Strategie sklepów stacjonarnych — jak wygrać rywalizację ze sklepem internetowym

Rywalizacja sklepów stacjonarnych i internetowych o klienta z roku na rok jest wyraźniejsza. Dynamiczny rozwój Internetu sprawił, że rynek e-commerce poszerza się, co zagraża tradycyjnym sklepom.

W jednym wcześniejszych naszych artykułów analizowaliśmy, czy warto otworzyć własny sklep stacjonarny, dziś przyjrzymy się strategiom sklepów stacjonarnych. Co przyciąga klientów do stacjonarnych sklepów? Jak wygrać walkę o klienta ze sklepem internetowym?

Rynek pełen wyzwań

Współczesny rynek zmienił się mocno dla przedsiębiorców z branży detalicznej. Pojawienie się branży e-commerce (sprzedaży internetowej) zagroziło pozycję detalistów i zmusiło ich do zmienienia strategii. Mobilne zakupy oferują wiele interesujących rozwiązań, przedsiębiorcy, którzy przenieśli swój biznes do Internetu, zazwyczaj oferują więcej produktów, niższe ceny oraz atrakcyjne rabaty. Coraz częściej potencjalny klient otrzymuje darmową dostawę, jeśli koszt zakupów przekroczy daną kwotę. Nic więc dziwnego, że zakupy dokonywane w domu to szybka i wygodna opcja, po którą sięga coraz więcej osób.

Dynamiczny rozwój sklepów internetowych wymusił na detalistach konieczność znalezienia sposobów na przyciągnięcie nowych klientów. Właściciele tradycyjnych sklepów korzystają z różnych strategii, dzięki którym klient zostawi pieniądze w ich sklepie, a nie wpłaci ich na konto konkurencji. To trudne, w szczególności, że zwiększa się zjawisko tzw. showroomingu. Showrooming to zmora wielu przedsiębiorców, polega na tym, że klient odwiedza sklep stacjonarny w celu sprawdzenia interesującego go produktu, a zakupu dokonuje już w Internecie. Na szczęście, są sposoby, dzięki którym można zachęcić klienta do tradycyjnej formy zakupów.

Niech Internet stanie się źródłem zysków, a nie strat

W dzisiejszym marketingu najważniejsza jest personalizacja doświadczeń zakupowych. Klient nie chce być jedną z wielu osób, które robią zakupy. Chce czuć się doceniany, a oferta, która jest dopasowana do jego potrzeb oraz zainteresowań, zachęca go do wydawania większych kwot.  Jak stworzyć ofertę, która będzie dostosowana do Twojej grupy docelowej? W początkowym etapie pomoże Ci w tym… Internet.

Kanał, który wydaje się źródłem Twoich problemów, może pomóc Ci w zdobywaniu klientów. Kampanie reklamowe przeprowadzane online pozwolą Ci zwiększyć sprzedaż w sklepie stacjonarnym. Istnieje kilka sposobów, dzięki którym możesz wykorzystać Internet na własną korzyść.

Jednym z nich jest budowanie marki poprzez media społecznościowe. Facebook, Instagram czy Pinterest to doskonałe portale, dzięki którym możesz być na bieżąco ze swoimi klientami. Z ich pomocą możesz publikować zdjęcia najnowszych kolekcji/produktów, informować o rabatach czy przypominać o zbliżających się promocjach.

Pomogą Ci też płatne reklamy. Ważne jest, by reklamy były dostosowane do grup docelowej oraz odpowiedniego obszaru, w którym mogą znajdować się klienci. Nie ma sensu wyświetlać reklamy osobom z Zakopanego, jeśli Twój sklep znajduje się w Gdańsku. Pamiętaj też o tym, by na bieżąco obserwować rezultaty. Jeśli nie masz wiedzy w tym zakresie, zgłoś się do profesjonalistów z agencji marketingowych.

Jeśli posiadasz sklep stacjonarny i internetowy, to dobrym pomysłem jest wprowadzenie modelu zakupów Kliknij i odbierz. Ten rodzaj sprzedaży preferują księgarnie lub sklepy multimedialne. Schemat jest prosty, klient zamawia produkt przez Internet, a odbiera go w punkcie stacjonarnym. Dobrym rozwiązaniem jest też wprowadzenie produktów, które są dostępne wyłącznie w sklepie stacjonarnym.

Co z trybem offline?

Nie samym Internetem człowiek żyje, więc nie można ograniczać strategie sklepów stacjonarnych wyłącznie do trybu online. Strategie możesz wprowadzać też bezpośrednio do punktu sklepu.

Jedną z nich jest cyfryzacja procesów sprzedażowych. Nie mamy tu na myśli jedynie terminali płatniczych, bo w większości placówek jest to już norma, ale przede wszystkim chodzi nam o specjalistyczne systemy. Z ich pomocą zarządzanie siecią sprzedaży będzie niezwykle proste.

Kolejną kwestią, dzięki której zwiększyć sprzedaż, jest dobre rozplanowanie przestrzeni sklepowej. Czasami drobne poprawki mogą zwiększyć sprzedaż. Jedną z podstawowych zasad jest umieszczenie najważniejszych produktów na wysokości wzroku – aż 65 proc. społeczeństwa jest wzrokowcami, dlatego też dobrze jest wykorzystać ten fakt.

Oczywiście, musisz też zadbać o odpowiednie otoczenie. Wymienić tutaj można muzykę, oświetlenie (które podkreśli ekspozycję), czy nawet zapach. Dobrym pomysłem jest też prowadzenie degustacji dla klientów, jeśli prowadzisz sklep z żywnością.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Więcej do przeczytania

Trendy w aplikacjach lojalnościowych

Lojalność to w handlu detalicznym jedna z najważniejszych cech konsumenckich, jaką sprzedawcy starają się wykształcić u swoich klientów. Stała i oparta na wzajemnych korzyściach relacja jest nie tylko źródłem stabilnego zysku, ale przede wszystkim satysfakcji, która pomaga wygrywać z konkurencją. Jak za pomocą aplikacji zbudować rzeszę wiernych klientów? Jakie trendy dominują dziś w wirtualnych systemach lojalnościowych?

Czytaj więcej >
Portale B2B a B2C

Portale B2B a B2C – optymalizacja komunikacji z partnerami

Rynek handlu elektronicznego to najszybciej rozwijająca się obecnie branża gospodarcza. Trwająca wciąż pandemia spotęgowała dodatkowo tempo wzrostu, które wydaje się nie być dla rynku żadnym problemem. Aktualne badania pokazują, że aż 80% Polaków korzysta aktywnie z Internetu, a 66% z nich robi zakupy w Internecie. Tak szybki rozwój handlu detalicznego dał również impuls do rozwoju sektora biznesowego, który dzięki lepszej komunikacji wykorzystującej portale B2B do wymiany handlowej – jest w stanie nadążyć za rosnącym detalicznym obrotem towarów.

Czytaj więcej >
E-faktura stanie się codziennością

E-faktura od 2022 roku dobrowolna, od 2023 roku obligatoryjna!

Podatek VAT to główna składowa budżetu państwa. W ubiegłym roku dochody do narodowej kasy przekroczyły 420 mld zł, a sam wpływ z tytułu podatku od towarów i usług wyniósł ponad 180 mld. Dlatego też rząd coraz mocniej stara się uszczelnić cały system wprowadzając takie narzędzia, jak JPK, split payment czy tworząc białą listę płatników. Najnowszą propozycją resortu finansów jest system elektronicznych faktur, który zacznie funkcjonować już od października.

Czytaj więcej >