System zarządzania ERP – czym różni się od CRM?

Groźnie brzmiące skróty opisujące systemy wspomagające zarządzanie przedsiębiorstwem nie muszą dłużej być dla Ciebie zagadką.

Wybór odpowiedniego oprogramowania dla Twojej firmy to przecież niezwykle istotna kwestia! W naszym artykule przybliżmy, czym jest system zarządzania ERP, co odróżnia go od CRM czy CMS i gdzie najczęściej jest stosowany.

Czym jest system zarządzania ERP?

Enterprise resource planning, czyli system zarządzania ERP to nowoczesne, kompleksowe rozwiązanie wspomagające duże przedsiębiorstwa o różnym charakterze. Systemy tego typu stworzone zostały głównie w celu zarządzania łańcuchem sprzedaży, począwszy od zakupów, przez magazynowanie aż do dostarczenia produktu/usługi do klienta. Jest to oczywiście pewnego rodzaju uogólnienie, ponieważ oprogramowanie tego typu obejmuje właściwie większość wewnętrznej działalności firmy, również w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi, rachunkami czy finansami.

System zarządzania ERP to ogromna baza danych, która swoimi modułami może pokryć organizację praktycznie każdego działu. Dzięki temu maksymalnie wzrasta efektywność firmy. Odpowiednio dobrane narzędzia można wprowadzać do przedsiębiorstwa etapowo oraz  w pełni zintegrować z istniejącymi już systemami.

Czym jest system zarządzania CRM?

Customer Relationship Management, czyli CRM to system, który dba o płynne zarządzanie kontaktami z klientem. Tak naprawdę to każdy program, który za zadanie ma poprawienie relacji przedsiębiorca – klient na każdym jego etapie.

CRM to baza danych skupiająca takie podstawowe informacje jak imię i nazwisko, dane kontaktowe, witryny internetowe klienta czy sieci społecznościowe. Oprócz tego pozwala na gromadzenie szczegółowych informacji dotyczących historii kontaktu, transakcji, czy dokumentacji. Wszystko to razem tworzy nam profil klienta i pozwala na jego optymalną obsługę oraz prognozowanie dalszych etapów współpracy.

Różnice i zastosowanie w biznesie

Najprościej zobrazować różnice między systemem ERP a CRM stwierdzeniem, że to drugie może być elementem pierwszego, ale nie odwrotnie. System zarządzania ERP to ogromna, innowacyjna machina informatyczna, której jednym z modułów może być systematyzacja bazy klientów i jej obsługa. Sam system CRM jest jednak jedynie narzędziem skupiającym się na dość wąskim elemencie całej machiny prowadzenia przedsiębiorstwa i nigdy nie będzie w pełni wspomagał jego zarządzania.

Jak więc dopasować system do potrzeb Twojej firmy?

System zarządzania ERP stworzony został z myślą o dużych przedsiębiorstwach, które na co dzień gospodarują ogromną ilością danych dotyczących pracowników, towarów, dokumentów i rozliczeń. Firmy zajmujące się sprzedażą towarów prędzej czy później będą wymagały wdrożenia tego typu oprogramowania, nawet jeśli nie osiągają jeszcze bardzo dużej skali.

W przypadku mniejszych firm, szczególnie tych nastawionych na działalność usługową zdecydowanie lepiej będzie początkowo wdrożyć system CRM. Dzięki niemu zoptymalizujemy pozyskiwanie nowych klientów i zadbamy o relację z dotychczasowymi. Dodatkowo przy starcie działalności będzie to dużo ekonomiczniejsze rozwiązanie.

Wdrażając modułowy system zarządzania ERP, możemy stopniowo wraz z rozwojem firmy i możliwościami finansowymi rozbudowywać zaplecze techniczne naszego przedsiębiorstwa.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Więcej do przeczytania

RCP

Zarządzanie personelem a RCP

Rejestrowanie czasu pracy osób zatrudnionych w przedsiębiorstwie to spore wyzwanie nie tylko administracyjne ale również organizacyjne. Prowadzenie rzetelnej ewidencji wymagane jest zarówno