System ERP a sprzedaż kosmetyków naturalnych. Czy warto go wdrożyć?

Najnowsze raporty konsumenckie przewidują na najbliższe lata pozytywne prognozy dla całego rynku kosmetyków. Ważnym sektorem, zapewniającym silny i stabilny wzrost jest sprzedaż kosmetyków naturalnych. To właśnie ten, coraz silniejszy trend jest dla wielu przedsiębiorców szansą do wzmocnienia swojej pozycji w branży. Jak nowy trend wpływa na sposób dystrybucji produktów i jak stworzyć własną, profesjonalną strukturę wielokanałowej sprzedaży?

Branża i sprzedaż kosmetyków naturalnych w świetnej formie

Według najnowszego raportu grupy PMR rynek kosmetyków jeszcze w tym roku ma zanotować wzrost na poziomie 6,1 proc. i osiągnąć całkowitą wartość 27,7 mld zł. To bardzo dobre wieści dla przedsiębiorców z branży, którzy liczą na szybkie odrobienie po pandemicznych strat. Nowych czynników, które wpływają na dynamikę rozwoju rynku jest kilka i każdy z nich na nowo definiuje całą branżę. Wzrost sprzedaży z pewnością łączy się również z dużą obecnością w Polsce imigrantów i uchodźców z Ukrainy, którzy na bieżąco zaopatrują się nie tylko w artykuły pierwsze potrzeby, ale również dobrej jakości środki pielęgnacyjne.

Nowe grono konsumenckie a sprzedaż kosmetyków naturalnych

Coraz mocniejsza obecność na rynku młodych konsumentów w kategorii wiekowej 18-34, określanych mianem „młodzi i aspirujący”. To nowy typ świadomych i zaangażowanych klientów, którzy znają swoje potrzeby i szukają produktów dopasowanych do własnych potrzeb. Obecnie stanowią oni aż 20 proc. wszystkich kupujących i w najbliższych latach ich udział w rynku znacznie wzrośnie. Kolejne zmiany są w dużej mierze związane właśnie z nowymi oczekiwaniami młodych klientów. Chodzi przede wszystkim o kosmetyki naturalne, które stają się dla branży ważnym motorem napędowym wzrostu. Podczas gdy cała branża rozwija się w tempie 6,1 proc sektor kosmetyków naturalnych będzie się rozwijał do 2026 roku w tempie 10 proc. r/r. Rozwijająca się kategoria produktów jest nie tylko szansą do wzmocnienia swojej pozycji przez producentów, ale głównie przez sprzedawców. Młodzi konsumenci chętnie dokonują zakupy w różnych kanałach sprzedażowych. Wielokanałowość sprzedaży jest dla branży kolejnym wyzwaniem, ale zarazem szansą, która pozwoli lepiej odpowiedzieć na rosnące zainteresowanie ze strony konsumentów.

Wiele kanałów zarządzania sprzedażą – jeden cel!

Według raportu grupy PMR wciąż najpopularniejszym miejscem, gdzie Polacy dokonują zakupów kosmetycznych są drogerie stacjonarne. Ten kanał sprzedaży wybiera aż 83 proc. kupujących. Po okresie pandemii wzrosła również popularność zakupów kosmetycznych online, gdzie kupujący szukają najczęściej produktów niedostępnych offline. Łącznie oba te kanały odpowiadają za 55,8 proc. całej sprzedaży na rynku. Według raportu, do 2027 roku zakupy w drogeriach i sklepach internetowych będą stanowiły już ponad 57 proc. udziału całej sprzedaży. Rozwój obu kanałów wynika nie tylko z nowych nawyków i przyzwyczajeń klientów, ale także z rozwoju technologii informatycznych. Dzięki nowoczesnym systemom ERP udaje się połączyć sprzedaż wirtualną ze sprzedażą stacjonarną w zamkniętym obiegu dystrybucji. Nowe narzędzia to nie tylko szansa na zwiększenie sprzedaży, ale przede wszystkim zdobywanie nowych, stabilnych rynków. Dotyka to przede wszystkim sprzedaż kosmetyków naturalnych, których oferowanie online znacznie zyskuje na popularności. Sięgają po nie przede wszystkim świadomi i zdecydowani konsumenci, którzy wyznaczają nowy, silny trend na rynku kosmetyków.

PDM i sprzedaż kosmetyków naturalnych

Wielokanałowa sprzedaż kosmetyków naturalnych wymaga przede wszystkim rzetelnego i płynnego przepływu informacji, dlatego nieocenionym wsparciem w tego typu sprzedaży może się okazać oprogramowanie POSitive PDM, które łączy w sobie cechy systemu PDM (Product Data Management), jaki i PIM (Product Data Information). System odpowiada za zarządzanie informacjami produktowymi w jednej, centralnej bazie danych. Pozwala zdefiniować wszystkie produkty w dowolnie zaplanowanej strukturze. Najważniejszymi cechami tak skonfigurowanego systemu są głównie:

  • usprawnienie komunikacji w pracy zespołowej na etapie tworzenia produktu;
  • kontrola ilości produktów gotowych w relacji do otrzymywanych zamówień;
  • monitorowanie składu surowcowego i listy komponentów koniecznych do stworzenia wyrobu gotowego;
  • alerty o niskiej ilości produktów gotowych – na podstawie informacji o brakach w zamówieniu uruchamiany jest proces kompletacji wyrobu gotowego;
  • zarządzanie dostępnością informacji w zależności od kanału jej wykorzystania.

Jak Cię widzą, tak Cię kupują

W segmencie sprzedaży kosmetyków naturalnych na pierwszym miejscu jest zawsze produkt – jego właściwości, wizerunek na rynku, opakowanie. Rosnące wymagania klientów, w zakresie szczegółowych informacji o produkcie stanowią wyzwania, którym firmy i nowoczesne oprogramowania ERP muszą sprostać. Nie należy zapominać również o dobrych relacjach ze swoimi kontrahentami, oraz implementowaniu skutecznych narzędzi do promowania oferty w kanałach mobilnych, e-commerce i retail. We wszystkim tym pomoże Ci PDM POSitive Retail.
Facebook
Twitter
LinkedIn

Więcej do przeczytania

PIM – Product Information Management – 10 najczęstszych pytań!

RFID (Radio-Frequency Identification) to technologia automatycznej identyfikacji i śledzenia przedmiotów za pomocą fal radiowych. W skrócie, systemy RFID umożliwiają bezprzewodowe odczytywanie danych przechowywanych na tagach RFID, które są przyczepione do różnych przedmiotów lub wbudowane w nie. Tagi RFID zawierają unikalny identyfikator, który może być odczytany przez czytnik RFID za pomocą fal radiowych.

Czytaj więcej >

Jak wdrożenie w sklepie RFID może zwiększyć sprzedaż?

RFID (Radio-Frequency Identification) to technologia automatycznej identyfikacji i śledzenia przedmiotów za pomocą fal radiowych. W skrócie, systemy RFID umożliwiają bezprzewodowe odczytywanie danych przechowywanych na tagach RFID, które są przyczepione do różnych przedmiotów lub wbudowane w nie. Tagi RFID zawierają unikalny identyfikator, który może być odczytany przez czytnik RFID za pomocą fal radiowych.

Czytaj więcej >

Rewolucyjne e-paragony: kiedy pożegnamy się z papierem?

E-paragony to innowacyjna metoda rejestrowania transakcji, eliminująca potrzebę przechowywania tradycyjnych paragonów papierowych. Dzięki niej w przyszłości osiągniemy większą efektywność w procesie dokumentacji oraz zminimalizujemy wpływ na środowisko. Nowe podejście przynosi korzyści zarówno przedsiębiorcom, jak i klientom, poprzez ułatwiony dostęp do historii transakcji oraz redukcję biurokracji. Zapraszam do lektury, aby poznać pełen zakres zalet, jakie niesie ze sobą wdrożenie e-paragonów w naszym kraju.

Czytaj więcej >