Strategie sklepów stacjonarnych — jak wygrać rywalizację ze sklepem internetowym
W jednym wcześniejszych naszych artykułów analizowaliśmy, czy warto otworzyć własny sklep stacjonarny, dziś przyjrzymy się strategiom sklepów stacjonarnych. Co przyciąga klientów do stacjonarnych sklepów? Jak wygrać walkę o klienta ze sklepem internetowym?
Rynek pełen wyzwań
Współczesny rynek zmienił się mocno dla przedsiębiorców z branży detalicznej. Pojawienie się branży e-commerce (sprzedaży internetowej) zagroziło pozycję detalistów i zmusiło ich do zmienienia strategii. Mobilne zakupy oferują wiele interesujących rozwiązań, przedsiębiorcy, którzy przenieśli swój biznes do Internetu, zazwyczaj oferują więcej produktów, niższe ceny oraz atrakcyjne rabaty. Coraz częściej potencjalny klient otrzymuje darmową dostawę, jeśli koszt zakupów przekroczy daną kwotę. Nic więc dziwnego, że zakupy dokonywane w domu to szybka i wygodna opcja, po którą sięga coraz więcej osób.
Dynamiczny rozwój sklepów internetowych wymusił na detalistach konieczność znalezienia sposobów na przyciągnięcie nowych klientów. Właściciele tradycyjnych sklepów korzystają z różnych strategii, dzięki którym klient zostawi pieniądze w ich sklepie, a nie wpłaci ich na konto konkurencji. To trudne, w szczególności, że zwiększa się zjawisko tzw. showroomingu. Showrooming to zmora wielu przedsiębiorców, polega na tym, że klient odwiedza sklep stacjonarny w celu sprawdzenia interesującego go produktu, a zakupu dokonuje już w Internecie. Na szczęście, są sposoby, dzięki którym można zachęcić klienta do tradycyjnej formy zakupów.
Niech Internet stanie się źródłem zysków, a nie strat
W dzisiejszym marketingu najważniejsza jest personalizacja doświadczeń zakupowych. Klient nie chce być jedną z wielu osób, które robią zakupy. Chce czuć się doceniany, a oferta, która jest dopasowana do jego potrzeb oraz zainteresowań, zachęca go do wydawania większych kwot. Jak stworzyć ofertę, która będzie dostosowana do Twojej grupy docelowej? W początkowym etapie pomoże Ci w tym… Internet.
Kanał, który wydaje się źródłem Twoich problemów, może pomóc Ci w zdobywaniu klientów. Kampanie reklamowe przeprowadzane online pozwolą Ci zwiększyć sprzedaż w sklepie stacjonarnym. Istnieje kilka sposobów, dzięki którym możesz wykorzystać Internet na własną korzyść.
Jednym z nich jest budowanie marki poprzez media społecznościowe. Facebook, Instagram czy Pinterest to doskonałe portale, dzięki którym możesz być na bieżąco ze swoimi klientami. Z ich pomocą możesz publikować zdjęcia najnowszych kolekcji/produktów, informować o rabatach czy przypominać o zbliżających się promocjach.
Pomogą Ci też płatne reklamy. Ważne jest, by reklamy były dostosowane do grup docelowej oraz odpowiedniego obszaru, w którym mogą znajdować się klienci. Nie ma sensu wyświetlać reklamy osobom z Zakopanego, jeśli Twój sklep znajduje się w Gdańsku. Pamiętaj też o tym, by na bieżąco obserwować rezultaty. Jeśli nie masz wiedzy w tym zakresie, zgłoś się do profesjonalistów z agencji marketingowych.
Jeśli posiadasz sklep stacjonarny i internetowy, to dobrym pomysłem jest wprowadzenie modelu zakupów Kliknij i odbierz. Ten rodzaj sprzedaży preferują księgarnie lub sklepy multimedialne. Schemat jest prosty, klient zamawia produkt przez Internet, a odbiera go w punkcie stacjonarnym. Dobrym rozwiązaniem jest też wprowadzenie produktów, które są dostępne wyłącznie w sklepie stacjonarnym.
Co z trybem offline?
Nie samym Internetem człowiek żyje, więc nie można ograniczać strategie sklepów stacjonarnych wyłącznie do trybu online. Strategie możesz wprowadzać też bezpośrednio do punktu sklepu.
Jedną z nich jest cyfryzacja procesów sprzedażowych. Nie mamy tu na myśli jedynie terminali płatniczych, bo w większości placówek jest to już norma, ale przede wszystkim chodzi nam o specjalistyczne systemy. Z ich pomocą zarządzanie siecią sprzedaży będzie niezwykle proste.
Kolejną kwestią, dzięki której zwiększyć sprzedaż, jest dobre rozplanowanie przestrzeni sklepowej. Czasami drobne poprawki mogą zwiększyć sprzedaż. Jedną z podstawowych zasad jest umieszczenie najważniejszych produktów na wysokości wzroku – aż 65 proc. społeczeństwa jest wzrokowcami, dlatego też dobrze jest wykorzystać ten fakt.
Oczywiście, musisz też zadbać o odpowiednie otoczenie. Wymienić tutaj można muzykę, oświetlenie (które podkreśli ekspozycję), czy nawet zapach. Dobrym pomysłem jest też prowadzenie degustacji dla klientów, jeśli prowadzisz sklep z żywnością.
Więcej do przeczytania
Kioski samoobsługowe – kierunek rozwoju w roku 2023
Rozwiązania samoobsługowe rewolucjonizują dzisiejszy handel. Coraz częściej możemy spotkać je w każdej z branż. W gastronomii, w logistyce a nawet w służbie zdrowia. Czym wyróżniają się kioski samoobsługowe? W jakim kierunku się rozwijają? Na te pytania znajdziesz odpowiedź w tym wpisie.

Programy lojalnościowe i ich popularność bez tajemnic
Nowoczesne podejścia do Klientów wymaga na firmach stosowania zabiegów personalizacji i marketingu doświadczeń. Jednym z elementów nowoczesnego podejścia są też programy lojalnościowe. Czy wzbudzają one w konsumentach lojalność? Jak wygląda ich popularność, i czy powinieneś je wykorzystać u siebie?

Customer Experience – dlaczego doświadczenie klienta jest tak ważne?
Customer Experience to dla wielu firm wciąż nieznane pojęcie, stanowi to podstawowy błąd w prowadzeniu nowoczesnej działalności. Dowiedz się dlaczego doświadczenie klienta jest tak istotne dla sukcesu Twojej firmy. Zagłęb się w badanie przedstawione we wpisie a następnie spersonalizuj doświadczenia Twoich klientów!