Systemy e-commerce - Jakie problemy możesz napotkać?

Branża e-commerce to jeden z najszybciej rozwijających się sektorów w polskiej gospodarce. Dzieje się to m.in. za sprawą nowych technologii, które dają przedsiębiorcom kolejne szanse na rynkową ekspansję. Duża konkurencyjność na rynku wymaga jednak coraz lepszego i bardziej precyzyjnego zarządzania. Z jakimi problemami cyfrowymi boryka się branża i jak ich uniknąć?

E-commerce wciąż stabilne

Według najnowszych raportów badających kondycję branży, polski handel internetowy jest jednym z najszybciej rozwijających się w Europie. Na koniec ubiegłego roku w naszym kraju funkcjonowało 54,3 tys. sklepów internetowych. Sama wartość branży jest szacowana na 92 mld zł, ale według raportu PWC do 2027 roku jego wartość się podwoi. Powodem ma być nie tylko ciągłe pojawianie się nowych sprzedawców, ale przede wszystkim rozwój dotychczasowych firm, które do swojej działalności mają przypisany kod PKD 47.91.Z (Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet). Jest ich w naszym kraju blisko 250 tys. Wielu z tych przedsiębiorców ma duży potencjał i szansę na rozwinięcie działalności. Jakie wyzwania stoją przed nowymi i rozwijającymi się firmami? Jak uniknąć błędów, które blokują podbój wirtualnych rynków?

Różne środowiska - jeden sprzedawca

Podstawą w rozwoju cyfrowego handlu jest oprogramowanie wykorzystywane przez sprzedawców, czyli systemy e-commerce. Nadal częstym jest, że w ramach jednego sklepu funkcjonują różne programy odpowiadające za poszczególne zadania związane z fakturowaniem, stanami magazynowymi, obsługą zamówień czy wysyłką. Brak integracji całego środowiska jest najczęstszym błędem, który uniemożliwia rozwój sprzedaży i pozyskiwanie nowych klientów. Dodatkowymi przeszkodami są zazwyczaj czas, liczba pracowników obsługujących sprzedaż i brak możliwości natychmiastowej reakcji. Wykorzystanie różnych systemów e-commerce wymaga ich indywidualnej obsługi i ręcznego wprowadzania danych. Małe i średnie przedsiębiorstwa często wykorzystują do różnych zadań darmowe oprogramowanie zapominając przy tym, że samym kosztem jest również ich obsługa wykonywana przez pracowników.

Automatyzacja - coraz bardziej kluczowa

Największe sklepy internetowe, które w swoich branżach zdominowały rynek, otwarcie przyznają, że za ich sukces odpowiadają technologie automatyzujące. Najnowsze systemy e-commercce umożliwiają to niemal w każdym zakresie działalności wirtualnych sklepów. Począwszy od obsługi klienta, wielokanałowej sprzedaży, aż do dostosowania cen po tworzenie dokumentów i generowanie raportów. Dla małych i średnich sklepów automatyzacja wydaje się często zbyt dużym i kosztownym wyzwaniem, które uniemożliwia im samodzielną kontrolę nad wieloma procesami. Jak się jednak okazuje jest to jedyna droga, która prowadzi do zwiększania sprzedaży i generowania wyższych zysków. Coraz bardziej konkurencyjny rynek z pewnością w najbliższych latach zweryfikuje stopień automatyzacji sprzedaży premiując firmy, które uniezależniają się od tradycyjnej obsługi sklepu internetowego.

Kompetencje pracownicze a rozwój firmy

Zmieniające się technologie na rynku e-commerce wymagają coraz większych kompetencji pracowników, którzy również zarządzają sprzedażą. Deficyt kadrowy odbija się przede wszystkim na mniejszych przedsiębiorcach, którzy nie mogą sobie pozwolić na zatrudnienie wysokiej klasy specjalistów. Dotyczy to głównie programistów, którzy są w stanie opanować wszystkie zadania związane z funkcjonowaniem sklepu i systemami e-commerce.

Wybór oprogramowania

Prowadzenie sklepu internetowego nie powinno być uzależnione od kompetencji cyfrowych samych inwestorów. W branży e-commerce pojawia się coraz więcej przedsiębiorców, który chcą przenieść swój fizyczny sklep do przestrzeni wirtualnej. Ich największą wyzwaniem jest wybór odpowiedniego systemu obsługującego sprzedaż. Często kończy się to inwestycją w drogie, autorskie rozwiązania, które rzadko podlegają rozwojowi i dostosowaniu do rynkowych reguł. Wielu z nich skupia się często na funkcjonalnościach, których potrzebują w momencie wdrożenia. To jedna z większych przeszkód, która uniemożliwia późniejszy rozwój bez kosztownych inwestycji we wdrożenie nowego oprogramowania.

Kompleksowe rozwiązania dla branży

Największymi, rynkowymi wyzwaniami, przed którymi stają przedsiębiorcy prowadzący handel elektroniczny jest wielokanałowość, a także szybkość obsługi i personalizacja sprzedaży. Motorem napędowym branży jest samo przekonanie klientów do tego typu zakupów. Według najnowszych danych, aż 75 proc. internatów deklaruje, że robi zakupy w sieci. Aby rozwijać sprzedaż warto postawić na rozwiązania informatyczne, które kompleksowo są w stanie obsłużyć nawet najbardziej rozbudowany sklep. Profesjonalne systemy e-commerce oferują standardy szybkiego funkcjonowania, zautomatyzowanych procesów i centralnego zarządzania nad posiadanymi zasobami. Decyzja o oprogramowaniu powinna być dobrze przemyślana, a w momencie wątpliwości warto zwrócić się do ekspertów.
Facebook
Twitter
LinkedIn

Więcej do przeczytania

PIM – Product Information Management – 10 najczęstszych pytań!

RFID (Radio-Frequency Identification) to technologia automatycznej identyfikacji i śledzenia przedmiotów za pomocą fal radiowych. W skrócie, systemy RFID umożliwiają bezprzewodowe odczytywanie danych przechowywanych na tagach RFID, które są przyczepione do różnych przedmiotów lub wbudowane w nie. Tagi RFID zawierają unikalny identyfikator, który może być odczytany przez czytnik RFID za pomocą fal radiowych.

Czytaj więcej >

Jak wdrożenie w sklepie RFID może zwiększyć sprzedaż?

RFID (Radio-Frequency Identification) to technologia automatycznej identyfikacji i śledzenia przedmiotów za pomocą fal radiowych. W skrócie, systemy RFID umożliwiają bezprzewodowe odczytywanie danych przechowywanych na tagach RFID, które są przyczepione do różnych przedmiotów lub wbudowane w nie. Tagi RFID zawierają unikalny identyfikator, który może być odczytany przez czytnik RFID za pomocą fal radiowych.

Czytaj więcej >