Strategie sklepów stacjonarnych — jak wygrać rywalizację ze sklepem internetowym

Rywalizacja sklepów stacjonarnych i internetowych o klienta z roku na rok jest wyraźniejsza. Dynamiczny rozwój Internetu sprawił, że rynek e-commerce poszerza się, co zagraża tradycyjnym sklepom.

W jednym wcześniejszych naszych artykułów analizowaliśmy, czy warto otworzyć własny sklep stacjonarny, dziś przyjrzymy się strategiom sklepów stacjonarnych. Co przyciąga klientów do stacjonarnych sklepów? Jak wygrać walkę o klienta ze sklepem internetowym?

Rynek pełen wyzwań

Współczesny rynek zmienił się mocno dla przedsiębiorców z branży detalicznej. Pojawienie się branży e-commerce (sprzedaży internetowej) zagroziło pozycję detalistów i zmusiło ich do zmienienia strategii. Mobilne zakupy oferują wiele interesujących rozwiązań, przedsiębiorcy, którzy przenieśli swój biznes do Internetu, zazwyczaj oferują więcej produktów, niższe ceny oraz atrakcyjne rabaty. Coraz częściej potencjalny klient otrzymuje darmową dostawę, jeśli koszt zakupów przekroczy daną kwotę. Nic więc dziwnego, że zakupy dokonywane w domu to szybka i wygodna opcja, po którą sięga coraz więcej osób.

Dynamiczny rozwój sklepów internetowych wymusił na detalistach konieczność znalezienia sposobów na przyciągnięcie nowych klientów. Właściciele tradycyjnych sklepów korzystają z różnych strategii, dzięki którym klient zostawi pieniądze w ich sklepie, a nie wpłaci ich na konto konkurencji. To trudne, w szczególności, że zwiększa się zjawisko tzw. showroomingu. Showrooming to zmora wielu przedsiębiorców, polega na tym, że klient odwiedza sklep stacjonarny w celu sprawdzenia interesującego go produktu, a zakupu dokonuje już w Internecie. Na szczęście, są sposoby, dzięki którym można zachęcić klienta do tradycyjnej formy zakupów.

Niech Internet stanie się źródłem zysków, a nie strat

W dzisiejszym marketingu najważniejsza jest personalizacja doświadczeń zakupowych. Klient nie chce być jedną z wielu osób, które robią zakupy. Chce czuć się doceniany, a oferta, która jest dopasowana do jego potrzeb oraz zainteresowań, zachęca go do wydawania większych kwot.  Jak stworzyć ofertę, która będzie dostosowana do Twojej grupy docelowej? W początkowym etapie pomoże Ci w tym… Internet.

Kanał, który wydaje się źródłem Twoich problemów, może pomóc Ci w zdobywaniu klientów. Kampanie reklamowe przeprowadzane online pozwolą Ci zwiększyć sprzedaż w sklepie stacjonarnym. Istnieje kilka sposobów, dzięki którym możesz wykorzystać Internet na własną korzyść.

Jednym z nich jest budowanie marki poprzez media społecznościowe. Facebook, Instagram czy Pinterest to doskonałe portale, dzięki którym możesz być na bieżąco ze swoimi klientami. Z ich pomocą możesz publikować zdjęcia najnowszych kolekcji/produktów, informować o rabatach czy przypominać o zbliżających się promocjach.

Pomogą Ci też płatne reklamy. Ważne jest, by reklamy były dostosowane do grup docelowej oraz odpowiedniego obszaru, w którym mogą znajdować się klienci. Nie ma sensu wyświetlać reklamy osobom z Zakopanego, jeśli Twój sklep znajduje się w Gdańsku. Pamiętaj też o tym, by na bieżąco obserwować rezultaty. Jeśli nie masz wiedzy w tym zakresie, zgłoś się do profesjonalistów z agencji marketingowych.

Jeśli posiadasz sklep stacjonarny i internetowy, to dobrym pomysłem jest wprowadzenie modelu zakupów Kliknij i odbierz. Ten rodzaj sprzedaży preferują księgarnie lub sklepy multimedialne. Schemat jest prosty, klient zamawia produkt przez Internet, a odbiera go w punkcie stacjonarnym. Dobrym rozwiązaniem jest też wprowadzenie produktów, które są dostępne wyłącznie w sklepie stacjonarnym.

Co z trybem offline?

Nie samym Internetem człowiek żyje, więc nie można ograniczać strategie sklepów stacjonarnych wyłącznie do trybu online. Strategie możesz wprowadzać też bezpośrednio do punktu sklepu.

Jedną z nich jest cyfryzacja procesów sprzedażowych. Nie mamy tu na myśli jedynie terminali płatniczych, bo w większości placówek jest to już norma, ale przede wszystkim chodzi nam o specjalistyczne systemy. Z ich pomocą zarządzanie siecią sprzedaży będzie niezwykle proste.

Kolejną kwestią, dzięki której zwiększyć sprzedaż, jest dobre rozplanowanie przestrzeni sklepowej. Czasami drobne poprawki mogą zwiększyć sprzedaż. Jedną z podstawowych zasad jest umieszczenie najważniejszych produktów na wysokości wzroku – aż 65 proc. społeczeństwa jest wzrokowcami, dlatego też dobrze jest wykorzystać ten fakt.

Oczywiście, musisz też zadbać o odpowiednie otoczenie. Wymienić tutaj można muzykę, oświetlenie (które podkreśli ekspozycję), czy nawet zapach. Dobrym pomysłem jest też prowadzenie degustacji dla klientów, jeśli prowadzisz sklep z żywnością.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Więcej do przeczytania

optymalizacja procesów magazynowych

System WMS czyli skuteczna optymalizacja procesów magazynowych

System WMS to program do zarządzania ruchem produktów w magazynach, wykorzystywany w szeroko rozumianej logistyce. Szczególnym zadaniem realizowanym w ramach systemów WMS jest bezbłędna lokalizacja towarów oraz kontrola przebiegu obrotu magazynowego. Za pomocą systemu WMS możliwa jest kontrola ilościowa i asortymentowa przyjmowanego do magazynu towaru, np. pod kątem zgodności dostawy z dokonanym wcześniej zamówieniem.

Czytaj więcej >

Jak obecna sytuacja na rynku wpłynęła na systemy lojalnościowe?

Trwająca wciąż pandemia koronawirusa poza kryzysem gospodarki wymusiła wprowadzenie szeregu rozwiązań, które pomogły przetrwać wielu firmom. Dzięki nowym działaniom udaje się nie tylko zachować stabilność finansową, ale także podtrzymać kluczową w tym okresie – relację z klientem. Jak dziś optymalizować swoje systemy lojalnościowe i łączyć sprzedaż wirtualną ze sprzedażą stacjonarną?

Czytaj więcej >

Zwroty – jak skutecznie przyśpieszyć proces?

Logistyka stanu magazynowego to ogromne wyzwanie dla każdego przedsiębiorstwa zajmującego się dystrybucją bezpośrednią. Wszystkie działania marketingowe, produkcyjne czy sprzedażowe mogą być nieefektywne bez sprawnej i szybkiej obsługi stanów magazynowych. Jednym z procesów, które są obsługiwane przez pracowników logistycznych są zwroty. Jak przyspieszyć ich obsługę i zapewnić płynność ewidencyjną?

Czytaj więcej >