwójnego opodatkowania, która została przyjęta w 1993 r. Polska jest dla Słowacji jednym z trzech najważniejszych partnerów handlowych, a bilans naszego eksportu na Słowację w 2020 r. wyniósł prawie 11 mld euro. Obecność Słowacji w UE oraz przyjęcie w 2009 roku europejskiej waluty sprawiają, że słowacki rynek, choć stosunkowo niewielki, to jest przede wszystkim łatwo dostępny i coraz bardziej chłonny. Od dekady u naszego południowego sąsiada bardzo dynamicznie rozwija się handel elektroniczny. Szacuje się, że w kraju, który zamieszkuje 5,45 mln ludzi, aż 85 proc. populacji ma stały dostęp do Internetu. W tak bardzo mocno scyfryzowanym społeczeństwie aż 4 mln osób robi zakupy w Internecie. Podobnie, jak w innych krajach, tak i na Słowacji rynek e-commerce dynamicznie rozwinął się w czasie pandemii Covid-19. W 2019 wartość sektora wynosiła szacunkowo 1,3 mld euro, a w czasie pandemii wzrosłą do 1,75 mld euro.

E-handel rozwija się w tym kraju również za sprawą dobrze zoptymalizowanej dystrybucji i dobrej komunikacji pomiędzy największymi miastami — Bratysławą i Koszycami. Polskie inwestycje na słowackim rynku są bardzo ważne i pomagają rozwijać się całej gospodarce. Polacy nie tylko prowadzą ekspansję towarów odzieżowych, ale także bankowych i paliwowych. Pierwszy bank internetowy na Słowacji to polska inicjatywa, a najpopularniejsze stacje benzynowe i markety budowlane również są elementem naszej rodzimej gospodarki. Pomagamy naszym sąsiadom rozwijać także sieci logistyczne, które od początku były dostosowywane do optymalizacji pod kątem e-commerce. Z każdym rokiem liczba sklepów internetowych na Słowacji rośnie, a przekonanie do zagranicznych produktów otwiera sektor dla polskich marek.

Słowacy na zakupach

Pod względem nawyków i zwyczajów zakupowych Słowacy są bardzo podobni do swoich zachodnich sąsiadów — Czechów. Pojawienie się polskich banków na Słowacji skutkuje również upowszechnieniem nowych narzędzi płatniczych, które szybko zyskują na popularności. Szacuje się, że obecnie w słowackim e-commerce funkcjonuje blisko 10 000 sklepów internetowych, ale niewiele z nich spełnia najważniejsze dla tamtejszych klientów wymagania. Jednym z nich jest responsywna wersja sklepu, która pozwala na robienie zakupów za pośrednictwem smartfonu. Taką formę wybiera aż 65 proc. kupujących. Najważniejszym faktorem przy podejmowaniu decyzji zakupowych jest cena i dostępność towaru. Najwięcej porzuceń wirtualnych koszyków ma miejsce po uzyskaniu informacji o niedostępności produktu lub długim czasie oczekiwania.

Szczególnie ważna dla kupujących jest również darmowa dostawa i pozytywne opinie w Internecie, które pozwalają kupującym na weryfikację sklepu. Popularnym trendem jest świadomość ekologiczna i skłonność do płacenia wyższej ceny w zamian za gwarancje pozytywnego wpływu na środowisko. Słowacy są ponadto na etapie poznawania programów lojalnościowych, które dają im dodatkowe korzyści podczas lojalnego dokonywania zakupów. Dobrze rozwinięte narzędzia, z których sprzedawcy korzystają na rodzimym rynku, z pewnością dadzą bezpośrednią przewagę przy rozszerzeniu sprzedaży na słowacki rynek.

Najpopularniejsze segmenty e-handlu

Słowacy są w pełni przekonani do wirtualnych zakupów, ale z bieżących badań nad tamtejszym rynkiem wynika, że liczba ofert sklepów nadal jest niewystarczająca. Szukając produktów w najlepszym stosunku jakości do ceny, Słowacy chętnie posiłkują się kilkoma popularnymi porównywarkami cenowymi. Dominują w nich jednak te same sklepy, których oferta rzadko jest zadowalająca dla kupujących. Słowacy oczekują od rynku e-commerce bogactwa ofert i różnorodności produktów. Dlatego są tak bardzo otwarci na oferty zagranicznych sklepów. Do najpopularniejszych segmentów należą przede wszystkim: odzież, obuwie, kosmetyki i elektronika. To właśnie w tych obszarach handlu polskie firmy szukają rynków zbytu. Skutkuje to nie tylko tworzeniem dedykowanych stron internetowych, ale zwłaszcza magazynów spedycyjnych. To przede wszystkim dowód na długotrwały i stabilny udział w słowacki handlu elektronicznym.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Więcej do przeczytania

Wyzwania i szanse skutecznego ERP w logistyce 4.0

Skuteczne systemy ERP to podstawa funkcjonowania nowoczesnej firmy. Zastosowanie podejścia Logistyki 4.0, może spowodować przewagę w biznesie. Podejście to pozwala na szeroką wymianę danych między procesami, a także wykorzystywanie danych jeszcze efektywniej. Mocny wzrost rynku otwiera przed nami nowe drzwi, przez które wystarczy przejść.

Czytaj więcej >

Dyrektywa Omnibus – nowe wymogi zarządzania promocjami!

Dyrektywa Omnibus powstała wskutek unijnej inicjatywy Nowego Ładu Konsumenckiego z 2019 roku i wejdzie w życie 28 maja 2022 r. Do tego czasu, kraje członkowskie UE muszą się dostosować, w tym Polska. Celem dyrektywy Omnibus jest próba zapewnienia większej ochrony konsumentom, poprzez zmuszenie przedsiębiorców do prowadzenia przejrzystej i sprawiedliwej polityki cenowej w ramach rynku Unii Europejskiej.

Czytaj więcej >

Click & Collect w praktyce

Polski rynek e-commerce jeszcze nigdy nie rozwijał się tak dynamicznie. W trakcie pandemii do wirtualnych zakupów przekonało się wielu konsumentów, którzy coraz więcej swoich potrzeb realizują w sieci. Szybki rozwój sektora wspomaga wiele nowych rozwiązań i udogodnień, które mają połączyć tryb online z trybem offline. Odpowiedzią ma być coraz popularniejsza formuła zakupowa Click & Collect, która przynosi wiele korzyści obu stronom transakcji. Jak w praktyce wygląda to rozwiązanie i czy ma szanse na większy udział w rynku e-commerce?

Czytaj więcej >