System PIM – dlaczego jest ważny
w e-commerce?

Polski handel elektroniczny to jedna z najbardziej perspektywicznych dziedzin gospodarki. Świadczą o tym głównie liczby, które mówią, że w latach 2013-2021 podwoiła się ilość wirtualnych sklepów detalicznych, ale największy wzrost wciąż jest jeszcze przed nami. Jak nowe technologie takie jak system PIM wspierają rozwój e-handlu i które narzędzia są dzisiaj najbardziej efektywne?

E-commerce napędzany przez nowe technologie

Polska branża internetowej sprzedaży detalicznej rozwija się w bardzo dynamicznym tempie. Stymuluje to nie tylko konsumencki popyt, ale także europejski i światowy trend. Według najnowszych danych szacunkowych, do roku 2027 polski rynek ma podwoić swoją wartość i osiągając poziom 187 mld zł. Przy zachowaniu aktualnego tempa rozwoju, które w ciągu najbliższych czterech lata nie spadnie poniżej 10 proc., ta prognoza wydaje się zupełnie realna. Perspektywą dla branży jest nadal zwiększenie udziału w ogólnym handlu detalicznym. Według najnowszych danych Głównego Urzędu Statystycznego, internetowe sprzedaż detaliczna stanowi wciąż ok. 10 proc. wartości całego obrotu towarów. Dla przedsiębiorców to nie tylko znak, że jest jeszcze duży obszar do zdobycia, ale przede wszystkim sygnał do stworzenia nowych metod sprzedaży, które połączą zakupy w sieci wraz ze stacjonarnymi.

System PIM - zarządzaj danymi i optymalizuj sprzedaż

Wielokanałowa sprzedaż to w obecnych warunkach główna metoda zwiększania zysku i zdobywania nowych rynków. W takich warunkach największym wyzwaniem okazuje się nie tylko dobrze zaplanowana logistyka, ale przede wszystkim spójność i rzetelność informacji o produktach. W przypadku setek różnych ofert ich spójna prezentacja bez odpowiedniego narzędzia wydaje się praktycznie niemożliwa. Dlatego coraz więcej firm decyduje się na oparcie administracji danych o konkretne rozwiązania z kategorii PIM, których najważniejszymi funkcjonalnościami są:

  • gromadzenie danych – system PIM jest miejscem, gdzie zbierane i przetwarzane są wszystkie dane o produkcie. To właśnie w tym miejscu można zbierać każdy pojedynczy opis, zdjęcie czy lokalizację produktu. Możemy samodzielnie tworzyć unikalne treści i produktowy content lub importować gotowe pliki dostarczone przez producenta,
  • zarządzanie danymi – oprogramowanie pozwala na tworzenie konkretnych kategorii i zarządzaniem nimi np. pod kątem działań SEO. W tym miejscu możemy zapanować nad opcjami publikacji danych lub przypisać kategoriom konkretne słowa kluczowe i uporządkować zebrane informacje,
  • wzbogacenie opisów – system PIM to nie tylko dane tekstowe, które udostępniamy między platformami. W tym samym miejscu możemy dodawać do wybranych produktów zdjęcia, materiały video czy szczegółową specyfikację. Pozwala to na zebranie wszystkich materiałów produktowych w jednym miejscu i swobodne zarządzanie. Ponadto mechanizmy AI wspierają system do szybszej pracy – mogą generować opisy i zdjęcia do produktów, 
  • wszystkie kanały w jednym miejscu – to właśnie dzięki systemowi PIM możemy dowolnie zarządzać informacjami na konkretnych platformach sprzedażowych. Dotyczy to zarówno samych opisów, zdjęć i filmów, ale także cen i ofert specjalnych.

Podsumowując systemy PIM to przede wszystkim narzędzie, które przyspiesza i uporządkowuje pracę sklepów e-commerce. Tylko dzięki zautomatyzowanym programom możemy zapewnić klientom spójność i wiarygodność informacji. Dokonując zmiany atrybutu produktu możemy zrobić to jednym kliknięciem we wszystkich kanałach i platformach. Pozwala to nie tylko oszczędzić czas, ale również wyeliminować ryzyko pomyłek wpływających na negatywne decyzje zakupowe.

PDM nowoczesna alternatywa dla systemu PIM

W ostatnich latach powstało wiele narzędzi wspierających prace internetowych sklepów i platform. W wielu przypadkach sam system PIM okazuje się niewystarczającym narzędziem, którego głównym celem jest wsparcie działu marketingu i sprzedaży. Doskonale sprawdza się, jako baza zarządzająca produktowymi opisami, ale na tym często jego funkcjonalność się kończy. Narzędziem o znacznie większych możliwościach jest system PDM od POSitive Retail (Product Data Management), który oprócz funkcjonalności PIM pozwala efektywnie zarządzać procesem rozwoju produktu, jak i usprawniać współpracę między zespołami w obrębie całego przedsiębiorstwa. POSitive PDM od firmy LSI posiada mnóstwo funkcjonalności, które są w stanie kompleksowo obsługiwać całą wirtualną sprzedaż. Wśród najważniejszych funkcji znajdują się takie opcje, jak:

  • ERP – jednolita baza danych umożliwiająca panowanie nad zasobami,
  • PIM – gromadzenie wszystkich informacji produktowych (zarówno w wersji tekstowej, jak i multimediów – filmy, zdjęcia, rysunki produktowe),
  • marketplace i e-commerce – zarządzanie sprzedażą, analiza cen i globalna optymalizacja,
  • mobile – zarządzanie danymi i informacjami w taki sposób, aby zoptymalizować ich prezentację na urządzeniach mobilnych.

PDM jest kompleksowym rozwiązaniem i odpowiedzią na potrzeby pojawiające się na rynku. Łączy on funkcje systemu PIM i zarządzania firmą pozwalając na płynny rozwój sprzedaży. Jego zastosowanie to szansa na rozwój i wzrost dzięki lepszej kontroli wszystkich procesów zachodzących w ramach detalicznego obrotu towaru. Zastanawiasz się czy to rozwiązanie sprawdzi się właśnie u Ciebie? Eksperci z firmy LSI Software na pewno odpowiedzą na twoje pytania prezentując możliwości nowoczesnych rozwiązań.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Więcej do przeczytania

PIM – Product Information Management – 10 najczęstszych pytań!

RFID (Radio-Frequency Identification) to technologia automatycznej identyfikacji i śledzenia przedmiotów za pomocą fal radiowych. W skrócie, systemy RFID umożliwiają bezprzewodowe odczytywanie danych przechowywanych na tagach RFID, które są przyczepione do różnych przedmiotów lub wbudowane w nie. Tagi RFID zawierają unikalny identyfikator, który może być odczytany przez czytnik RFID za pomocą fal radiowych.

Czytaj więcej >

Jak wdrożenie w sklepie RFID może zwiększyć sprzedaż?

RFID (Radio-Frequency Identification) to technologia automatycznej identyfikacji i śledzenia przedmiotów za pomocą fal radiowych. W skrócie, systemy RFID umożliwiają bezprzewodowe odczytywanie danych przechowywanych na tagach RFID, które są przyczepione do różnych przedmiotów lub wbudowane w nie. Tagi RFID zawierają unikalny identyfikator, który może być odczytany przez czytnik RFID za pomocą fal radiowych.

Czytaj więcej >