Trendy w aplikacjach lojalnościowych
Lojalność to w handlu detalicznym jedna z najważniejszych cech konsumenckich, jaką sprzedawcy starają się wykształcić u swoich klientów. Stała i oparta na wzajemnych korzyściach relacja jest nie tylko źródłem stabilnego zysku, ale przede wszystkim satysfakcji, która pomaga wygrywać z konkurencją. Jak za pomocą aplikacji zbudować rzeszę wiernych klientów? Jakie trendy w aplikacjach lojalnościowych dominują dziś w wirtualnym świecie?
Lojalność i motywacja w branży retail
Programy lojalnościowe to stosunkowo stary wynalazek, który w handlu funkcjonuje od ponad 100 lat. W ostatniej dekadzie zmieniło się jednak podejście do wykorzystania tego narzędzia marketingowego, które ma nie tylko tworzyć grupę lojalnych nabywców, ale przede wszystkim motywować ich do robienia kolejnych zakupów. Choć najbardziej “przestarzała” forma programu, czyli papierowe karty służące do zbierania stempli wydają się archaiczne to nadal korzystają z nich nawet największe sieci sprzedażowe. Mało efektywne okazują się również karty typu “cashback”, których w ostatnich latach pojawiło się tak wiele, że klienci masowo przestają z nich korzystać. Odpowiedzią na wyzwanie nowoczesnego, wydajnego i atrakcyjnego systemu okazują się być aplikacje instalowane w telefonach klientów. Według najnowszych danych ponad 80 proc. Polaków posiada urządzenia mobilne. To właśnie one są najczęściej nośnikiem wykorzystywanym przez marki do prowadzenia własnych programów lojalnościowych.
Szacuje się, że aż 50 proc. światowego ruchu internetowego odbywa się za pośrednictwem smartfonów. W Polsce wynik ten jest o wiele wyższy. Według ubiegłorocznego raportu Urzędu Komunikacji Elektronicznej aż 91,2 proc. posiadaczy smartfonów ma w swoich urządzeniach dostęp do Internetu, z którego stale korzysta. Ponadto ceny za usługi internetowe w Polsce są jednymi z najniższych w całej Unii Europejskich. Jest to doskonały grunt dla rozwoju aplikacji, które są zawsze pod ręką i co najważniejsze – są zawsze online. To właśnie stałe połączenie z klientem za pośrednictwem aplikacji jest najważniejszą zmianą, która otwiera przed marketingowcami nowe możliwości, ale równocześnie stawia nowe wyzwania. Jak sprawić, żeby klienci zainstalowali na swoich urządzeniach firmową aplikacje? Jak zmotywować ich do udziału w programie lojalnościowym? Czy nagrody są najważniejsze? Dlaczego grywalizacja jest tak ważna w konstruowaniu aplikacji?
Ewolucja programów lojalnościowych
Ewolucja programów lojalnościowych
Mobilność i interaktywność aplikacji lojalnościowych nie jest gwarancją sukcesu na konkurencyjnym rynku. Podstawą współczesnego programu są funkcjonalności, które umożliwiają głównie:
- komunikację – za pomocą specjalnej sekcji w aplikacji lub w formie powiadomień. Pozwala to na przekazanie najważniejszych i najatrakcyjniejszych komunikatów marketingowych (np. o otwarciu nowego sezonu, ofertach specjalnych czy prowadzonych aktualnie akcjach),
- zakupy – dostępność produktów w aplikacji to najkrótsza droga do zrealizowania zamówienia. Korzystając z aplikacji mamy możliwość stworzenia spersonalizowanych warunków sprzedażowych. Zamiast korzystania z globalnej witryny klient ma poczucie unikalności i wyjątkowości.
- personalizację – stały dostęp do danych, śledzenie zamówień czy sprawdzenie ilości zebranych punktów to podstawowe funkcjonalności, jakie musi oferować aplikacja. Indywidualizacja jest kluczowym wyzwaniem przy jej tworzeniu, aby zapewnić użytkownikom komfort użytkowania.
Idealna aplikacja lojalnościowa
Najważniejszym wyzwaniem aplikacji lojalnościowej jest zmotywowanie klientów do jej zainstalowania. Wymaga to nie tylko przemyślanego systemu lojalnościowego, ale pewnych doświadczeń konsumenckich. Dlatego korzystając z potencjału aplikacji twórcy oferują swoim użytkownikom np.:
- ofertę specjalną – niedostępną poza aplikacją (np. specjalne, limitowane produkty, niższe ceny, darmową dostawę),
- funkcje specjalne – powiązanie aplikacji z działalnością charytatywną marki (np. w zamian za zrealizowane zamówienie wspierane są konkretne fundacje czy stowarzyszenia),
- nietypowe nagrody – same zniżki, darmowa dostawa czy gratisy mogą dziś już nie wystarczyć. Coraz więcej firm decyduje się na spersonalizowane podejście do nagród i ich wyjątkową formę. Jeżeli kubek to z nadrukowanym imieniem uczestnika programu, a jeżeli nagroda specjalna to dostarczana bezpłatnie pod wskazany adres.
Nowe trendy w aplikacjach lojalnościowych?
Aplikacje internetowe wykorzystywane do prowadzenia programu lojalnościowego dają nieograniczone możliwości. Jak w większości marketingowych narzędzi źródłem sukcesu są dwa elementy – kreatywność i konsumenckie doświadczenia. W tym przypadku najważniejsze są jednak trzy podstawowe działania – pozyskanie, usatysfakcjonowanie i utrzymanie klienta. Dobrze skrojony program lojalnościowy z pewnością będzie źródłem stabilnego dochodu i pozytywnych opinii o marce.
Więcej do przeczytania

Zastosowania KAS Samoobsługowych w branży retail: Kasa Samoobsługowa – przyszłość czy teraźniejszość?
W ostatnich latach technologia KAS (Kasa Samoobsługowa) zyskuje na popularności w branży retail. Coraz więcej sklepów decyduje się na wprowadzenie samoobsługowych punktów kasowych, co staje się nie tylko odpowiedzią na potrzeby klientów, ale również próbą zwiększenia efektywności operacyjnej.

PIM – Product Information Management – 10 najczęstszych pytań!
RFID (Radio-Frequency Identification) to technologia automatycznej identyfikacji i śledzenia przedmiotów za pomocą fal radiowych. W skrócie, systemy RFID umożliwiają bezprzewodowe odczytywanie danych przechowywanych na tagach RFID, które są przyczepione do różnych przedmiotów lub wbudowane w nie. Tagi RFID zawierają unikalny identyfikator, który może być odczytany przez czytnik RFID za pomocą fal radiowych.

Jak wdrożenie w sklepie RFID może zwiększyć sprzedaż?
RFID (Radio-Frequency Identification) to technologia automatycznej identyfikacji i śledzenia przedmiotów za pomocą fal radiowych. W skrócie, systemy RFID umożliwiają bezprzewodowe odczytywanie danych przechowywanych na tagach RFID, które są przyczepione do różnych przedmiotów lub wbudowane w nie. Tagi RFID zawierają unikalny identyfikator, który może być odczytany przez czytnik RFID za pomocą fal radiowych.