Zwroty – jak skutecznie przyśpieszyć proces?

Logistyka stanu magazynowego to ogromne wyzwanie dla każdego przedsiębiorstwa zajmującego się dystrybucją bezpośrednią. Wszystkie działania marketingowe, produkcyjne czy sprzedażowe mogą być nieefektywne bez sprawnej i szybkiej obsługi stanów magazynowych. Jednym z procesów, które są obsługiwane przez pracowników logistycznych są zwroty. Jak przyspieszyć ich obsługę i zapewnić płynność ewidencyjną?

WMS - narzędzie do usprawnienia pracy magazynu

Hale magazynowe, w których przechowywany jest towar to miejsce wymagające szczególnej organizacji. Logistyka ułożenia towaru, sposób przechowywania czy zagospodarowanie przestrzeni to codzienne zadania, które zajmują mnóstwo czasu. Wiele procesów, które są przetwarzane na magazynie wymagają przede wszystkim ogromnej ilości danych, które trzeba zebrać, przeanalizować i przetworzyć. Dlatego właśnie powstał system WMS, czyli profesjonalne oprogramowanie, które systematyzuje pracę całego magazynu. Czas wykonywania operacji, rzetelność i możliwość gromadzenia nieograniczonej liczby danych – to podstawowe cechy systemu WMS, który może być również wykorzystywany jako moduł systemu ERP (Enterprise Resource Planning). Do pozostałych funkcjonalności, jakie oferuje oprogramowanie WMS należą:
– szybka i rzetelna kompletacja zamówienia,
– bieżący nadzór nad stanami magazynowymi,
– bezpośrednia obsługa wysyłek do klientów,
– automatyzacja przyjęć i wydań z magazynu,
– sprawna i szybka inwentaryzacja,
– wsparcie w zarządzaniu przestrzenią magazynową,
– szybka identyfikacja towarów (detalicznych oraz zbiorczych),
System WMS pozwala przedsiębiorstwom na maksymalne wyeliminowanie pomyłek, które wiążą się często z utratą zysku i niską oceną sklepu. Automatyzacja powtarzalnych procesów przyspiesza nawet o 60% czas realizacji zamówień wychodzących z magazynu. Pozwala to przede wszystkim realnie zwiększyć zysk generowany przez firmę oraz znacznie podnieść satysfakcję klientów z szybkiej i sprawnej obsługi.

Obsługa zwrotów

Obieg produktów, które z różnych powodów ponownie trafiają do magazynu to jedno z największych wyzwań logistyki. Szczególnie, gdy w jednym magazynie łączone są zwroty ze sklepów stacjonarnych ze zwrotami pochodzącymi z e-commerce. Odpowiednie zdefiniowanie produktu, rozpoznanie przyczyny zwrotu, ewentualna naprawa i ponowne wprowadzenie do oferty – to wyzwanie dla każdego magazynu. Według statystyk najczęstszą przyczyną zwrotów nie jest zły dobór parametrów produktu przez klienta, ale błąd magazynierów, którzy są odpowiedzialni za kompletowanie zamówień. Najczęstszymi błędami popełnianymi przez pracowników jest zła identyfikacja produktu, niewłaściwe pakowanie lub uszkodzenie produktu. Skuteczna obsługa zwrotu jest w dobie wysokiej konkurencji rynkowej bardzo istotna. Tylko dzięki szybkiej reakcji na reklamację, przedsiębiorstwa mają szansę zyskać zaufanie klientów i wykreować wizerunek solidnej i uczciwej firmy. Szybką obsługę zwrotu, czyli przyjęcie, weryfikację i ponowną wysyłkę umożliwiają tylko elastycznie konfigurowalne systemu WMS. Każdy zwrot powinien zostać zweryfikowany indywidualnie przez dystrybutora, ale jego ścieżka na magazynie powinna być maksymalnie powtarzalna:

  • kontrola przyjęcia (weryfikacja stanu, w jakim dotarł produkt),
  • adnotacja i dokumentacja (opis wad lub przyczyn z jakich produktów ponownie trafił na magazyn),
  • ponowna rejestracja produktu w systemie,
  • przeniesienie do wyznaczonej strefy zwrotów (oddzielonej od pozostałych produktów),
  • podjęcie decyzji przez osobę z odpowiednimi uprawnieniami co sposobu rozstrzygnięcia reklamacji,
  • dalsza dystrybucja produktu (naprawa, utylizacja lub ponowne wprowadzenie na stan).

System WMS pozwala również na bieżącą komunikację logistyczną z kurierami, co znacznie przyspiesza zarówno odbiór, jak i ponowną wysyłkę. Tylko dzięki automatyzacji i lepszej komunikacji prowadzenie polityki zwrotów przestanie być przykrym obowiązkiem, a stanie się tylko jednym z zadań, które można szybko i łatwo zrealizować.

Rzetelna i sprawna obsługa magazynu to ogromne wyzwanie dla każdej firmy handlowej funkcjonującej na szeroką skalę. Aby zachować wysoką konkurencyjność cenową i stale rozwijać swoje przedsiębiorstwo – warto wdrożyć WMS indywidualnie lub jako moduł systemu ERP. Większa wydajność, możliwość pracy ciągłej czy bieżące monitorowanie stanów magazynowych to tylko nieliczne korzyści, jakie płyną z informatyzacji procesów logistycznych. Dzięki zbieraniu duże liczby danych mamy także szansę na prowadzenie analiz i budowanie strategii rozwoju firmy.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Więcej do przeczytania

Komunikacja w sieci detalicznej – jak dotrzeć z informacją do pracowników?

Komunikacja wewnętrzna w czasie pandemii koronawirusa to nowe wyzwanie, z jakim muszą się mierzyć przedsiębiorstwa. Dodatkowy stres, pojawiające się nowe obostrzenia i niestabilność zatrudnienia – wymagają lepszej i skuteczniejszej komunikacji, aby utrzymać zaangażowanie personelu. Jak skutecznie docierać z informacją i motywować pracowników dbając cały czas o dobry PR wewnętrzny?

Czytaj więcej >

Ekspansja – szansą polskich firm

Pomimo globalnego zamieszania związanego z pandemią, Polsce udało się kolejny rok z rzędu utrzymać dodatni bilans w handlu międzynarodowym. Coraz więcej firm z naszego rodzimego rynku decyduje się na internacjonalizację przedsiębiorstw i pojawienie się na zagranicznych rynkach. To nie tylko kwestia rozwoju ale także szansa na utrzymanie się na rynku.

Czytaj więcej >